Gemeente Tiel


Tiel trekt in 2004 record aantal bezoekers

Volgens het jaarverslag 2004 van De Zaak van de Stad (.pdf-bestand 491 KB)* heeft Tiel zich op het gebied van stadspromotie in 2004 sterk gemanifesteerd. Het weekeinde met het Fruitcorso en Appelpop trok een record aan bezoekers (meer dan 200.000). Tal van nieuwe of vernieuwde publieksactiviteiten scoorden vorig jaar hoog, zoals het Sinterklaas-programma, het wielerevenement Olympias Tour en de Bakkersbrunch. Samen met de al langer bestaande evenementen (Jazz Festival, Taptoe, Zomerfeest Passewaay-Tiel), kon inwoners en bezoekers bijna het hele jaar door een levendige stad worden geboden.

Het aantal bezoekers aan De Zaak van de Stad liep in 2004 ten opzichte van 2003 licht terug. In 2003 kwamen er 4389 mensen binnen, in 2004 waren dat er 4057.
De oorzaak van deze daling heeft wellicht te maken met het feit, dat in het verslagjaar minder nieuwe gemeentelijke projecten getoond konden worden. Zodra er nieuwe presentaties zijn, neemt ook het aantal bezoekers toe.
Ook van buiten Tiel was er in het verslagjaar interesse voor de ontwikkeling van Tiel. Zo ontving De Zaak van de Stad van studenten van de TH Delft (bouwkunde en stedenbouwkunde), makelaars in opleiding en HBO-studenten. Op verzoek van het Industrieschap Medel is een twintigtal studenten Bouwkunde van de Technische Hogeschool Eindhoven rondgeleid.

Ruim een derde van het aantal bezoekers vraagt om toeristische informatie. De Zaak van de Stad is de drukst bezochte informatiepost van het Regionaal Bureau voor Toerisme Rivierenland. Een intern onderzoekje naar de toeristische belangstelling voor Tiel heeft aangetoond dat verreweg de meeste bezoekers Tiel kiezen als startpunt voor een fietsroute. Met name in de periode van de bloesem en de kersen. Daarnaast heeft óók de stad aantrekkingskracht. Elke week maken vijftig tot zestig mensen de stadswandeling, die net als de fietsroute in de speciale brochure staat aangegeven. Sinds september 2004 begeleidt Stadspromotie een studente vrijetijdswetenschappen aan de Universiteit van Tilburg bij haar afstudeeronderzoek. Haar onderzoek richt zich op Flipje (een van de tien meest bekende reclamehelden) en het belang van Flipjes naamsbekendheid voor de stad Tiel. De vraag is of Flipje op termijn in positieve zin blijft bijdragen aan het imago van de stad. Het afstudeeronderzoek zal in mei 2005 gepresenteerd worden. Tiel kreeg veel media-aandacht in 2004 met als hoogtepunt de presentatie van het boek Flipje, het Fruitbaasje van Tiel.

Lees meer over De zaak van de stad.


* Het jaarverslag is een zogenaamd .pdf-bestand. U kunt het bekijken met het programma Acrobat Reader. Beschikt u niet over dit programma, dan kunt u dit gratis downloaden door op het icoon te klikken. Afhankelijk van uw internetverbinding kan het enige tijd duren voordat het downloaden is voltooid.


Laatst bijgewerkt: 18 februari 2005