Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken
en WerkgelegenheidDirectie
Communicatie

23 februari 2005

Nr. 05/025

Campagne moet 20.000 kansarme allochtone vrouwen bij Nederlandse samenleving betrekken

Thuis in Nederland? Doe mee! Dit is de titel van een campagne om kwetsbare, kansarme en vaak moeilijk te bereiken allochtone vrouwen aan te sporen buitenshuis actief te worden. Minister De Geus en minister Verdonk streven ernaar om in samenwerking met de 30 grootste gemeenten en de commissie PaVEM (Participatie vrouwen uit etnische minderheden) ongeveer 20.000 vrouwen te bewegen mee te gaan doen aan de samenleving.

Minister Verdonk van Vreemdelingenzaken en Integratie gaf mede namens minister De Geus van Sociale Zaken en Werkgelegenheid vandaag in Amsterdam tijdens de conferentie Emancipatie en Integratie het startsein. Door de campagne moet duidelijk worden dat meedoen aan de Nederlandse samenleving van essentieel belang is om je hier thuis te voelen.

De campagne bestaat onder andere uit billboards waarop foto s staan van een Turkse, Marokkaanse, Antilliaanse en een Surinaamse vrouw. De campagne maakt deel uit van het Plan van aanpak emancipatie en integratie , dat eind 2003 naar de Tweede Kamer is gestuurd. De 30 grootste gemeenten krijgen met de campagne de mogelijkheid om kansarme allochtone vrouwen te werven voor activiteiten in hun buurt, wijk of stad. Het gaat hier dan om activiteiten zoals bijvoorbeeld (vrijwilligers)werk, taallessen of andere scholing volgen en een buurtcentrum bezoeken. Op de internetsite www.doemee.nl is informatie verzameld over wat er in de verschillende gemeenten te doen is. Tegelijkertijd moet de campagne de algemene beeldvorming over vrouwen en meisjes uit etnische minderheden positief beïnvloeden. In totaal is ruim 5 miljoen euro beschikbaar voor de uitvoering van het plan van aanpak .

Het plan van aanpak Emancipatie en integratie wil aansluiten bij de wensen en behoeften van de doelgroepen en richt zich op versterking van het plaatselijke beleid omdat het op die manier eenvoudiger is de doelgroep daadwerkelijk te bereiken. Het plan is tot stand gekomen in overleg met de doelgroep en de gemeenten. Het richt zich vooral op de 30 grootste gemeenten. De Geus en Verdonk bieden deze gemeenten ondersteuning bij het ontwikkelen van een plaatselijke aanpak. Er zijn verschillende instrumenten beschikbaar zoals het toepassen van de zogeheten Toolkit Participatie (een set van instrumenten die de gemeenten helpt bij het ontwikkelen of aanscherpen van beleid het emancipatie- en integratiebeleid), de inzet van vrouwelijke discussieleiders uit de etnische groepen die debatten over taboe-onderwerpen moeten begeleiden, de oprichting van gemeentelijke emancipatieteams waarin vrouwen zitten die tot voorbeeld kunnen dienen én de lokale campagne.