Gemeente Doesburg


week 08-2005

Nieuws uit het stadhuis, d.d. 23 februari 2005, week 8.

OPENBARE VERGADERINGEN
Raadsvergadering
De geplande vergadering van de raad van de gemeente Doesburg van 24 februari 2005 vindt geen doorgang.

BOUWEN EN WONEN
Aanvraag bouwvergunningen
De volgende aanvragen om bouwvergunning zijn ontvangen op:
* 11-02-2005, F.D. Rooseveltsingel 34: het plaatsen van een dakkapel;

* 14-02-2005, Panovenweg (ongenummerd): het oprichten van vier kapschuurtjes als bijenstal;

* 11-02-2005, Kloosterstraat 12: het gedeeltelijk veranderen van een bedrijfspand tot woning;

* 15-02-2005, F.D. Rooseveltsingel 22: het gedeeltelijk vernieuwen, veranderen en vergroten van de woning;

* 16-02-2005, Bingerdenseweg 23: het plaatsen van een dakkapel;
* 17-02-2005, De Linie 1: het oprichten van een kantoorgebouw.

Het publiceren van een aanvraag om een vergunning wil nog niet zeggen dat de vergunning al is verleend. Er mag dan ook nog niet met de uitvoering gestart worden. Tegen een aanvraag kan geen bezwaar worden gemaakt, wel kunt u eventuele zienswijzen kenbaar maken.

Verleende bouwvergunningen
Burgemeester en wethouders hebben voor de volgende bouwplannen vergunning verleend op:

* 14-02-2005, Grietstraat 2: het gedeeltelijk wijzigen van de woning;

* 15-02-2005, Waterstraat 29: het intern wijzigen van de woning en vervangen dakkapel.

Vrijstelling voorschriften bestemmingsplan en Verleende bouwvergunning ex. Artikel 19 lid 3 WRO
Burgemeester en wethouders hebben voor het volgende bouwplan vrijstelling verleend van de voorschriften van het bestemmingsplan en bouwvergunning verleend op:

* 17-02-2005, Helmichstraat 3: het veranderen van een dakterras.

Alle genoemde aanvragen en verleende vergunningen kunnen tijdens de openingstijden van maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 12.00 uur worden ingezien bij Bouw- en Woningtoezicht, cluster Ruimtelijke en Economische Ontwikkeling.

Welstand (subcommissie) te Doesburg
De eerstvolgende zitting van de rayonarchitect van de Welstandscommissie is gepland op dinsdag 1 maart 2005 vanaf 9.00 uur in het stadhuis van Doesburg. Tijdens deze openbare zitting zullen de nieuw ontvangen bouwplannen en andere verzoeken aan de rayonarchitect van de Welstandscommissie worden voorgelegd.
De agenda hiervoor kan de vrijdag voorafgaand aan deze zitting worden opgevraagd bij Bouw- en Woningtoezicht (0313 481362).

OVERIGE VERGUNNINGEN
Vergunning op grond van Algemene Plaatselijke Verordening: Op 15 februari 2005 is aan:

* Vereniging Doesburg en Oranje voor 25 februari 2005 onder voorwaarden vergunning verleend voor de organisatie van een lampionnenoptocht in de binnenstad tussen 19.00 en 21.00 uur.
* Pro Vocations voor 2 maart 2005 onder voorwaarden vergunning verleend voor het innemen van een standplaats op de Markt ten behoeve van het promoten van de producten en diensten van de NUON.
* Stadt en Ambt Doesborgh, Streekmuseum De Roode Tooren, Lambert Westerastichting voor 19 maart 2005 onder voorwaarden vergunning verleend voor de organisatie van de Palmpasenoptocht in de binnenstad tussen 10.00 en 13.00 uur.

* Poelierbedrijf De Kiviet uit Leuvenheim onder voorwaarden vergunning verleend voor ten verkoop aanbieden van eieren en poelierwaren in de gehele gemeente op de woensdag in de periode 13 maart 2005 tot 13 maart 2006.

