Ingezonden persbericht


MENIG ACCOUNTANT WEINIG SECUUR MET EIGEN WEBSITE

Hoe betrouwbaar is een website van een accountant als daar nu "de onbelaste kilometervergoeding 2002" staat vermeld? Of als onder het kopje 'algemeen' bezoekers slechts worden uitgenodigd om verbeterpunten voor de website aan te dragen? Wil je klant worden bij een accountant als het menu-onderdeel 'ondernemer/particulier' geen relevante informatie voor beide doelgroepen geeft, maar verwijst naar een routebeschrijving? Hoe zeer vertrouw je op een site dat Chinese tekens vertoont in plaats van leestekens? Hoeveel tijd wil je als potentiële klant spenderen om je te laten overtuigen van de toegevoegde waarde van een accountant als de bijbehorende site wordt weergegeven op postzegelformaat en dus volledig onleesbaar is? Doe je extra je best om contactgegevens op een andere manier te achterhalen als de accountant vergeet de contactgegevens op de site te vermelden? Rondgang langs een zestigtal sites van accountantskantoren leerde ons dat zij op hun sites vaak minder secuur en accuraat zijn dan je op basis van hun werkzaamheden zou mogen verwachten.

Het beeld dat ondernemers hebben van accountants is vooral positief. Immers, zij werken secuur, kennen de regels en zijn altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Als zodanig behoeden zij veel bedrijven voor onbedoelde fouten en grove nalatigheden. Met dat uitgangspunt is het soms ongeloofwaardig te constateren dat veel websites van accountants een compleet ander beeld geven.

Alsof deze beroepsgroep nog niet doordrongen is van het feit dat de oriëntatiefase voor een nieuwe accountant steeds vaker op internet begint. Eenvoudig achterhalen welke diensten een accountant biedt, wat men tot specialismen rekent en welke werkwijze men hanteert. Tegelijkertijd krijgt de bezoeker een beeld van van de mate van professionaliteit van het kantoor. Of dit beeld nu wel of niet strookt met de eigenlijke werkzaamheden. Het kan nu eenmaal niet anders dan dat een potentiële cliënt z'n wenkbrauwen zal fronsen als de site niet die accuratesse vertoont die je van een accountant mag verwachten.

Om na te gaan of de Nederlandse accountantskantoren hun website serieus nemen en er dus in slagen om prospects te overtuigen klant te worden of minimaal contact op te nemen, heeft DotWise onderzoek gedaan naar de klantvriendelijkheid van een zestigtal websites. Gekeken is onder meer naar:
- de toegankelijkheid

- de eerste indruk

- de leesbaarheid

- de duidelijkheid van het dienstenpakket

- de gehanteerde werkwijze

- de toegevoegde waarde c.q. expertise van het kantoor
- de actualiteit

- de mate waarin de site uitnodigt om in contact te treden
- de mogelijkheid om eenvoudig met het kantoor in contact te treden

Op het gebied van de toegankelijkheid constateren we nog steeds een te grote groep die gebruik maakt van flash-intro's. Intro's - bijvoorbeeld een bewegend logo - die vaak te nietszeggend zijn om naar uit te kijken. Maar die ondertussen wel de toegang tot de eigenlijke informatie extra vertragen. Ook zijn (nog) niet alle sites goed toegankelijk via Firefox, de browser die momenteel een enorme opmars maakt.

Minder goed scoren verschillende sites op het gebied van leesbaarheid. Nog te vaak is het lettertype relatief klein in combinatie met gering contrast. Daarnaast zorgt het veelvuldig gebruik van diapositieve kleurstellingen voor een extra drempel.

De meeste sites maken redelijk snel duidelijk welke diensten en producten ze leveren. Maar om deze ook goed te begrijpen moet men vaak wel uitgebreide teksten doorworstelen. Waarbij het gebruik van veel jargon de duidelijkheid van de tekst soms bemoeilijkt. Ook opvallend is dat veel accountants geen openlijk prijskaartje durven te hangen aan hun werkzaamheden.

Gelukkig staan inmiddels de meeste accountantskantoren open voor communicatie. Vrijwel iedere site beschikt over uitgebreide contactgegevens. Aangevuld met het mailadres of een mailformulier. Minpuntje is dat nog te vaak bezoekers worden uitgenodigd om te mailen of te bellen, maar dat dat niet gepaard gaat met een mailadres of telefoonnummer. En de toevoeging "u weet ondertussen dat bellen niets kost" is een rare voor een persoon die geacht wordt op de centen te letten. Temeer daar de site alleen een gewoon telefoonnummer vermeld, zonder de mogelijkheid om je te laten terugbellen.

Al met al mogen we constateren dat de gebruiksvriendelijkheid en toegevoegde waarde van sites van accountantskantoren in veel gevallen eenvoudig kan worden verbeterd door het toepassen van enkele kleine aanpassingen. Aanpassingen die in veel gevallen wel van groot belang zijn om de geloofwaardigheid van het betreffende kantoor te verhogen.

De werkwijze, de bevindingen en belangrijkste uitkomsten van dit onderzoek zijn verwerkt in een rapport. Voor algemene vragen aangaande dit onderzoek of rapport kunt u vrijblijvend contact opnemen met DotWise (M info@dotwise.nl, T 035 548 60 61).

Als consultancy online communicatie heeft DotWise zich gespecialiseerd in online strategie, site-optimalisatie en usability. Anders geformuleerd: DotWise adviseert bedrijven en organisaties hoe zij zich online zouden moeten profileren om hieruit intern èn extern optimaal rendement te halen. Want wat, waarom, op welke wijze wordt gecommuniceerd is niet alleen bepalend voor de online, maar ook voor de offline resultaten. Tot onze klanten behoren onder meer BOL.com, Fortis, De Hypotheekshop, Lexmark, RIVM, Unilease en ZwitserLeven.

============================