Gemeente Amerongen


VERZENDING WOZ-BESCHIKKING EN AANSLAGBILJETTEN OZB Eind februari (dagtekening 28-2-2005) ontvangen nagenoeg alle eigenaars en/of gebruikers van onroerende zaken (b.v. woningen, bedrijven, grond) een WOZ-beschikking met daarop de WOZ-waarde met peildatum 1 januari 2003.

Voor het eerst wordt dit jaar de aanslag Onroerende-zaakbelastingen en de WOZ-beschikking gecombineerd. Dit betekent dat u in één oogopslag kunt zien wat de vastgestelde waarde van uw woning en de hoogte van het te betalen belastingbedrag is. Het belastingbedrag dient u in twee gelijke termijnen of ineens voor of op de eerste vervaldag aan de gemeente te betalen.

In verband met een wijziging van de Wet is de WOZ-waarde geldig van
1-1-2005 tot

1-1-2007. Voorheen was de WOZ-waarde voor vier jaar geldig. In totaal zullen er van ongeveer 2600 objecten beschikkingen worden verzonden. De WOZ-waarde dient als basis voor de onroerende-zaakbelasting (OZB) en wordt ook gebruikt door de Rijksbelastingdienst en het Waterschap.

Nog geen WOZ-beschikking
Van ongeveer 300 objecten is de waarde nog niet definitief vastgesteld. Dit gaat vooral om objecten waarbij de afgelopen periode sprake is geweest van nieuwbouw, verbouw en/of sloop, kadastrale wijzigingen en ongebouwde objecten.

Naar verwachting zullen alle taxatiewerkzaamheden in de maand april zijn afgerond, zodat dan de nog resterende WOZ-beschikkingen verzonden kunnen worden.
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de medewerkers belastingen/woz van de gemeente, telefonisch bereikbaar onder nr. 46 96 33 en 46 96 34.

RAADPLEEG DE TAXATIEGEGEVENS VAN UW WONING VIA INTERNET Vanaf eind februari (dagtekening 28-2-2005) kunt u de taxatiegegevens waarmee de vastgestelde waarde tot stand is gekomen van uw eigen woning via de gemeentelijke website bekijken en uitprinten (taxatieverslag). Deze dienst, heet "WOZ-portaal".

Privacy gewaarborgd
Om u snel en 24 uur per dag toegang te bieden tot deze basisgegevens, is in samenwerking met taxatiebureau TogNederland uit Veenendaal het WOZ-portaal opgezet. U kunt op dit portaal alleen uw eigen gegevens raadplegen, zodat privacy gewaarborgd is. Het WOZ-portaal is voor de gemeente een extra dienstverlening, het is geen verplichting. Als u niet beschikt over internet, zult u er geen nadeel van ondervinden. U kunt de betreffende gegevens (taxatieverslag) dan bij onze afdeling financiën opvragen, tel. 0343-46 96 33 of 0343-46 96 34.

Inloggen
Het WOZ-portaal kunt u bereiken via de startpagina van onze website www.amerongen.nl. Om te kunnen inloggen moet u uw sofi-nummer, geboortedatum, postcode en huisnummer intypen. Dit is om onbevoegden te weren. Het WOZ-portaal is via iedere willekeurige pc bereikbaar. Inwoners die niet bekend zijn met internet of er niet over beschikken, kunnen hun gegevens wellicht opvragen via familie, buren, bibliotheek of bij de afdeling financiën van de gemeente.

Het taxatieverslag
De gegevens die u op internet kunt inzien, zijn de basisgegevens van uw woning(en) en de onderbouwing van uw woning. Hierbij staat onder meer informatie over grootte, oppervlakte, dakkapellen, schuurtjes en andere bijgebouwen. Ook kunt u de vergelijkbare panden raadplegen.

Waardestijging
U zult op het WOZ-portaal zien dat de waarde van uw woning(en) behoorlijk is gestegen. Dit komt door het feit dat de waardes zijn gebaseerd op de verkopen rond de peildatum 1 januari 2003. Het vorige WOZ-tijdvak (2001-2004) was gebaseerd op de peildatum 1 januari 1999. De prijzen van alle soorten woningen zijn in de periode 1999-2003 fors in waarde gestegen, hetgeen zich vertaalt in de nu vastgestelde WOZ-waarde.

Bezwaar maken
Indien u het niet eens bent met de vastgestelde waarde dan kunt u bezwaar maken tegen de woz-beschikking. Dit kunt u doen binnen zes weken na ontvangst van de woz-beschikking. U kunt dus tot en met 11 april 2005 bezwaar maken. Via WOZ-portaal kunt u een standaard bezwaarschrift-formulier downloaden. Dit formulier dient u na invulling uit te printen en op te sturen naar de gemeente. Na ontvangst van uw bezwaarschrift zal de gemeente u een ontvangstbevestiging toezenden. Een standaard bezwaarschrift-formulier kunt u ook telefonisch opvragen bij de afdeling financiën, tel. 0343-46 96 33 of 0343-46 96 34.

Uitspraak op uw bezwaarschrift
Aangezien de gemeente erg veel bezwaarschriften verwacht te moeten behandelen kan het antwoord op uw bezwaarschrift enige tijd in beslag nemen. De wettelijke termijn voor het afhandelen van een bezwaarschrift tegen een woz-beschikking is 1 jaar.

Bezwaarschrift via internet
De gemeente Amerongen zal geen bezwaarschriften die via e-mail worden ingediend in behandeling nemen. U kunt uw bezwaarschrift wel via de post of via de fax indienen.

Eisen bezwaarschrift
Uw bezwaarschrift dient te worden voorzien van:
· uw naam

· adres

· postcode

· woonplaats

· motivatie waarom u bezwaar maakt

· nummer van de beschikking waartegen u bezwaar maakt
· het adres waar het betrekking op heeft

· handtekening

Meer informatie
Meer informatie over het WOZ-portaal en de Wet WOZ treft u aan op onze website www.amerongen.nl of kunt u verkrijgen bij onze afdeling financiën, tel. 0343-46 96 33 of 0343-46 96 34.