Gemeente Drimmelen


Evaluatie één jaar Handhavingsteam

621 controles uitgevoerd in 2004

Het handhavingsteam heeft verslag opgemaakt over de werkzaamheden in 2004, het eerste bestaansjaar. Uit het verslag blijkt dat vorig jaar 621 controles zijn uitgevoerd en daarnaast zijn vier grote projecten aangepakt. De controles zijn veelzijdig: bouw- en milieucontroles, afval, bomenkap, asbest, chemische stoffen, Alg. Plaatselijke Verordening, mestopslag en brandveiligheid. Ook het behandelen van klachten die de openbare ruimte aangaan, hoort tot het werk van het team. In totaal hoefden slechts 7 processen- verbaal te worden opgemaakt.

het team
Per 1 januari vorig jaar is een team van vier mensen ingezet dat permanent bezig is met het controleren van de regels op het gebied van bouwen en wonen, milieu, openbare orde en veiligheid en brandveiligheid. De gemeente Drimmelen gaf hiermee gehoor aan een steeds sterkere roep (overigens ook landelijk) om naleving van regels en voorschriften.

Ondanks het beperkte budget van de gemeente Drimmelen heeft het college van burgemeester en wethouders toch gemeend aan het instellen van een handhavingsteam voorrang te moeten geven. prioriteiten en projecten
Naast de normaal terugkerende controles heeft het bestuur samen met het team een lijst van prioriteiten opgesteld. Op de lijst staan zaken die in 2004 in ieder geval moesten worden aangepakt. Zo is er het buitengebied met illegale bouwactiviteiten, lozingen en sloop van asbest, er is extra gelet op illegale café's, de vuurwerkwetgeving en de controle op risicovolle bedrijven.

Naast de reguliere controles zijn ook enkele grote projecten uitgevoerd. Het gaat dan meestal over bedrijventerreinen, waar alle daar gevestigde bedrijven worden bezocht die in één bezoek op alle aspecten worden gecontroleerd. Deze controles zijn vooraf aangekondigd.

gegevens geautomatiseerd
Alle controles worden opgeslagen in een geautomatiseerd systeem dat voor elk lid van het handhavingsteam toegankelijk is. Door een druk op de knop wordt de huidige stand van zaken weergegeven. Eens per kwartaal wordt verslag uitgebracht aan het college van burgemeester en wethouders.

2005
Voor 2005 heeft het bestuur nieuwe prioriteiten vastgelegd. De handhavers zitten in een strakke tijdsschema. Bijna alle opdrachten, projecten en controles liggen dit jaar al vast. Zoals u misschien al van de handhavers gewend bent, worden de controles van tevoren aangekondigd. project "Professionalisering van de handhaving"
Dat het controleren op de uitvoering van regels niet enkel alleen maar een gemeentelijke zaak is, blijkt uit het feit dat het rijk een landelijk project is opgestart met nationale criteria gekoppeld aan een uitvoeringsprogramma per gemeente.

opleiding
Gekoppeld aan het handhavingsteam zijn de gemeentelijke juristen. Hiervoor is de capaciteit binnen het gemeentehuis uitgebreid. Het mag duidelijk zijn dat handhavers goed onderlegd en voor bepaalde gevallen gesteund door juridische adviezen op het gebied van bijvoorbeeld rechtmatigheid te werk gaan. De handhavers hebben opleidingen gevolgd op alle gebieden waarop zij actief zijn. Het gaat dan om voorschriften op het gebied van ruimtelijke ordening, bouw- en milieuwetgeving, wetgeving op het gebied van drank- en horeca, brandveiligheid. Twee medewerkers zijn inmiddels beëdigd als Bijzonder Opsporings Ambtenaar, één handhaver wacht nog op beëdiging.

procedures
De procedures die volgen op beroeps- en bezwaarschriften naar aanleiding van uitgevoerde controles worden door gemeentelijke juristen behandeld.

jaarverslag
Het Jaarverslag 2004 Handhaving ligt voor u ter inzage in de Informatiehoek in de hal van het gemeentehuis.