Gemeente Capelle a/d IJssel

Verbetering verkeerssituatie s-Gravenweg

Verbetering verkeerssituatie s-Gravenweg tussen de Prins Alexanderlaan en de Kanaalweg

De gemeente pakt de verkeersproblematiek op de s-Gravenweg, tussen de Prins Alexanderlaan en de Kanaalweg, aan. Door het voorstel van de gemeente om een nieuw bestemmingsplan voor de s-Gravenweg-West te maken, is de verkeerssituatie opnieuw onder de aandacht van de gemeente gebracht. De gemeente heeft laten onderzoeken wat de huidige en de toekomstige verkeerssituatie is en wat de mogelijkheden zijn om de situatie te verbeteren. Om u in de gelegenheid te stellen de drie hieruit gekomen voorstellen te bestuderen, liggen de resultaten van het genoemde onderzoek vanaf maandag 7 februari 2005 tot maandag 21 maart 2005 ter inzage bij: het Informatiecentrum in de hal van het gemeentehuis, in de bibliotheek op het Stadsplein en u kunt het rapport hier downloaden door te klikken op Rapport s-Gravenweg (Het downloaden kan even duren omdat het rapport 8Mb groot is).

Op dinsdag 22 februari 2005 om 20.00 uur kunt u tijdens de inspraak- en informatieavond meepraten over de voorgestelde plannen in het gemeentehuis in de raadzaal op de begane grond van het gemeentehuis aan de Rivierweg 111.

Onderzoeksresultaten

Uit het onderzoek blijkt dat de nieuwbouw achter de Kanaalweg en het Wegelingpark ongeveer 550 autobewegingen genereert naast de oorspronkelijke 3200 voertuigen die op dit moment gebruik maken van de s-Gravenweg. Op zich is de toename aanvaardbaar voor een 30-km/h-gebied, maar het blijkt dat de helft van het aantal autos bestaat uit doorgaand verkeer. Daar de weg hiervoor niet is bedoeld, wil het college van burgemeester en wethouders dit 30-km/h-gebied in ere herstellen door maatregelen te nemen. Hiermee wordt het sluipverkeer op dit deel van de s-Gravenweg sterk verminderd.

Oplossing

Hieronder staan drie oplossingsvarianten die uit het onderzoek naar voren zijn gekomen. Vanwege de bereikbaarheid van de bedrijven die langs de s-Gravenweg zijn gevestigd (waaronder de Bloemenplantage), het omrijden van omwonenden, de verkeersveiligheid voor fietsers en de investeringskosten heeft het college van burgemeester en wethouders de voorkeur uitgesproken voor het treffen van maatregelen op het gedeelte van de s-Gravenweg gelegen tussen de Schenkelse Dreef en de Kanaalweg. Dit is oplossingsvariant I. Uiteraard staat de definitieve keuze voor de verbetering van de verkeerssituatie nog vrij. Dit is de inzet van de inspraak- en informatieavond op 22 februari a.s..

variant 1

Variant I

* Invoeren éénrichtingsverkeer in oostelijke richting op het gedeelte van de s-Gravenweg, gelegen tussen de Kanaalweg en de Schenkelse Dreef, echter alleen voor het gedeelte tussen de toekomstige aansluiting van het Wegelingpark en de toekomstige aansluiting Achter de Kanaalweg. Een klein gedeelte nabij de Schenkelse Dreef en een klein gedeelte nabij de Kanaalweg blijven dus opengesteld voor verkeer in twee richtingen
* Opheffen afslagverboden op de kruising s-Gravenweg/Schenkelse Dreef;

* Vervangen van de wegversmallingen (chicanes) door drempels op het gedeelte van de s-Gravenweg, gelegen tussen de Schenkelse Dreef en de Prins Alexanderlaan. Hierdoor worden gevaarlijke situaties voor fietsers voorkomen.

variant 2

Variant II

* Invoeren éénrichtingsverkeer in oostelijke richting op het gedeelte van de s-Gravenweg, gelegen tussen de Kanaalweg en de Schenkelse Dreef, echter alleen voor het gedeelte tussen de toekomstige aansluiting van het Wegelingpark en de toekomstige aansluiting Achter de Kanaalweg. Een klein gedeelte nabij de Schenkelse Dreef en een klein gedeelte nabij de Kanaalweg blijven dus opengesteld voor verkeer in twee richtingen;
* Invoeren éénrichtingsverkeer op het gedeelte van de s-Gravenweg gelegen tussen de Schenkelse Dreef en de Prins Alexanderlaan; éénrichtingsverkeer in westelijke richting;
* Opheffen van alle afslagverboden op de kruising s-Gravenweg/Schenkelse Dreef ;

* Aanpassen kruising s-Gravenweg/Prins Alexanderlaan;
* Vervangen van de wegversmallingen (chicanes) door drempels op het gedeelte van de s-Gravenweg, gelegen tussen de Schenkelse Dreef en de Prins Alexanderlaan. Hierdoor worden gevaarlijke situaties voor fietsers voorkomen.

variant 3

Variant III

* Aanbrengen knip (=een afsluiting voor motorvoertuigen) halverwege het gedeelte van de s-Gravenweg, gelegen tussen de Kanaalweg en Schenkelse Dreef;

* Toestaan verkeer in twee richtingen op het gedeelte van de s-Gravenweg, gelegen tussen de Schenkelse Dreef en de Prins Alexanderlaan (mede i.v.m. bereikbaarheid van de Bloemenplantage);
* Opheffen alle afslagverboden op de kruising s-Gravenweg/Schenkelse Dreef;

* Vervangen van de wegversmallingen (chicanes) door drempels op het gedeelte van de s-Gravenweg, gelegen tussen de Schenkelse Dreef en de Prins Alexanderlaan. Hierdoor worden gevaarlijke situaties voor fietsers voorkomen.

Reageren?

Eerder las u dat de uitvoering van oplossingsvariant I de voorkeur van het college van burgemeester en wethouders heeft, maar een definitieve keuze is nog niet gemaakt. Vandaar dat wij uw mening willen horen zodat de gemeente deze mee laat wegen in de uiteindelijke beslissing. Van maandag 21 februari tot maandag 21 maart 2005 bent u in de gelegenheid om op de verschillende oplossingsvarianten te reageren.

Het onderzoek ligt ter inzage bij:

* het informatiecentrum in de hal van het gemeentehuis;
* in de bibliotheek op het Stadsplein en is te vinden;
* en u kunt het rapport hier downloaden door te klikken op Rapport s-Gravenweg (Het downloaden kan even duren omdat het rapport 8Mb groot is). .

U kunt een schriftelijke reactie sturen aan het college van burgemeester en wethouders, afdeling Stedelijke Ontwikkeling, antwoordnummer 2, 2900 VB Capelle aan den IJssel.

Meer weten?

Voor eventuele vragen over het rapport en over de te nemen verkeersmaatregelen kunt u contact opnemen met Ron Vermeulen, telefoon 284 8716 of met Rien Engelaar, telefoon 284 8713 of e-mail: m.c.engelaar@capelleaandenijssel.nl.