Centraal Bureau voor de Statistiek

Centraal Bureau voor de Statistiek Persbericht

23 februari 2005

PB05-022
Ondernemers industrie iets positiever

Het producentenvertrouwen in de industrie is in februari 2005 uitgekomen op
-0,1. Dit is iets hoger dan in januari. De lichte stijging van het producentenvertrouwen in februari volgt op drie maanden van daling. Het producentenvertrouwen in februari 2005 is gelijk aan het gemiddelde van 2004. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

Ondernemers optimistischer over toekomstige productie Het producentenvertrouwen is een stemmingsindicator voor de industrie. Het cijfer is samengesteld uit drie deelindicatoren: de verwachte productie in de komende drie maanden, het oordeel over de voorraden gereed product en het oordeel over de orderpositie. Het producentenvertrouwen is in februari verbeterd doordat meer ondernemers een stijging van de productie verwachten in de komende drie maanden. Vooral de producenten van consumptiegoederen zijn positiever geworden. Het oordeel van de industriële ondernemers over hun orderpositie is vrijwel onveranderd. Over hun voorraad gereed product ten slotte zijn de ondernemers echter iets minder tevreden geworden.

Ondernemers voorzien geen prijsstijgingen meer Een op de acht ondernemers verwacht hogere verkoopprijzen. Dat is gelijk aan het aantal ondernemers dat lagere prijzen voor hun producten voorziet. In de afgelopen maanden was de groep ondernemers die een prijsverhoging verwachtte nog veel groter dan de groep die een daling voorzag. De laatste keer dat beide groepen elkaar in evenwicht hielden was in oktober 2003. Een op de zes ondernemers in de industrie verwacht de personeelsomvang in de komende maanden te verminderen, terwijl maar één op de zestien juist van plan is personeel aan te trekken. Deze verwachting verschilt weinig van die in ln.... hun personeelsomvang wilden uitbreiden dan ondernemers die hun voorgaande maanden. De laatste keer dat er meer ondernemers waren die personeelsomvang wilden verminderen, dateert van begin 2001. sbc.... Technische toelichting

w Het producentenvertrouwen in de industrie, beschikbaar vanaf 1985, is samengesteld uit drie deelindicatoren: de verwachte productie, het oordeel w van de ondernemers over de orderpositie en het oordeel over de voorraden gereed product. Een nadere toelichting over het producentenvertrouwen en de w conjunctuurtest vindt u op onze website. CBS Persbericht PB05-022 pagina 1 van 2

Producentenvertrouwen in de industrie (na verwijdering van seizoeninvloeden) Jan Feb Mrt Apr Mei Juni Juli Aug Sep Okt Nov Dec Jaar 2002* -4,0 -1,6 -1,6 -0,8 -1,6 -1,5 -2,4 1,5 -1,1 -2,8 -0,8 -1,9 -1,6 2003* -4,3 -6,6 -6,6 -5,1 -7,0 -9,4 -7,0 -6,9 -5,1 -3,5 -3,9 -1,8 -5,6 2004* -1,6 -2,9 -1,9 -1,1 1,7 1,9 0,7 0,8 0,5 1,1 0,1 -0,4 -0,1 2005 -0,6 -0,1

* De uitkomsten zijn aangepast als gevolg van het beschikbaar komen van nieuwe seizoenfactoren Bron: CBS

Producentenvertrouwen in de industrie 11,0
5,5
0,0

-5,5

-11,0
'85 '86 '87 '88 '89 '90 '91 '92 '93 '94 '95 '96 '97 '98 '99 '00 '01 '02 '03 '04 '05

Bron: CBS

CBS Persbericht PB05-022 pagina 2 van 2


---- -- Centraal Bureau voor de Statistiek Persbericht

PB05-023
23 februari 2005 Consumentenvertrouwen stijgt opnieuw 9.30 uur licht
Het consumentenvertrouwen is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, in februari 2005 uitgekomen op -22. Dit is vier punten hoger dan in januari. Het is de tweede lichte stijging op rij. De consument gaat 2005 met meer vertrouwen in dan hij 2004 afsloot. In de laatste vier maanden van vorig jaar was het consumentenvertrouwen telkens lager dan een maand eerder. De stijging in februari 2005 komt doordat consumenten minder negatief zijn geworden over de algemene economische situatie. De koopbereidheid van de consument is onverminderd laag. Dit blijkt uit het Consumenten Conjunctuuronderzoek van het CBS.

