Time : 1:30:19 PM
Date : Monday, February 07, 2005
Sender Name: BirchBob International

Creatieve kenniseconomie : België in de spits van wereldwijde technologie marketing

Een KMO kan met het Belgische BirchBob haar know-how wereldwijd vermarkten.

De kenniseconomie is in, technologie is terug op de agenda. Het genereren van economische return van O&O (onderzoek en ontwikkeling) wordt een belangrijk thema in de strategie 2010.

Sinds enkele maanden is BirchBob uitgegroeid tot de grootste search engine op het internet in het domein van uitvindingen en licencieerbare technologieën. BirchBob is (zoals Google) een internet search tool die zoekt op meer dan 16000 technologieën die klaar zijn om vermarkt te worden. Deze technologieën komen momenteel uit een 600-tal organisaties vanuit alle continenten. Vanuit een veertigtal landen wordt nu reeds dagelijks door business angels, investeerders en researchers gezocht naar nieuwe opportuniteiten voor nieuwe investeringsprojecten. De BirchBob servers draaien in België en maken gebruik van unieke Belgische search technologie en unieke xml classificatieschema's. BirchBob is te vinden op www.birchbob.com.

Jean-François Plucker en Dirk Avau, twee Belgische ondernemers, kunnen er prat op gaan op enkele maanden tijd wereldwijd de grootste database uitgebouwd te hebben van technologieën die rijp zijn om vermarkt te worden onder de vorm van spinoff creatie, licensing of technologie transfer. Beide jonge veertigers met totaal verschillende achtergrond, waarvan één in de Verenigde Staten woont en één in België, worden gevraagd als gastspreker op internationale conferenties over technologie transfer en het unieke business model dat achter BirchBob schuil gaat.

De eerste successen komen vooral uit de Verenigde Staten, waar het bewustzijn en het economisch nut van valorisatie van IPR (intellectual property rights) en technologie transfer reeds veel verder staan. BirchBob ontleent zijn naam aan Birch Bayh en Bob Dole die bekend werden voor de Bayh-Dole act (USA 1980).

Dank zij samenwerking met de Europese Unie staat Europa ook al goed op de wereldkaart. BirchBob International neemt momenteel initiatieven naar de vroegere Oostbloklanden toe, evenals Africa en Zuid-Amerika. Japan staat eveneens op het programma.

BirchBob voor België ?

BirchBob International is in zijn thuisbasis België een initiatief gestart met organisaties zoals het VBO, Agoria, Export Vlaanderen, FFIO, Unizo, VOKA, de bestaande kennisclusters, etc. om het bewustzijn rond het belang van valorisatie van intellectuele eigendom, vooral bij KMOs, aan te scherpen. Kandidaat investeerders uit de Verenigde Staten hebben zich aangemeld om in België projecten te vinden.

De doelstelling is om zo snel mogelijk de KMO via alle mogelijke bestaande organisaties en netwerken te sensibiliseren om intellectuele eigendom internationaal te vermarkten. Technologie marketing wordt één van de drijvende krachten van de kenniseconomie.

Door BirchBob zeer laagdrempelig te houden (gratis op www.birchbob.com) is het een unieke marktplaats waar KMOs aan wereldwijde technologie marketing kunnen doen.

Beide Belgische ondernemers wensen de Belgische kenniseconomie duidelijk op de wereldkaart te zetten. Zij hebben alvast aangetoond dat Belgisch creatief ondernemerschap in staat is om snel een stevige wereldwijde positie in te palmen : de netwerkeconomie en de kenniseconomie in de praktijk !

Meer informatie :

BirchBob International
Website : www.birchbob.com
Dirk Avau
avau@birchbob.com
32 2 403 06 41
Jean-François Plucker
plucker@birchbob.com
1 203 698 1583

Sleutelwoorden : kenniseconomie, technologie transfer, internet search engine, licensable technologies, BirchBob, KMO , research and development

URL: http://www.birchbob.com