Gemeente Maastricht

Bericht uit Maastricht week 5 / 2005

logo bericht uit maastricht

Afbeelding
Sjiek en Sjoen? Samen doen

De gemeente wil samen met u de stad schoner en mooier maken. Daarom is ze begonnen met de campagne 'Sjiek en Sjoen? Samen doen!'. Hierin gaan mevrouw Sjiek en meneer Sjoen, twee getekende figuren, reclame maken voor een sjiek en sjoen Maastricht.

dotline

Afbeelding
Afwijkende openingstijden GemeenteLoket

In verband met carnaval is op maandag 7 februari het GemeenteLoket alleen voor aangifte van geboorte of overlijden open van 09:30 tot 11:30 uur. Op dinsdag 8 februari is het GemeenteLoket gesloten. Vanaf woensdag 9 februari gelden weer de normale openingstijden.

> Verlenging van het sluitingsuur
> Aanwijzing collectieve festiviteiten 2005
> Fitheidstest brugklassers en tweedeklassers
> Hogere waarde wet geluidhinder
> Onherroepelijk 1e wijziging bestemmingsplan Binnenstad-West > Aanpak strijdige regels
> Bekendmakingen 2 februari 2005

Sjiek en sjoen? Samen doen!

Alle informatie over de campagne 'Sjiek en sjoen? Samen doen!' vindt u op deze special Sjiek en Sjoen pagina's.

> Sjiek en Sjoen

Afwijkende openingstijden in verband met carnaval

Afbeelding In verband met carnaval is op maandag 7 februari het GemeenteLoket alleen voor aangifte van geboorte of overlijden open van 09:30 tot 11:30 uur. Voor overige producten is het GemeenteLoket gesloten. Op dinsdag 8 februari is het GemeenteLoket gesloten. Vanaf woensdag 9 februari gelden weer de normale openingstijden.

Normale openingstijden

Maandag tot en met woensdag van 08.30 tot 16.00 uur, donderdag van 08.30 tot 19.00 uur, vrijdag van 08.30 tot 14.00 uur. Op donderdag tussen 16.00 en 19.00 uur is het GemeenteLoket gesloten voor aangifte van geboorte, vestiging vanuit het buitenland, naturalisatie, afgifte van verklaring van onvermogen, erkenning en voor administratie van begraafplaatsen. Op donderdag tussen 16.00 en 19.00 uur is het Loket Sportservice gesloten.

Bezoekadres

Randwycksingel 22
6229 EE Maastricht
Telefoon: (043) 350 40 00

Verlenging van het sluitingsuur

De burgemeester heeft aan alle in de gemeente Maastricht gevestigde horeca-inrichtingen ontheffing verleend voor het sluitingsuur tot 03.00 uur voor de nachten van 6 op 7 februari en van 7 op 8 februari 2005. Dit in verband met de viering van Carnaval en op grond van het bepaalde in artikel 2.3.1.4., lid 3 van de Algemene Plaatselijke Verordening.

Aanwijzing collectieve festiviteiten 2005

Het college van burgemeester en wethouders van Maastricht kan jaarlijks een aantal collectieve festiviteiten aanwijzen ten tijde waarvan een afwijking van de geluidswaarden is toegestaan. (Dit op basis van artikel 2 van de verordening ex. voorschrift 1.1.9. van het besluit Horeca-, Sport- en Recreatie-inrichtingen Milieubeheer). Het college heeft voor 2005 de volgende data als collectieve festiviteit aangewezen:


* Carnaval 4 tot en met 8 februari;

* Bavaria-wielerronde 3 augustus;

* Jazzfestival Maastricht 14 en 15 oktober;
* Oudejaarsdag 31 december.

Fitheidstest brugklassers en tweedeklassers

Brugklassers en tweedeklassers van het St. Maartenscollege en VMBO West, in totaal 800, deden eind januari/begin februari een fitheidstest en bloedonderzoek. De fitheidstest en het bloedonderzoek zijn tot stand gekomen door een samenwerkingsverband van de gemeente, Trajekt/Traxs, UM, Fontyssport Hogeschool en CIOS. De fitheidstest maakt deel uit van het gemeentelijke programma Gezond Fit. Sport wordt hierin gezien als middel om aan de gezondheid te werken.

Aanleiding voor de ontwikkeling van dit programma is het toenemende probleem bij jongeren tussen 13 en 15 jaar van overgewicht en daarmee samenhangende gezondheidsklachten. Door middel van testen, voedings- en bewegingsprogramma's streeft de gemeente ernaar de risico's op chronisch en hardnekkig overgewicht op latere leeftijd terug te dringen. Het programma Gezond Fit maakt weer deel uit van het sport- en bewegingsstimuleringsprogramma voor het voortgezet onderwijs: Sport4Life.

Resultaten

De resultaten van de fitheidstest worden bijgehouden op een scoreformulier. De behaalde scores worden vergeleken met de landelijke norm. De leerlingen krijgen vervolgens een persoonlijk sportadvies, gerelateerd aan de landelijke sportnorm (half uur beweging per dag). Blijkt dat er bij leerlingen sprake is van overgewicht, dan krijgen zij het advies om deel te nemen aan een vervolgtraject van de fitheidstest genaamd Real fit. Dit is een bewegingsprogramma van twaalf weken, waarin ook voedingsadviezen worden gegeven aan zowel de kinderen als de ouders. De scholen krijgen een totaalbeeld over de fitheid van de leerlingen. Dit kunnen ze gebruiken om hun schoolbeleid op het thema gezondheid verder inhoud te geven door bijvoorbeeld uitbreidingprogramma's sport en bewegen, gezonde kantine.

