Campina Melkunie

DMV International opent nieuw Innovatie Centrum in Food Valley

In december 2005 zal DMV International, de industriële ingrediëntendivisie van Campina, een nieuw Innovatie Centrum voor Food & Nutrition openen. Om haar ambitie in innovatie waar te kunnen maken zal DMV International een Centrum ontwikkelen waarin onder één dak klanten, marketing en R&D kunnen samenwerken. Het nieuwe Centrum wordt gebouwd in het hart van Food Valley, een internationaal erkend expertise centrum voor food sciences in de regio Wageningen (Nederland).

Dit is de stimulans die we nodig hebben om de volgende stap te zetten in het realiseren van onze ambities op het gebied van innovatie. Het bijeen brengen van de activiteiten en de verhuizing naar één nieuw Innovatie Centrum is in lijn met onze strategie. Daarin geven we prioriteit aan het gericht bezig zijn met enerzijds markt en innovatie, met het doel om sneller meer toegevoegde waarde-ingrediënten te ontwikkelen en vermarkten, en anderzijds het zo efficiënt mogelijk inrichten van productie. Het nieuwe Centrum biedt onze klanten, marketing en R&D een platform voor effectieve uitwisseling van ideeën en concepten. Dit is een belangrijke stap voorwaarts en zal de zoektocht naar innovatieve oplossingen stimuleren, aldus Alexander R. Wessels, Algemeen Directeur van DMV International.

Erkenning voor innovatie
De afgelopen jaren heeft DMV internationale erkenningen gekregen voor toonaangevende productinnovaties: in 2003 is de prestigieuze FIE Gold Award gewonnen voor het Most Innovative Food Ingredient met Textrion GEL, in de VS de NBJ Award voor Cysteïne Peptide en onlangs zijn de nieuwe producten C12 Peptide en Cysteïne Peptide genomineerd voor de HIE-Health Ingredient Award. Het nieuwe Innovatie Centrum stelt ons in staat een versnelling hoger te gaan en is ons Ingredient of success in het ontwikkelen van productinnovaties voor onze klanten en markten, aldus Dr. David Clark, Directeur R&D/QA van DMV International.

Meer uitwisseling van ideeën
De belangrijkste drijvende krachten achter het nieuwe Innovatie Centrum zijn:
* Door basis R&D, product- en procesinnovatie plus de marketinggroepen binnen één locatie te brengen, wordt een effectieve uitwisseling van ideeën en synergie gecreëerd. Daardoor verwacht DMV International sneller nieuwe, innovatieve producten en oplossingen in de markt te kunnen zetten * Het nieuwe Innovatie Centrum in Wageningen zal een uitstekende technologische infrastructuur bieden die past bij de ambitie van DMV International om een leidende positie in te nemen op het gebied van innovatie in Food & Nutrition
* Het Centrum is gesitueerd in het hart van Food Valley, waarmee een directe interactie en samenwerking mogelijk wordt met kennisinstellingen (Wageningen Universiteit en Research Centrum).

De verhuizing van de afdelingen R&D en marketing voor Food & Nutrition naar het nieuwe Innovatie Centrum zal in november/december 2005 plaatsvinden. De QA (Quality Assurance) groep en de afdeling Procesontwikkeling die de primaire productie processen ondersteunt, blijven opereren vanuit Veghel, of hun huidige locatie (zoals Fraser/USA), en verhuizen niet naar Wageningen.

Het project voor de ontwikkeling en bouw van het nieuwe Innovatie Centrum voor DMV International is door verschillende externe partijen ondersteund, waaronder BioPartner Centre Wageningen, die investeert in en het Centrum bouwt, de Ontwikkelingsmaatschappij Oost Nederland, Stichting Food Valley en de stad Wageningen.

DMV International is de industriële ingrediëntendivisie van Campina. Zij levert ingrediënten aan de Food, Nutrition en de Pharma industrie wereldwijd. DMV International is een divisie van Campina, een internationale zuivelcoöperatie die zich richt op de ontwikkeling, productie, verkoop en distributie van zuivelproducten. Met een jaaromzet van EUR 3.7 miljard en topmerken als Campina, Landliebe en Mona, en verkoop van producten in ca.130 landen, is Campina een van de belangrijkste partners van de grote supermarktketens en de internationale voedingsmiddelen- en farmaceutische industrie.