KONINKLIJKE GROLSCH N.V.

Jaar 2004 voor Grolsch in teken nieuwe brouwerij

Koninklijke Grolsch N.V. PERSBERICHT

JAAR 2004 VOOR GROLSCH IN TEKEN NIEUWE BROUWERIJ

Koninklijke Grolsch N.V. rapporteert, in lijn met de afgegeven prognose, een netto winst van euro 22,0 miljoen over boekjaar 2004. Deze daling met 27,6% ten opzichte van de netto winst van euro 30,4 miljoen in 2003 wordt hoofdzakelijk verklaard door de gestegen afschrijvings- en financieringslasten in verband met de nieuwe brouwerij. Mede op basis van de in september 2004 gepresenteerde strategische koers verwacht Grolsch in 2005 een volumegroei te realiseren die boven de marktontwikkeling in haar kernmarkten ligt. Grolsch geeft geen resultaatprognose.

FINANCIELE RESULTATEN - De netto-omzet van Koninklijke Grolsch N.V. steeg in 2004 met 4,4% tot euro 314,8 miljoen (2003: euro 301,4 miljoen). Positieve effecten op de netto-omzet gingen uit van de acquisitie van een drankenhandel in Nederland (effect euro 15,6 miljoen) en volumegroei in zowel het Verenigd Koninkrijk als in de overige internationale kernmarkten. Het teruglopen van de Nederlandse biermarkt, de hogere promotionele bijdragen in Nederland en lagere wisselkoersen hadden een negatief effect op de netto-omzet. - De bedrijfslasten exclusief afschrijvingen stegen ten opzichte van 2003 met euro 13,8 miljoen (stijging 5,6 %). De voornaamste verklaring voor deze stijging is de acquisitie van de drankenhandel (effect euro 14,8 miljoen). Hierdoor stegen met name de kosten van grondstoffen en materialen (betreft inkoop handelsgoederen) en de salariskosten. Voorts steeg door een lagere premie-'holiday' de door de werkgever afgedragen pensioenpremie met ruim euro 1 miljoen. De kosten ten gevolge van de opstart van de nieuwe brouwerij hebben gedurende 2004 circa euro 5 miljoen bedragen en zijn ten laste van eerder gevormde voorzieningen gebracht. - Het bedrijfsresultaat voor afschrijvingen (EBITDA) bleef met euro 60,5 miljoen nagenoeg gelijk aan dat van 2003 (2003: euro 61,0 miljoen). - In de loop van 2004 is een begin gemaakt met afschrijven op de nieuwe brouwerij. Op de oude brouwerij in Groenlo hebben in 2004 geen afschrijvingen meer plaatsgevonden. Het effect op de afschrijvingslasten bedraagt per saldo een toename van circa euro 8 miljoen. - Het bedrijfsresultaat daalde in 2004 met euro 8,1 miljoen tot euro 34,3 miljoen (2003: euro 42,4 miljoen). - In 2003 was sprake van een verlaagde belastingdruk door toedoen van de in dat jaar ontvangen faciliteit voor milieu- en energie-investeringsaftrek ten bedrage van euro 1,9 miljoen. De belastingdruk over 2004 is verlaagd met euro 0,8 miljoen in verband met de verlaging vanaf 1 januari 2005 van het Nederlandse vennootschapsbelastingtarief en de daaruitvolgende verlaging van de belastinglatentie. De effectieve belastingdruk over 2004 bedraagt daarmee 31,6% (2003: 31,6%). - Per saldo is over 2004 een netto winst gerealiseerd van euro 22,0 miljoen, een daling met 27,6% ten opzichte van 2003 (2003: euro 30,4 miljoen). - De winst per aandeel is uitgekomen op euro 1,30 (2003: euro 1,80). - De onderneming stelt een dividend voor van euro 0,59 per aandeel, wat neerkomt op 45% pay out (2003: euro 0,77 respectievelijk 43%). Het aantal dividendgerechtigde aandelen per 31 december 2004 bedraagt 16.921.507 en is ongewijzigd ten opzichte van 31 december 2003.