BEZWAARSCHRIFTEN
Tegen de hiervoor vermelde besluiten kan binnen zes weken na datum van bekendmaking een gemotiveerd bezwaarschrift worden ingediend. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan het gemeentebestuur, Postbus 100, 6980 AC Doesburg. Mochten hieromtrent nog vragen bestaan (u wilt bijvoorbeeld eerst inzage in de stukken), dan adviseren wij u telefonisch contact met ons op te nemen.
U kunt zich dan wenden tot de heer W. Stoppels (0313-481320).

MILIEU
Binnengekomen aanvraag stookvergunningen
De volgende aanvraag om een stookvergunning is binnengekomen op:
* 10-02-2005, Parallelweg 1: het verbranden van snoeiafval in de maanden maart en april.

VERKEER
Instemmingsbesluit
Het college van burgemeester en wethouders heeft d.d. 11-2-2005 ingestemd met de melding van KPN Telecom B.V. om graafwerkzaamheden te verrichten in de straten Ooipoort, Halve Maanweg, Oranjesingel, Julianastraat, Pr. Hendrikstraat, Marijkelaan en Kraakselaan. Het betreft een uitbreiding van het kabelnet.

Verkeersmaatregelen IJsselkade
Sinds eind november 2004 worden er regelmatig woningen opgeleverd in het plan IJsselkade. Ook de parkeerkelder is vorige week in gebruik genomen. Daarnaast is een deel van de bestrating aangelegd. Om de nieuwe bewoners en andere gebruikers alvast te laten wennen aan de voorgenomen verkeersmaatregelen is het noodzakelijk een deel van deze verkeersmaatregelen nu reeds in te stellen.

De maatregelen op hoofdlijnen:

* Het gebied wordt ingericht als 30 km/h zone.
* Het gebied krijgt een parkeerverbodzone.

Deze maatregelen worden nu reeds ingesteld. Er zal overigens soepel worden gehandhaafd op deze maatregelen en vooral de eerste periode vooralsnog waarschuwend worden opgetreden, omdat wij ons realiseren, dat het plan nog in opbouw is en de nieuwe bewoners nog aan het inrichten en verhuizen zijn.

In de afrondende fase worden daar de volgende maatregelen aan toegevoegd:

* De Bleekerskade wordt éénrichtingverkeer vanaf de Hanzeweg in de richting van de Veerpoortdijk.

* De IJsselkade (hoge kade langs de Gelderse IJssel) wordt gesloten voor al het gemotoriseerd verkeer.

* De bovengrondse openbare parkeerplaatsen worden betaald parkeren.
* Het betaald parkeren gaat gelden van maandag tot en met zaterdag van 09.00 20.00 uur.

Het ligt in de bedoeling om het bestaande gedeelte Contre Escarpe en Flugi van Aspermontlaan op termijn in de maatregelen parkeerverbodzone en 30 km/h zone te betrekken. De bewoners van deze 2 straten zullen daarover te zijner tijd worden benaderd voor overleg.

Voor nadere informatie kunt u zich wenden tot:
P.F.G. Vermeulen, telefonisch bereikbaar onder nummer 0313 48 13 68.
C.J. Duindam, telefonisch bereikbaar onder nummer 0313 48 13 69. A.H. Rood, telefonisch bereikbaar onder nummer 0313 48 13 81.

BELASTINGEN
Belastingverordening ter inzage
De raad heeft in de openbare raadsvergadering van 27 januari 2005 de hierna genoemde belastingverordeningen vastgesteld:
* Verordening onroerende-zaakbelastingen 2005.
* Verordening van de belasting op roerende woon- en bedrijfsruimten 2005.

De exemplaren van de besluiten liggen ter inzage bij het Publieksbureau op het stadhuis (ingang: Ph Gastelaarsstraat 2). Ook is bij de gemeente Doesburg een belastingregister beschikbaar, waarin alle verordeningen en wijzigingen daarop, staan geregistreerd. Dit register kunt u inzien bij de cluster WOZ/Heffingen van de gemeente Doesburg.

