AutoRai

Toonaangevend door passie: De nieuwe Audi RS4

(23-2-2005)
Nieuwe dimensies in rijeigenschappen in combinatie met innovatieve ideeën en concepten. Daarnaast opwindende vormgeving en een uitrustingsniveau dat aan de hoogst denkbare standaards voor comfort voldoet. Kortom, de nieuwe Audi RS4 combineert de nieuwste hoogwaardige autokwaliteiten van quattro GmbH in een authentieke comfortabele sportwagen voor het luxesegment, uitstekend geschikt voor dagelijks gebruik.
De nieuwe RS4 brengt met recht het allerbeste samen in het A4-modellengamma. De auto is dan ook geheel nieuw ontwikkeld. Begin september wordt de Audi RS4 in nederland verwacht. Prijs is nog niet bekend.

Talloze technische eigenschappen â waarvan vele zijn overgenomen uit de autosport â verlenen de nieuwe Audi RS4 zijn unieke klasse en karakter. Deze eigenschappen zijn tevens terug te vinden in de nieuwe hogesnelheidsmotor die nu voor het eerst wordt toegepast in een serieproductie van Audi. Ook is de auto uitgerust met de innovatieve FSI-technologie, de nieuwste generatie vierwielaandrijving met een asymmetrische/dynamische overbrenging van het koppel. Met een maximaal vermogen van 420 pk kan de V8 motor een toerental bereiken van 8.250 toeren per minuut. Een cilinderinhoud van 4.163 cc zorgt ervoor dat deze uitzonderlijke motor de magische grens van 100 pk per liter doorbreekt. Dit is ongekend in een in serie geproduceerde limousien. Het maximale koppel van 430 Nm wordt bereikt bij een toerental van 5.500 toeren per minuut in deze uiterst compacte motor, terwijl 90 procent van het koppel continu beschikbaar is in het bereik van 2.250 tot 7.600 toeren. Dit zorgt te allen tijde voor een uitmuntend vermogen en uitmuntende trekkracht, waardoor de bestuurder uitermate ontspannen kan rijden zonder veel te hoeven schakelen.

Audi heeft de RS4 limousine uitgerust met de trendsettende en baanbrekende FSI-technologie. De directe brandstofinspuiting zorgt voor een nog effectievere verbranding van het
brandstof/zuurstofmengsel en daardoor voor een nog beter gebruik van het vermogen.

Dit wordt ondersteund door de zeer directe overbrenging, waardoor de RS4 in een luttele 4,8 seconden tot 100 km/h accelereert en binnen 16,6 seconden een snelheid van 200 km/h kan bereiken. De maximumsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h.

De FSI-technologie van Audi heeft zijn indrukwekkende kwaliteiten eerder bewezen in de Audi R8 â viervoudig winnaar van Le Mans.

Een ander belangrijk uitgangspunt voor de technische ontwikkelaars van Audi was het optimaliseren van de verhouding tussen gewicht en vermogen van de auto; de Audi RS4 mocht geen gram overtollig gewicht bevatten. Om dit te bereiken, is werkelijk ieder onderdeel gecontroleerd en nogmaals gecontroleerd om het gewicht zo laag mogelijk te houden. De voorspatborden en de achterklep zijn daarom vervaardigd van aluminium, evenals de meeste onderdelen van het chassis en de ophanging. De speciaal ontworpen RS-kuipstoelen zijn niet alleen vederlicht, maar zorgen ook voor superieure ondersteuning van het lichaam onder alle omstandigheden.

Het resultaat is een verhouding tussen vermogen en gewicht van slechts 3,93 kilo per pk. Dat is een cijfer dat doorgaans alleen wordt gerealiseerd in authentieke sportwagens en tot nog maar enkele jaren geleden ondenkbaar was voor een middenklasse limousine.

Een nieuwe generatie quattro-aandrijving
De uitdaging bestaat er natuurlijk uit al dit vermogen op perfecte wijze geschikt te maken voor de weg en optimaal rijcomfort. Al 25 jaar slaagt Audi erin de specifieke vereisten die hiervoor nodig zijn te realiseren met behulp van het magische begrip âquattroâ. De nieuwste generatie permanente vierwielaandrijving van Audi, voor het eerst toegepast in de RS4, zorgt voor een asymmetrische/dynamische overbrenging van het koppel en een zelfvergrendelend centraal Torsen-differentieel. Dit draagt er sterk toe bij dat de RS4 met zijn sportvering toch een ongekend rijcomfort biedt. De quattro-technologie van Audi zorgt er opnieuw voor dat er nog steeds tractie is als andere aandrijvingstechnieken al lang hun limiet hebben bereikt. In de RS4 wordt de quattro-aandrijving vervolmaakt door de Audi Dynamic Ride Control (DRC), waardoor het rollen en duiken van de carrosserie sterk wordt verminderd.

