Gemeente Drechterland 23-2-2005
Aanslag gemeentelijke belastingen 2005.

Eenmaal per jaar krijgt u een aanslag voor de gemeentelijke belastingen toegezonden. Daarop staan alle belastingen die voor u gelden. De volgende belastingen worden gecombineerd op één aanslagbiljet: onroerende-zaakbelastingen, rioolrechten en afvalstoffenheffing. Van 21 tot en met 28 februari worden de aanslagbiljetten huis aan huis verspreid.

Hogere waardering onroerende zaken: lagere tarieven!

Op grond van de Wet WOZ (Wet waardering onroerende zaken) werd tot nu toe eens in de 4 jaren van alle onroerende zaken in Nederland de waarde bepaald naar de waardepeildatum van 1 januari van enig jaar. De laatste keer dat dit is vastgesteld, was voor het tijdvak 2001 tot en met 2004 met bijbehorende waardepeildatum 1 januari 1999. Het nieuwe tijdvak is verkort en geldt voor 2 jaren: 2005 en 2006. De waardepeildatum van de taxatie voor dit nieuwe tijdvak is 1 januari 2003.

Wij hebben besloten de belastingtarieven voor de onroerende-zaakbelastingen drastisch te verlagen, zodat de belastingopbrengst ongeveer gelijk blijft aan die van 2004. Buiten de herwaardering om is wel besloten de tarieven trendmatig te verhogen met maximaal 2,5%, als gevolg van prijsstijgingen.

De (waarde)beschikking

In tegenstelling tot wat tot nu toe gebruikelijk was, wordt de waardebeschikking niet meer apart verzonden. De beschikking maakt vanaf 2005 onderdeel uit van uw aanslag voor de gemeentelijke heffingen. Als bijlage bij de beschikking treft u een taxatieverslag aan, waarin u nadere informatie aantreft over de waardebepaling van uw onroerende zaak.

Automatische incasso

Gemeente Drechterland biedt u de mogelijkheid de aanslag in zes gelijke termijnen te betalen.

Indien u geen gebruik maakt van automatische incasso, dient u de belasting in twee termijnen te betalen en wel voor 31 maart en 31 mei. Indien u wel gebruik maakt van automatische incasso, wordt de eerste termijn op 31 maart, en de volgende vijf termijnen telkens een maand later, afgeschreven. Op 31 augustus wordt de laatste (zesde) termijn afgeschreven.

Indien u nog geen gebruik maakt van automatische incasso, kunt u bij de gemeente een machtigingskaart aanvragen. Indien u deze machtigingskaart vóór 12 maart 2005 invult, en ondertekend retourneert, kunt u met ingang van dit belastingjaar de belastingaanslag in zes termijnen betalen.

Kabinet: vanaf 2005 géén lastenverlichting meer

De afgelopen jaren ontving u een korting op de aanslag gemeentelijke belastingen, de zogenaamde Zalmsnip. De gemeente kreeg hiervoor geld van het Rijk. Deze korting vervalt met ingang van 2005, omdat het kabinet heeft besloten de Zalmsnip af te schaffen en gemeenten hiervoor geen geld meer te geven. Dit rijksbeleid betekent voor ieder huishouden een lastenverzwaring van ⬠46.

Vanwege de verkoop in 2003 van het Centraal Afvalverwijderingsbedrijf West-Friesland, hadden wij besloten éénmalig een deel van de verkoopopbrengst in 2004 terug te geven. Het terug te betalen bedrag was bepaald op ⬠25 per belastingplichtige. De totale lastenverlichting op de gemeentelijke belastingen bedroeg in 2004 zodoende ⬠71. Vanaf 2005 krijgt u geen lastenvermindering meer.

Bezwaarprocedure

Voor het eerst wordt een ingediend bezwaarschrift geacht te zijn gericht tegen zowel de WOZ-beschikking alsmede tegen de OZB-aanslag en omgekeerd. Dit betekent dat u met één bezwaarschrift kunt volstaan en dat dit bezwaarschrift ook in één procesgang kan worden afgehandeld.

Indien u bezwaar hebt tegen de waarde die is vastgesteld voor uw onroerende zaak, of tegen de OZB-aanslag, kunt u binnen zes weken na de dagtekening van de gecombineerde beschikking/aanslag een bezwaarschrift indienen bij de heffingsambtenaar van de gemeente Drechterland. U kunt daarvoor gebruik maken van een modelbezwaarformulier, dat verkrijgbaar is op het gemeentehuis of te downloaden via www.drechterland.nl (productencatalogus aanklikken en dan naar bezwaar).

Een ander nieuw feit is dat er drempels zijn ingevoerd voor het in behandeling nemen van een bezwaar. Voor verschillende waardeklassen zijn verschillende drempelpercentages met een minimumbedrag per klasse vastgesteld.

Als u een bezwaarschrift indient, verdient het aanbeveling de waarde aan te geven die het onroerende goed volgens u moet hebben per
1-1-2003. Motivering is vereist.

Indien een bezwaar leidt tot aanpassing van uw beschikking zullen de financiële gevolgen die dit heeft voor reeds aan u opgelegde aanslagen en heffingen door de drie instanties (gemeente, belastingdienst en waterschap) automatisch met u worden verrekend.

Wij wijzen u er op dat het indienen van een bezwaarschrift niet leidt tot uitstel van betaling!

Wanneer komt u aanmerking voor kwijtschelding?

Indien u een inkomen heeft op bijstandsniveau kunt u bij de gemeente een kwijtscheldingsformulier ophalen. Voor de berekening van de betalingscapaciteit bij de behandeling van een verzoek om kwijtschelding wordt vanuit de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 verwezen naar wettelijke bepalingen en normbedragen in de Algemene bijstandswet.

Voor het indienen van een kwijtscheldingsverzoek hoeft u niet te wachten tot alle aanslagen ontvangen zijn. Direct na ontvangst van de eerste aanslag kunt u dit verzoek indienen bij de gemeente of bij de Afdeling Heffing en Invordering van het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (voorheen DCO) te Alkmaar. Een verzoek om kwijtschelding moet binnen drie maanden na dagtekening van de aanslag zijn ingediend.

Indien u niet tijdig kunt betalen of wanneer het buitengewoon bezwaarlijk voor u is om de aanslag te voldoen kunt u zich wenden tot het taakveld financiën. Hier kan informatie worden gegeven over een betalingsregeling (tel 0228-566113) en/of de
kwijtscheldingsmogelijkheden (tel 0228-566110).

Geen aanslag ontvangen?

Indien u geen aanslag gemeentelijke belastingen heeft ontvangen, verzoeken wij u contact op te nemen met mevrouw C. Boersma (tel 0228-566110 of mevrouw T. Meijer (tel 0228-566105).

Meer informatie

Op onze internetsite www.drechterland.nl kunt vanaf 22 februari een film bekijken over de totstandkoming van een taxatie en over bezwaar en beroep.

Voor aanvullende informatie kunt u contact opnemen met de medewerk(st)ers van het taakveld Financiën en Belastingen, mevrouw C. Boersma (tel 0228-566110) of de heer Th.J. Stigt (tel 0228-566107).