Stadsdeel Amsterdam Centrum

Onderzoeksrapport toekomst Opstapper gereed

Het Dagelijks Bestuur heeft op voordracht van stadsdeelwethouder Verkeer, de heer Guido Frankfurther, kennis genomen van het onderzoeksrapport om de exploitatiemogelijkheden van de Opstapper te verbeteren

Onderzoek

Dit onderzoek vond plaats in de periode november-december 2004 in opdracht van het Dagelijks Bestuur en kostte 25.000 euro. In het rapport worden diverse korte en langetermijn maatregelen genoemd om de Opstapper financieel gezonder te maken. Eén maatregel werd onlangs reeds gerealiseerd: op verzoek van de heer Frankfurther werd er bij de eindhalte van de Opstapper op het Waterlooplein een bushuisje (abri) met routeinformatie geplaatst.

Rapport

De conclusie van het rapport is dat het financiële verlies flink naar beneden kan, voornamenlijk door kostenreductie. In het rapport zijn drie scenario´s ontwikkeld waarbij in het eerste scenario is uitgegaan van een optimalisatie van de huidige Opstapper. Hierbij ligt het accent voornamelijk op de uitbreiding van het dienstenschema met het rijden op zondag en op het verlagen van de frequentie van tien minuten naar een Opstapper die elk kwartier vertrekt. Het verhogen van het tarief en eventuele openbare aanbesteding van de Opstapper bepalen verder dit scenario.


- Rapport De Opstapper (in pdf formaat: 0,4 Mb)


- Rapport De Opstapper - bijlagen (in pdf formaat: 1,3 Mb)

Promotie

Het tweede scenario betreft het scenario van de vernieuwde Opstapper. Hier ligt het accent op een flinke inzet op promotie en het aantrekkelijker maken van het product voor toeristen. Dit scenario leidt op korte termijn niet tot een kleiner verlies dan het eerste scenario. Op langere termijn is dit wellicht wel haalbaar, mits er een ondernemer gevonden wordt die hier echt voor wil gaan gedurende een langere periode en daarvoor ook de benodigde vrijheid krijgt.

Uitgangspunt

Het derde en laatste scenario, de sociale Opstappervariant, is het meest sobere van de drie. Uitgangspunt hier is dat de inkomsten niet substantieel omhoog te krijgen zijn. Daarom is dit scenario gericht op het minimaliseren van de kosten met behoud van de sociale functie van de Opstapper. In dit scenario beperkt de route van de Opstapper zich tot het traject Centraal Station - Jordaan. Het is zeker de vraag of dit uiteindelijke product nog als levensvatbaar moet worden gezien.

Aanbevelingen en conclusies

De conclusies en aanbevelingen in het rapport zijn duidelijk: de kostendekkingsgraad van de Opstapper kan fors worden verbeterd en de tekorten kunnen sterk naar beneden. Dit varieert van ongeveer vijf ton in de geoptimaliseerde of vernieuwde variant tot minder dan drie ton in de sociale Opstapper. De winst wordt vooral gehaald uit efficiencymaatregelen en het vragen van toeslagen.

Doel van de Opstapper

Er wordt geadviseerd een duidelijke keuze te maken over de doelen van de Opstapper en aan de hand daarvan het meest passende scenario te kiezen. Na die keuze moet de afweging plaatsvinden of de genoemde financiële tekorten het waard zijn om de (onvermijdelijke) subsidiëring voort te zetten. Er wordt hierbij wel de kanttekening geplaatst dat álle maatregelen doorgevoerd moeten worden om de genoemde kostenbesparingen te behalen. Als laatste wordt geadviseerd om in alle gevallen openbaar aan te besteden om daar in ieder geval een besparing te behalen.

Reactie wethouder

Guido Frankfurther: "Het stadsdeel heeft niet de bevoegdheid om besluiten te nemen over het openbaar vervoer in de binnenstad. Dit is primair een bevoegdheid van het centrale bestuur van Amsterdam. Wel wil het Dagelijks Bestuur door het laten uitvoeren van dit onderzoek het belang laten blijken dat in de binnenstad aan de Opstapper wordt gehecht. Het Dagelijks Bestuur zou graag zien dat de Opstapper in de toekomst de nieuw aan te leggen parkeergarages en de diverse culturele instellingen met elkaar zou verbinden".

Businessplan

Het onderzoeksrapport over de Opstapper kan voor de gemeenteraad dienen als belangrijke bouwsteen voor het nog te ontwikkelen businessplan. Hiertoe werd door de gemeenteraad op 15 december jl. besloten naar aanleiding van een amendement van de heer Bijlsma. Daarnaast kan het rapport ook als inspiratiebron fungeren voor het opstellen van de maatregelen voor de korte termijn.

De wethouder zal het onderzoeksrapport aanbieden aan de gemeenteraad en de commissie Inrichting Openbare Ruimte van de binnenstad.