AANSLAG OZB is tevens WOZ-BESCHIKKING
Eind februari 2005 ontvangen inwoners en bedrijven de aanslag onroerende-zaakbelastingen. Daarop wordt ook de nieuwe WOZ-waarde vermeld. Er wordt dus geen afzonderlijke WOZ-beschikking meer verstuurd. Dit is nieuw!

TAXATIEWAARDEN en TARIEVEN
Tussen 1999 en 2003 is er in de gemeente Doesburg sprake van een waardestijging voor woningen van 49,5% en voor niet-woningen van 37,0%. De gemeente zal deze waardestijging niet gebruiken om een lastenstijging in de OZB door te voeren. De gemeentelijke opbrengst uit de OZB zal in 2005 niet hoger zijn dan in 2004, met uitzondering van de inflatiecorrectie van 0,375% en afgezien van nieuwbouw. Omdat de taxatiewaarden zijn gestegen, gaan de OZB-tarieven omlaag.

De nieuwe tarieven worden:

Tarief woningen: Tarief 2004 Definitief tarief 2005
Tarief eigenarenbelasting: 3,38 2,28 Tarief gebruikersbelasting: 2,71 1,83

Tarief niet-woningen:
Tarief eigenarenbelasting: 4,96 2,78 Tarief gebruikersbelasting: 3,97 2,23

Toelichting op de onderstaande voorbeelden:
In de voorbeelden is uitgegaan van de gemiddelde waardestijging in Doesburg.
Wanneer de daadwerkelijke waardestijging van een pand lager is dan het gemiddelde, dan is de OZB-aanslag 2005 lager dan de OZB-aanslag van 2004 !
Is de daadwerkelijke waardestijging van een pand hoger dan het gemiddelde, dan is de OZB-aanslag 2005 hoger van de OZB-aanslag van 2004 !

Voorbeeld 1:
Gebruiker is huurder van een fictieve woning.
De taxatiewaarde van deze woning in 1999 was 100.000,00. De (nieuwe) taxatiewaarde van deze woning in 2003 is 149.500,00. In beide gevallen is de rekeneenheid 2.268,00.
De belastingaanslag in 2004 is volgens de taxatiewaarde van 1999 100.000,00 : rekeneenheid 2.268,00 = 44 eenheden (afgerond naar beneden).
44 eenheden x tarief 2004 2,71 = 119,24
Minus zalmsnip 45,38 TOTAAL AANSLAGBEDRAG 2004 73,86
Deze belastingaanslag in 2005 is volgens de (nieuwe) taxatiewaarde van 2003
149.500,00 : rekeneenheid 2.268,00 = 65 eenheden (afgerond naar beneden).
65 eenheden x tarief 2005 1,83 = 118,95 De zalmsnip is per februari 2005 vervallen 0,00 TOTAAL AANSLAGBEDRAG 2005 118,95 Deze belastingaanslag geeft een hoger totaal aanslagbedrag aan, omdat de zalmsnip is vervallen.
Echter het OZB-bedrag is in dit voorbeeld zelfs iets lager !

Voorbeeld 2:
Eigenaar tevens gebruiker van een fictieve winkel (niet-woning). De taxatiewaarde van deze winkel in 1999 was 280.000,00. De (nieuwe) taxatiewaarde van deze winkel in 2003 is 498.400,00. In beide gevallen is de rekeneenheid 2.268,00.
De belastingaanslag in 2004 is volgens de taxatiewaarde van 1999 280.000,00 : rekeneenheid 2.268,00 = 123 eenheden (afgerond naar beneden).

-eigenaargedeelte 123 eenheden x tarief 2004 4,96 = 610,08
-gebruikersgedeelte 123 eenheden x tarief 2004 3,97 = 488,31 TOTAAL AANSLAGBEDRAG 2004

1.098,39
Deze belastingaanslag in 2005 is volgens de (nieuwe) taxatiewaarde van 2003
498.400,00 : rekeneenheid 2.268,00 = 219 eenheden (afgerond naar beneden).

