FNV

NS Vervoersplan 2005 te weinig ambitieus

Te weinig reizigersgroei, te veel nadruk op de Randstad en onvoldoende maatregelen tegen agressie. Dat is de kritiek van FNV Bondgenoten op het NS Vervoerplan 2005.
De bond heeft in een brief aan de vaste Commissie Verkeer en Waterstaat zijn ongenoegen geuit over de toekomstplannen van NS. Het ontbreekt daarin aan structurele verbeteringen. "Nederland slibt dicht", zegt Andries van den Berg van FNV Bondgenoten. "Vervoer per trein is een perfect middel de wegen te ontlasten. En NS komt met een schamel toekomstplan."

Zo gaat het bedrijf uit van een reizigersgroei van slechts 1 procent. Omdat NS de tarieven maximaal verhoogt en de serviceverlening aan de klant terugbrengt, zal het aantal reizigers nauwelijks stijgen, voorspelt FNV Bondgenoten.

Het plan van de bond "Lijnen naar de toekomst", dat dit najaar verscheen, gaat juist uit van een groeiscenario van zeker 25 procent in de komende vijf jaar en structurele verbeteringen van de dienstverlening.

Verder legt NS Vervoerplan 2005 veel te veel nadruk op de Randstad en het spitsvervoer. De vrees van FNV Bondgenoten dat er na de goedkeuring van de concessie tot 2015 en het vervoerplan de dienstregeling drastisch kan worden uitgekleed, is met het plan niet weggenomen. Verslechteringen staan op til.

Tenslotte doet NS te weinig aan de sociale veiligheid voor zowel personeel als reizigers. Stations ontmenselijken en dat heeft zijn weerslag op het aantal reizigers dat 's avonds nog in de trein stapt. FNV Bondgenoten pleit er in de brief bovendien voor dat de reeds eerder toegezegde 220 spoorwegagenten zo snel mogelijk worden ingezet.

De Tweede Kamer praat 9 februari over het Vervoerplan, op basis waarvan NS de concessie heeft gekregen.