Raad voor het openbaar bestuur

Datum laatste wijziging: 19 januari 2005

23 februari: Rfv-symposium 'De prijs van water: wie betaalt de rekening?'
In de nabije toekomst zijn aanzienlijke publieke investeringen noodzakelijk om het waterbeheer op orde te houden dan wel te krijgen. Het gaat daarbij zowel om taken in de waterketen (drinkwatervoorziening, riolering, afvalwaterzuivering) als in het watersysteem (het grond- en oppervlaktewater). De Rfv houdt over deze problematiek een symposium op woensdag 23 februari aanstaande, in het Arnhemse watermuseum. Sprekers zijn Flip de Kam, Cor van Tilborg, Sybe Schaap, Peter van Rooy en Rien Meijerink. Dagvoorzitter is Kees Schouten. Het programma en het aanmeldingsformulier kunt u hier downloaden. U kunt zich ook aanmelden door een e-mail te sturen naar aruna.kalpoe@minbzk.nl, onder vermelding van uw naam, functie en organisatie waarbij u werkzaam bent.

Uit de vergadering van 13 januari 2005
De Raad voor de financiële verhoudingen heeft in zijn vergadering van 13 januari onder meer gesproken over de adviesaanvraag betreffende de herijking van de clusters Bijstand en Zorg. De stand van zaken van het Rfv-watersymposium op 23 februari a.s., advisering over de financiële aspecten van de WMO en de verdeelsleutel maatschappelijke opvang/ verslavingsbeleid en vrouwenopvang stonden ook op de agenda van de vergadering.

Periodiek onderhoudsrapport 2005 provinciefonds De Raad constateert dat het POR-provinciefonds op een aantal ontwikkelingen geen afdoende inhoudelijke verklaringen geeft. Hoewel het algemene beeld is dat de provincies ruim in de financiële middelen zitten, is ook duidelijk dat de verdeling op de clusters Infrastructuur, Water&milieu en Ruimte niet goed aansluit bij de uitgaven van de provincies. De Raad erkent dat ingrepen in de verdeling van het provinciefonds gevoelig liggen maar meent dat dit de beheerders er niet van mag weerhouden om waar er sprake is van onevenwichtigheden in de verdeling deze ook aan te pakken. Daarnaast adviseert de Raad om bij het POR provinciefonds dezelfde methodiek te hanteren als bij het POR gemeentefonds. Op deze wijze wordt duidelijker op welke clusters de provincies de extra eigen inkomsten inzetten en hoe de feitelijke en de genormeerde inkomsten zich tot elkaar verhouden. Het advies is hier te downloaden.

Periodiek onderhoudsrapport 2005 gemeentefonds
De gemeentelijke financiën zijn op veel terreinen in beweging. De ontwikkeling van de gemeentelijke netto-uitgaven geeft aan dat op de meeste clusters sprake is van een stijgende trend in de uitgaven. Gemeenten spelen in op maatschappelijke ontwikkelingen en voorkeuren. Gemeenten dekken de extra uitgaven voor een deel uit de onroerend zaakbelastingen. Bij het afwegen van belangen hebben gemeenten blijkbaar gekozen voor iets hogere belastingen om zo het bestaande voorzieningenpeil niet al te zeer aan te tasten.

Ook het rijksbeleid heeft op veel terreinen gevolgen voor de uitgaven van gemeenten. Voorbeelden zijn de Wet Werk en Bijstand, de Wet maatschappelijke ondersteuning en de gevolgen van het Waterbeleid in de 21e eeuw. Deze ontwikkelingen spelen zich af tegen de achtergrond van een beperkte groei van het gemeentefonds en bezuinigingen bij het rijk. Juist dan is het van belang dat de verdeling van het gemeentefonds goed aansluit op de kosten. De Raad meent dat er voldoende redenen zijn om te onderzoeken of de kosten voor de terreinen van Bijstand en Zorg, Openbare Orde en Veiligheid (OOV), Wegen en Bestuur nog wel aansluiten bij de verdeling.

Als de verdeling van het gemeentefonds niet meer goed aansluit bij de kosten dan kunnen gemeenten in de financiële problemen komen. Het advies van de Rfv hierover kunt u hier downloaden.

Advies eindrapport stuurgroep doorlichting specifieke uitkeringen (commissie Brinkman)
De voorstellen van de stuurgroep sluiten goed aan bij de ideeën van de Raad. De Raad heeft in eerdere adviezen niet alleen al aangedrongen maar ook gewezen op mogelijkheden tot vergaande sanering van specifieke uitkeringen. De essentie van de hele opschoning ligt in de bereidheid om meer ruimte aan de medeoverheden te laten, anders blijft het bij een optische sanering. Verdeeltechnisch biedt de Fvw weinig beletselen om over te gaan tot een grootscheepse overheveling van uitkering naar het gemeentefonds. Wijziging van bekostigingssystematiek dient echter logisch voor te vloeien uit de gewijzigde bestuurlijke uitgangspunten. Herverdeeleffecten die daar het gevolg zijn mogen geen belemmering zijn. Ook stelt de Raad dat door sanering van specifieke uitkeringen de risico's toe zullen nemen en een groter beroep op het eigen belastinggebied nodig kunnen maken. In deze lijn past zeker geen forse verkleining van het belastinggebied zoals voorzien met de gedeeltelijke afschaffing van de OZB. Het advies is hier te downloaden.

Advies wetsvoorstel wijziging toezichtsbepalingen Gemeentewet (Provinciewet)
De Raad heeft de principiële vraag naar de meest wenselijke rol van het financiële toezicht aan de orde gesteld. Naarmate de horizontale controle (van gemeenteraad, de accountant, de lokale rekenkamer, de pers, e.a.) omvangrijker en beter is georganiseerd, dient het verticale toezicht van provincie en rijk minder te worden. Gezien de aanzienlijke versterking van de horizontale controle afgelopen periode ziet de Raad mogelijkheden voor vermindering van het (verticale) toezicht door de provincie. De rechtvaardiging van het verticale toezicht is immers primair gelegen in de mogelijkheid van gemeenten bij structurele tekorten een beroep te doen op aanvullende steun (art. 12 Fvw). Het advies is hier te downloaden.

Autonomie en belastinggebied van gemeenten
Verschillende argumenten en ontwikkelingen pleiten in de optiek van de Raad voor een verruiming van het belastinggebied van gemeenten. Naast argumenten die ontleend zijn aan het autonomiebeginsel spelen er (macro) economische overwegingen en verdeeltechnische overwegingen een rol. De omvang van het belastinggebeid moet wel worden gerelateerd aan de autonome taken die decentrale overheden hebben. Het advies komt naar verwachting begin vo lgendjaaruit.

Evaluatie Rfv: Gevraagde Raad?
Er heeft een evaluatie plaatsgevonden van de Raad voor de financiële verhoudingen over de zittingsperiode 2000-2004. In de evaluatie wordt ingegaan op de hoofdvraag "Heeft de Rfv ertoe gedaan: heeft hij verschil uitgemaakt?". Het rapport is hier te downloaden.