Bloedonderzoek

De resultaten van het bloedonderzoek worden gekoppeld aan de resultaten van de fitheidstest. Van kinderen met een hoog risico om suikerziekte te ontwikkelen kunnen de gegevens worden doorgegeven aan de huisarts. Ook is het mogelijk dat zij een uitnodiging ontvangen om deel te nemen aan een preventieprogramma. Met dit onderzoek wil Universiteit Maastricht te weten komen bij welk percentage van deze kinderen een verstoorde glucoseconcentratie te vinden is. Dit kan wijzen op beginnende suikerziekte. Ook wil de UM verschillende risicofactoren voor suikerziekte onderzoeken, zodat er een beter preventieprogramma kan worden opgezet.

Uitbreiding

Het is de bedoeling de fitheidstest volgend schooljaar verder uit te breiden. Niet alleen onder meer scholen in de stad. Maar ook onder oudere leerlingen.

Hogere waarde wet geluidhinder

Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij voornemens zijn bij Gedeputeerde Staten van Limburg een verzoek in te dienen voor het verkrijgen van een hogere waarde, als bedoeld in artikel 83 van de Wet geluidhinder ten behoeve van de geprojecteerde woonwagenlocatie op een perceel aan de Rijksweg.

Het ontwerp-verzoek met de daarbij behorende stukken ligt met ingang van 3 februari 2005 gedurende 2 weken ter inzage bij het GemeenteLoket van Stadskantoor Maastricht I, Randwycksingel 22. Gedurende deze termijn kan een ieder schriftelijk opmerkingen maken over het ontwerp-verzoek.

De opmerkingen moeten worden gericht aan Burgemeester en Wethouders, t.a.v. de dienst Stadsontwikkeling en Grondzaken, Postbus 1992, 6201 BZ Maastricht. Op dinsdag 15 februari 2005 wordt om 16.30 uur in kamer 2.04 ZO (2e verdieping), Stadskantoor Maastricht I, Randwycksingel 22, een openbare zitting gehouden, waarbij een ieder in de gelegenheid wordt gesteld mondeling opmerkingen in te dienen over het ontwerp-verzoek.

Onherroepelijk 1e wijziging bestemmingsplan Binnenstad-West

Burgemeester en wethouders van Maastricht maken overeenkomstig het bepaalde in afdeling 3.6 van de Algemene wet bestuursrecht bekend dat de 1e wijziging van het bestemmingsplan Binnenstad-West onherroepelijk is geworden, aangezien hiertegen geen beroep is ingesteld, respectievelijk geen verzoek om voorlopige voorziening is ingediend bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State respectievelijk diens Voorzitter.

Het wijzigingsplan betreft een wijziging volgens artikel 13, lid 2 onder h van de gebruiksvoorschriften van het bestemmingsplan Binnenstad-West en heeft betrekking op het realiseren van drie hotelkamers (als onderdeel van het te realiseren hotel aan de Kommel). Het onherroepelijk wijzigingsplan ligt ter inzage bij het GemeenteLoket.

Aanpak strijdige regels

Op 25 januari ondertekenden het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, het Ministerie van Economische Zaken, Gemeente Maastricht en Koninklijk Horeca Nederland het convenant `Aanpak Strijdige Regels Horeca Maastricht'. In dit convenant staan afspraken die moeten leiden tot een nieuwe betere werkwijze waarmee strijdige situaties worden opgelost en het ontstaan van nieuwe strijdigheden zo veel mogelijk wordt voorkomen. Hiermee gaan de betrokken partijen dit jaar gezamenlijk aan de slag.

De regelgeving voor horecaondernemers is veelomvattend, veelal ondoorzichtig en soms zelfs onduidelijk. De wet laat ruimte voor verschillende interpretaties en toepassingen. Daardoor kunnen ondernemers onmogelijk voldoen aan alle voorschriften. Dit werkt ongewenste gedoogsituaties en onveilige omstandigheden in de hand.

Conclusies
Vanaf het voorjaar 2004 werkt Maastricht samen met een werkgroep, waarin alle betrokken partijen deelnemen, om problemen over de regelgeving in de horecabranche aan te pakken. Volgens de werkgroep ontstaan de strijdigheden die ondernemers ervaren met name door verschillende interpretaties en toepassingen. Het voorkomen van strijdigheden vereist van alle betrokken partijen aanpassingen in de werkprocessen, betere stroomlijning van de processen en onderlinge afstemming. Voor het duurzaam tegengaan van strijdigheden is met name het werkproces belangrijk.

De werkgroep is aan de slag gegaan met concrete knelpunten. Voor het ene knelpunt zijn er praktische oplossingen bedacht terwijl andere knelpunten vragen om wets- en/of beleidswijziging of een combinatie van oplossingen. Er zijn ook ideeën voor een betere werkwijze (één loket voor vergunningen en informatie) en er is een zogenoemde Horecawijzer (checklist) gemaakt met relevante informatie voor de ondernemers. In 2005 worden de aangedragen oplossingen uitgevoerd en verder uitgewerkt. Dit jaar komen ook de resultaten van de Evaluatie Horecanota Maastricht op tafel. Op weg naar nieuw horecabeleid wordt natuurlijk rekening gehouden met de aanbevelingen uit het project Aanpak Strijdige Regels.

Bekendmakingen 2 februari 2005

Lees ook de openbare bekendmakingen van deze week. Daarin kunnen bekendmakingen staan die betrekking hebben op uw straat, uw wijk en op de hele stad.

> Bekendmakingen 2 februari 2005