FNV

48-urige werkweek truckers halfjaar uitgesteld

De 48-urige werkweek voor vrachtwagenchauffeurs, die naleving zou geven aan de Europese richtlijn en de arbeidstijd verkort, is uitgesteld met een halfjaar. Voor de vakbonden een mooie gelegenheid om verder te discussiëren over de invulling van de richtlijn. De verkorte werkweek zou in maart worden ingevoerd. Volgens vakbondsbestuurder Huub van den Dungen zijn er twee redenen voor het uitstel. "Ten eerste redden ze het gewoon niet om die richtlijn in 25 landen in wetgeving om te zetten", zegt hij. "Veel landen, waaronder Nederland, zijn naar mijn idee te laat begonnen. Maar daarnaast is er de discussie over het onderwerp die de invoering vertraagt."

Die discussie gaat over de invulling van de nieuwe Arbeidstijdenwet. Truckers werken nu vaak zestig uur per week, waarvan ze twintig uur als overuren uitbetaald krijgen; voor hen een zeer lucratieve werkweek. Als zij gemiddeld nog maar maximaal 48 uur per week mogen werken, zijn dat nog maar acht overuren. "En daarmee zou de gemiddelde chauffeur 15 procent aan maandinkomen verliezen", legt Van den Dungen uit.

FNV Bondgenoten wil dat de nieuwe richtlijn gefaseerd wordt ingevoerd. "Dat geeft ons de tijd om cao-afspraken te maken die de betaling anders regelen." Zo zou er bijvoorbeeld voor gekozen kunnen worden om vakantie- en ziekte-uren niet mee te tellen als arbeidsuren. Het huidige inkomen kan dan zo goed als gehandhaafd blijven.

Binnenkort overleggen de betrokken partijen, dat wil zeggen vakbonden, werknemers en werkgeversverenigingen, over een voorstel dat zij gezamenlijk aan het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid willen voorleggen. Van den Dungen: "En daar hopen we dan samen uit te komen. Want als we dat niet doen, is het uiteindelijk het ministerie dat beslist."