GANG VAN ZAKEN - Het Grolsch-merk heeft in 2004 een wereldwijd verkoopvolume gerealiseerd van 3,20 miljoen hectoliter (een stijging van 1% ten opzichte van 2003). - In 2004 bedroeg het totaal met eigen merken gerealiseerde verkoopvolume wereldwijd 3,40 miljoen hectoliter (een stijging van eveneens 1% ten opzichte van 2003). Dit verkoopvolume is voor circa de helft gerealiseerd op de Nederlandse markt, voor circa eenderde in het Verenigd Koninkrijk en voor circa eenzesde op de overige internationale markten. - De Nederlandse biermarkt is in 2004 in volume licht gedaald ten opzichte van 2003. Grolsch heeft daarbinnen haar marktaandeel geheel gehandhaafd. - Grolsch heeft in 2004 haar focusstrategie ten aanzien van haar internationale markten verder aangescherpt en richt zich voortaan met name op het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, de Verenigde Staten, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland. Het door Grolsch buiten Nederland verkochte volume is in 2004 wederom toegenomen. In haar internationale kernmarkten heeft Grolsch over 2004 een gemiddelde volumestijging gerealiseerd van ruim 6%. - Op 7 april 2004 heeft Grolsch haar nieuwe brouwerij officieel geopend. Per eind 2004 was de brouwerij in Groenlo gesloten. De brouwerij in Enschede-Noord zal in het tweede kwartaal van 2005 worden gesloten.

STRATEGIE - In 2004 heeft Grolsch de oorzaken van de langzame daling van de bierconsumptie in Nederland en andere voor haar relevante biermarkten geanalyseerd. Dit heeft geresulteerd in een nieuwe visie, missie, doelstellingen en strategie. Als sleutelbegrippen zijn 'merk' en 'innovatie' gedefinieerd. - Als algemene groeidoelstelling streeft Grolsch naar jaarlijkse groei van het totaal in thuismarkt Nederland en op de internationale kernmarkten gerealiseerde verkoopvolume, met een percentage dat ruimschoots boven de marktontwikkeling ligt. - Op het gebied van merkkracht is met name de nieuwe reclamecampagne van groot belang. De campagne wordt hedenochtend om 11.00 uur bekendgemaakt in een separaat persbericht.

IFRS - Vanaf 2005 zal Grolsch rapporteren op basis van IFRS (International Financial Reporting Standards). Als bijlage bij dit persbericht is een toelichting opgenomen die het effect van IFRS op resultaat en vermogen aangeeft. Het effect van IFRS betreft voornamelijk de verwerking van de pensioenkosten.

VOORUITZICHTEN VOOR 2005 - Het jaar 2005 is omgeven door onzekerheden. Factoren die met name een rol spelen zijn, behalve het weer, de hevige concurrentie binnen de bier- en drankenmarkt en de aanhoudende Nederlandse supermarktoorlog. Volume en omzet - Grolsch streeft voor 2005 naar groei in lijn met haar strategie. Een eerste bijdrage aan de volume- en omzetgroei is begin 2005 geleverd door de overname van de horecaverkoop en -distributie van Leeuw-bier in het deel van Nederland 'boven de grote rivieren' en door de overname van de twee Nederlandse drankenhandels Van Straten en Hengst. Investeringen - Behalve de operationele investeringen in materiële vaste activa en financiële vaste activa zullen in 2005 ten behoeve van de nieuwe brouwerij nog investeringen worden gedaan ter grootte van circa euro 12 miljoen. Hiermee zal dan het meerjarige investeringsproject voltooid zijn en cumulatief uitkomen op een investering van euro 277 miljoen. - De nieuwe brouwerij De bouw van de nieuwe brouwerij vertaalt zich in een stijging van de rente- en afschrijvingslasten. In 2005 zal andermaal sprake zijn van een stijging van de rentelasten (circa euro 2 miljoen) en de afschrijvingslasten (circa euro 2 miljoen). - Personeel en pensioenen In verband met de overname van de twee drankenhandels zal het aantal medewerkers in 2005 naar verwachting licht stijgen ten opzichte van de gemiddelde bezetting in 2004. Door herziening van de pensioenregeling worden vanaf 2005 op te bouwen pensioenaanspraken niet langer toegekend op basis van eindloon, maar op basis van voorwaardelijk geïndexeerd middelloon. - Overige factoren In 2005 zullen de overgenomen drankenhandels worden opgenomen in de consolidatie, hetgeen een materieel effect op de omzet heeft, maar nog geen materieel effect op de netto winst. Conform haar strategie zal Grolsch haar budgetten voor marketing en innovatie aanzienlijk verhogen. Per 31 december 2004 zijn de loonbrouw- en loonafvulactiviteiten voor Miller beëindigd. Het valuta-transactierisico is ingedekt en bedraagt op bedrijfsresultaatniveau ruim euro 1 miljoen negatief ten opzichte van 2004. Vanaf 1 januari 2005 is het nieuwe Nederlandse vennootschapsbelastingtarief van 31,5% van toepassing. - Prognose Gezien de veelheid aan factoren en onzekerheden ziet Grolsch af van het geven van een resultaatprognose. Mede op basis van de in september 2004 gepresenteerde strategische koers verwacht Grolsch in 2005 een volumegroei te realiseren die boven de marktontwikkeling in haar kernmarkten ligt.

Koninklijke Grolsch N.V. Enschede, 23 februari 2005

- - - - - - - - - - -