De remmen zijn eveneens grensverleggend, met een 18-inch remsysteem dat zorgt voor een ultiem remvermogen. De geventileerde schijfremmen voor hebben een diameter van 365 mm, tegenover 324 mm schijfremmen achter. De geoptimaliseerde inlaatconfiguratie van het ventilatiesysteem garandeert een optimale koeling van de remmen onder alle omstandigheden. Hierdoor is terugloop van de remmen zelfs bij uitzonderlijke belasting, zoals bijvoorbeeld op het circuit, sterk verminderd.

Met het oog op de RS4 heeft quattro GmbH de nieuwste generatie ESP opnieuw zorgvuldig afgestemd, daarbij rekening houdend met de specifieke eigenschappen en kenmerken van deze hoogwaardige sportlimousine. Het systeem treedt op een later moment en voor kortere tijd in werking dan bij een conventionele auto, wat de rijeigenschappen aanmerkelijk verbetert. De geïntegreerde functionaliteit voor droge remmen bij nat weer zorgt op zijn beurt voor extra veiligheid op de weg: de remschoenen worden met regelmatige tussenpozen licht tegen de remschijven gedrukt zodat de remmen te allen tijde in optimale conditie zijn.

Design
De RS4 bevat racetechnologie in vermomming. Hoewel veel functies lijken op die van de nieuwe Audi A4, is de RS4 veel meer dan een âsnelleâ afgeleide versie van Audiâs zo succesvolle middenklasse limousine. Al was het alleen maar omdat de auto vrijwel geheel nieuw is ontwikkeld, toegesneden op de allerhoogste prestatie-eisen.

De single frame grille, het achterdeel met de opvallend horizontale richting in de belijning, de zijvlakken met de schouderlijn die de contouren van de wagen plastisch opvult â elementen die laten zien dat de RS4 een waardig lid is van de A4-familie. Tegelijkertijd onderscheiden de radiatorgrille met diamant-look, de extra luchtinlaten aan de voorzijde en de speciaal voor de RS4 ontwikkelde velgen deze auto duidelijk van een âgewoneâ Audi A4.

De nieuw ontwikkelde stootrand aan de achterzijde, met de twee extra grote uitlaten, de discrete maar effectieve spoiler die is geïntegreerd in de bagageklep, en de achterpanelen getuigen allemaal van het dynamische potentieel van deze limousine â niet in de laatste plaats door het fraaie uiterlijk. Vergeleken met de Audi A4 is de gehele carrosserie 30 mm verlaagd.

Tegelijkertijd hebben de constructeurs van quattro GmbH de spoorbreedte van de auto zowel voor als achter vergroot. Uiteindelijk zijn al deze wijzigingen niet alleen van belang voor het ontwerp, maar ook en vooral in functioneel opzicht.

Binnenin combineert de RS4 de directe functionaliteit van een sportwagen met de luxueuze ambiance die alle Audiâs kenmerkt. De overheersende materialen zijn leer, aluminium en koolstofvezel. Maar de RS4 heeft ook alle extra kwaliteiten die typerend zijn voor een echte sportieve auto.

Deze hoogstaande eigenschappen worden direct duidelijk zodra de bestuurder in de auto plaatsneemt: de racekuipstoelen met hun hoge zijkanten bieden fantastische ondersteuning. Bij deze speciale kuipstoelen zijn de zijsteunen op te pompen zodat ze perfect aansluiten op de anatomie van de bestuurder. Ook het exclusieve sportstuur en de startknop op de middenconsole verwijzen onmiskenbaar naar de autosport. Dat geldt eveneens voor de aluminium pedalen.

De motor van de Audi RS4 is te starten met een druk op de startknop, die goed bereikbaar is geplaatst op de middenconsole rechts van de bestuurder. Wanneer de bestuurder vervolgens op de â in het stuurwiel geplaatste â sportknop drukt, kan hij de gaspedaalreactie aanpassen, met als resultaat een nog scherpere en directere motorrespons.

Eigenschappen en uitrusting
Rijden in de Audi RS4 betekent rijden in een sportwagen zonder compromissen. Vanaf de marktintroductie wordt de RS4 daarom geleverd met vrijwel alle functionaliteiten waarover ook de Audi A4 beschikt. Behalve een breed scala aan geavanceerde veiligheidscomponenten betekent dit ook een comfortabele volautomatische airconditioning, elektrisch bedienbare ramen en het Audi Navigatiesysteem Plus DVD. Andere standaardvoorzieningen van de RS4 zijn onder meer het akoestische parkeersysteem aan voor- en achterzijde, stoelverwarming, Bose Sound System en de sportvering met variabele schokdemping (DRC). Bovendien heeft de koper van een Audi RS4 de keuze uit een aantal opties, zoals koplampen met adaptieve verlichtingstechnologie - die de bestuurder in bochten letterlijk de weg wijzen.