-eigenaargedeelte 219 eenheden x tarief 2004 2,78 = 608,82
-gebruikersgedeelte 219 eenheden x tarief 2004 2,23 = 488,37 TOTAAL AANSLAGBEDRAG 2005

1.097,19
Het OZB-bedrag is in dit voorbeeld zelfs iets lager !

AANSLAGBEDRAG HOGER door AFSCHAFFING ZALMSNIP
Het totaalbedrag van de gemeentelijke belastingaanslag 2005 gebruiker zal waarschijnlijk hoger zijn dan het bedrag in 2004. Dit komt omdat het kabinet heeft besloten de lokale lastenverlichting van maximaal 45,38, de zogenaamde Zalmsnip, per februari 2005 af te schaffen. De gemeente heeft ieder jaar 45,38 in mindering gebracht op de aanslag gemeentelijke belastingen. Nu dit niet meer mogelijk is, betekent dit voor ieder huishouden een lastenverzwaring van 45,38. Deze afschaffing is een rijksmaatregel. Het kabinet probeert wel compensatie te bieden bij bijvoorbeeld de rijksbelastingen.

OVERIGE MEDEDELINGEN
Vergadering Streekcommissie West-Achterhoek en Liemers De Streekcommissie West-Achterhoek en Liemers adviseert mede Gedeputeerde Staten van de provincie Gelderland over de besteding van provinciale en Europese gelden ten behoeve van de streek West-Achterhoek en Liemers. Zij doet dit ieder jaar in de vorm van een jaarprogramma.
De Streekcommissie West-Achterhoek en Liemers vergadert op woensdag 2 maart 2005 om 13.30 uur in het Gemeentehuis Rijnwaarden, Markt 5 te Lobith. Deze vergadering is openbaar.
Reden voor deze openbare aankondiging is de beoordeling van de projecten in de 2e tranche 2005 van het jaarprogramma 2005 van streekcommissie West-Achterhoek en Liemers.

Agenda:

1. Opening

2. Mededelingen

3. Verslag vorige vergadering

4. Projecten 2e tranche 2005

5. Stukken van de Reconstructievergadering

6. Terugkoppeling bestuurlijk overleg toekomstige structuur uitvoering
7. Inleiding over Proeftuin Ooypolder

8. Rondvraag en sluiting

Het jaarprogramma ligt tijdens kantooruren ter inzage bij het secretariaat. Deze is gevestigd in het kantoor van Plattelandshuis, Hummeloseweg 85 te Zelhem (telefoon: 0314 625 000).


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
* * * * * * *

O P R O E P

De Gestichten van Weldadigheid te Doesburg en het gemeentebestuur van Doesburg zoeken belangstellenden voor de vervulling van een vacature bij de Gestichten van Weldadigheid.
Gezocht wordt een man/vrouw die voldoet aan onderstaande kwaliteiten en uitgangspunten:

* Betrokken zijn bij en op de hoogte zijn van de Doesburgse samenleving;

* affiniteit en kennis met betrekking tot vermogensbeheer, grondzaken en onroerend goed;

* inzicht en kennis ten aanzien van financieel beheer in het algemeen en van fiscale en pachtrechtelijke zaken in het bijzonder;

* in staat tot verantwoord beheer van de onderscheidene Gestichten;
* inhoudelijke kennis op het gebied van bouwkunde.

Nadere inlichtingen omtrent de functie kunt u verkrijgen bij de voorzitter van de Gestichten van Weldadigheid, de heer H. A. Haccou, tel. 0313 484948 of bij de heer J.W.H.M. Koers, tel.0313 475653, secretaris van de Gestichten van Weldadigheid.
De benoeming vindt plaats door de raad van de gemeente Doesburg. Uw sollicitaties kunt u tot 10 maart 2005 zenden aan de voorzitter van de gemeenteraad, de heer H. G. Overweg, Postbus 100, 6980 AC Doesburg.


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
* * * * * * * * * *