Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM)


IJmuiden, 7 februari 2005
PERSBERICHT: KNRM decoreert redders voor stormactie

Reddingbootbemanningen Den Helder en Egmond aan Zee ontvangen oorkonde

De KNRM-reddingbootbemanningen van Den Helder en Egmond aan Zee krijgen op woensdag 9 februari een zogenaamde tevredenheidsbetuiging van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij. De redders krijgen de oorkonde voor een op 23 juni 2004 uitgevoerde redding, waarbij een jacht met tien personen uit een zware zuidwesterstorm werd gered. De tevredenheidsbetuigingen worden uitgereikt door de voorzitter van de Redding Maatschappij, L.F.C. Baron van Till.

De KNRM looft zelden beloningen uit voor haar eigen bemanningen. In de laatste vijf jaar werden door de KNRM bijna 15.000 hulpverleningen uitgevoerd, waarvan er maar tien werden beloond met een onderscheiding. De actie van de reddingboten Dorus Rijkers (Den Helder) en Adriaan Hendrik (Egmond aan Zee) op 23 juni 2004 is door het KNRM-bestuur op waarde geschat, getuige de tekst van de tevredenheidsbetuiging:

Het bestuur van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij betuigt zijn dank en waardering aan de reddingstations Den Helder en Egmond aan Zee voor de redding op 23 juni 2004 van de tien opvarenden van het Poolse zeiljacht Dar Natury. Door goed zeemanschap en samenwerking werden bij een zuiderstorm in zes meter hoge golven tien opvarenden en het zeiljacht in veilige haven gebracht, waar met inzet van alle betrokkenen bij het reddingstation is gezorgd voor een voorbeeldige opvang.

De zware storm van 23 juni 2004 was vooraf, door middel van een zogenaamd weeralarm, aangekondigd en dus was er die dag maar weinig scheepvaart op zee. Het Poolse zeiljacht Dar Natury onderschatte de elementen en zette door naar IJmuiden, hetgeen uiteindelijk resulteerde in een noodbericht. De reddingboten van Den Helder en Egmond aan Zee, alsmede het Kustwachtvaartuig Waker, zetten koers richting de Dar Natury, die als gevolg van gescheurde zeilen en een defecte motor een speelbal was geworden van de zes meter hoge zeeën. De Adriaan Hendrik was als eerste ter plaatse, maar liet de sleepverbinding over aan de grotere Dorus Rijkers. De Helderse reddingbootbemanning slaagde erin een verbinding tot stand te brengen en bracht het jacht behouden binnen. Tijdens de sleepreis wakkerde de wind aan tot 10 Beaufort. In het bemanningsverblijf van de KNRM in Den Helder werd in samenwerking met het Rode Kruis voor een provisorische overnachtingplaats gecreëerd voor de ontredderde Polen.

EINDE PERSBERICHT