Gemeente Barendrecht

Persbericht Gemeente Barendrecht

Gemeente biedt extra servicebreidt serviceverlening uit

Afspraak burgerzaken nu ook via www.barendrecht.nl

Barendrecht - (17 februari 2005.. oktober 2004) VoortaanVanaf . oktober is het mogelijk een afspraak met de gemeente via internet te m is het mogelijk om viaaken. www.barendrecht.nl een afspraak te maken met de gemeente. Dit geldt overigens alleen voor producten van Burgerzaken, zoals b Dit kan door middel van het zogenaamde BAVAK-systeem. Het BAVAK-systeem is een computersysteem dat het voor bewoners mogelijk maakt een afspraak te maken met de afdeling Burgerzaken. Bijvoorbeeld voor een nieuw paspoorten, verlenging van, uw rijbewijszen en uittreksels uit het geboorteregister. enzovoort. Op de website kan de internetgebruiker zien welke tijden er nog vrij zijn. De vooraf gemaakte afspraak zorgt ervoor dat mensen gegarandeerd binnen vijf minuten geholpen worden. Hiermee wordt de wachttijd tot een minimum beperkt. De in te plannen afspraken vallen binnen de openingstijden van het Servicecentrum; op werkdagen van 9.00 uur tot 15.00 uur en op maandag- en woensdagavond van 18.30 tot 20.00 uur.

Het is voor de gemeente noodzakelijk om klanten goed en efficiënt van dienst te kunnen zijn. De mogelijkheid om afspraken met de gemeente te maken bestaat al sinds april 2004. Dit was echter alleen telefonisch mogelijk via callcenter (0180) 698 398. Deze mogelijkheid bestaat uiteraard nog steeds. De gemeente vindt het echter belangrijk om ook via de digitale weg klanten goed en efficiënt van dienst te kunnen zijn. Deze stap, het kunnen maken van een afspraak via internet, is weer een nieuwe stap in de verbetering van www.barendrecht.nl. Het is de bedoeling dat de website, die in september 2003 werd gelanceerd, in de toekomst steeds verder wordt uitgebreid.

Digitale balie
De bezoeker kan een afspraak maken via de digitale balie. Deze digitale balie bevindt zich onder het kopje 'Service' in het hoofdmenu van www.barendrecht.nl. In deze digitale balie staan momenteel 150 producten van de gemeente beschreven en de komende periode wordt nog een even groot aantal producten toegevoegd. In de digitale balie staat wat het product inhoudt, wat het kost en wat de klant mee moet nemen bij het bezoek aan het gemeentehuis. Verder denkt de gemeentelijke website met de bezoeker mee. Bijvoorbeeld: bij verbouwing van een woning vertelt de digitale balie precies hoe een bouwvergunning aangevraagd moet worden. Daarnaast komt de bezoeker er achter dat hij misschien ook wel moet denken aan: asbestverwijdering, een sloopvergunning, een monumentenvergunning of een uitritvergunning. De digitale balie geeft een duidelijk overzicht van alle zaken waaraan gedacht moet worden en vertelt er direct bij hoe de betreffende diensten en producten verkregen kunnen worden.

Op www.barendrecht.nl is de gemeente vierentwintig uur per dag, zeven dagen per week toegankelijk en kan een bewoner op elk moment van de dag een afspraak maken met de gemeente. Je kunt met het systeem afspraken maken binnen de openingstijden van het Servicecentrum. De afspraak zorgt ervoor dat je gegarandeerd binnen vijf minuten geholpen wordt. Er is dus een minimum wachttijd.

Voor de gemeente zelf heeft het BAVAK-systeem het voordeel dat het aanbod van klanten door het systeem bepaald en verdeeld over de dag wordt.

De mogelijkheid om afspraken met de gemeente te maken bestaat al sinds april 2004. Vanaf toen was het echter alleen mogelijk telefonisch een afspraak te maken door te bellen naar het callcenter. Voor de medewerkers van het callcenter en de receptie van de gemeente heeft het BAVAK-systeem voordelen dat ze precies de wachttijden en het aantal klanten kunnen zien. Je bent dan voorbereid op hoe je de balies moet bezetten. Naast een cliëntenbegeleidingssysteem is het een soort managementrapportage gericht op baliebezetting.

Als je een afspraak maakt via internet kun je nooit langer dan twee weken van tevoren een afspraak plannen en nooit voor de dag zelf.

Noot voor de pers,