Consumenten minder negatief over economisch klimaat Het oordeel over het economisch klimaat is, voor seizoen gecorrigeerd, in februari fors verbeterd ten opzichte van een maand eerder. Het steeg met 12 punten naar -23. Zowel over het economisch klimaat in de komende als in de afgelopen twaalf maanden zijn consumenten minder negatief geworden. Voor het eerst sinds augustus 2004 is het oordeel over de komende twaalf maanden positief. Dit betekent dat er per saldo meer optimisten zijn dan pessimisten

Koopbereidheid onverminderd laag De koopbereidheid is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, uitgekomen op
-22. Dit is vrijwel gelijk aan een maand eerder. De koopbereidheid is gebaseerd op het oordeel over de financiële situatie van het eigen huishouden en op de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen. Consumenten zijn iets negatiever geworden over de eigen financiën in de ln.... Over het doen van grote aankopen, zoals meubels, zijn consumenten ook iets afgelopen twaalf maanden. Deze indicator bereikte daardoor in februari de laagste seizoengecorrigeerde waarde sinds het begin van deze reeks in 1986. sbc.... negatiever geworden. Ze zijn daarentegen iets positiever in hun oordeel over de toekomst van hun eigen financiën.

www
CBS Persbericht PB05-023 pagina 1 van 4

Technische toelichting
Het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) wordt uitgevoerd in de eerste tien werkdagen van de maand.
De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van huishoudens over het algemene economisch klimaat en over de eigen financiële situatie. Maandelijks worden hierover in het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend huishoudens. Daarnaast bevat het CCO onder andere vragen over de verwachtingen voor de werkloosheid en de inflatie en over het spaargedrag en aankoopplannen van huishoudens.
De geïnterviewden kunnen vinden dat het beter gaat (de `optimisten'), dat het slechter gaat (de `pessimisten') of dat de situatie gelijk blijft. De indicatoren worden berekend door het percentage optimisten te verminderen met het percentage pessimisten.
Naast het CBS, stelt ook de Europese Commissie (EC) op basis van het CCO voor Nederland een indicator van het consumentenvertrouwen samen. De EC hanteert daarbij echter deels andere vragen dan het CBS. In de EC- berekening ligt de nadruk geheel op de verwachtingen voor de toekomst, waar in de indicator van het CBS ook de huidige situatie van de consument en diens oordeel over de afgelopen twaalf maanden worden meegenomen. De EC publiceert haar indicator altijd later dan het CBS waardoor de meest recente maand niet zichtbaar is in de grafiek.

CBS Persbericht PB05-023 pagina 2 van 4

Tabel 1: Consumentenvertrouwen, oordeel economisch klimaat, koopbereidheid: saldo van positieve en negatieve antwoorden (na correctie voor seizoeninvloeden)
2004 2005 Augustus September Oktober November December Januari Februari Consumenten- -20 -22 -25 -26 -29 -26 -22 vertrouwen
Oordeel -24 -24 -30 -32 -37 -35 -23 economisch
klimaat
Economisch -50 -47 -51 -53 -54 -58 -47 klimaat afgelopen
jaar
Economisch 3 -1 -9 -11 -21 -12 1 klimaat komend
jaar
Koopbereidheid -17 -20 -22 -22 -24 -20 -22 Financiële -25 -28 -26 -28 -28 -28 -32 situatie afgelopen
jaar
Financiële 2 -4 -10 -9 -16 -8 -6 situatie
komend jaar
Gunstige tijd voor -29 -28 -31 -31 -27 -24 -27 grote aankopen
Bron: CBS

CBS Persbericht PB05-023 pagina 3 van 4

Tabel 2: Consumentenvertrouwen, oordeel economisch klimaat, koopbereidheid: saldo van positieve en negatieve antwoorden (oorspronkelijke reeks)
2004 2005 Augustus September Oktober November December Januari Februari Consumenten- -18 -21 -27 -28 -32 -24 -21 vertrouwen
Oordeel -22 -23 -33 -35 -40 -31 -20 economisch
klimaat
Economisch -49 -45 -52 -54 -57 -52 -45 klimaat afgelopen
jaar
Economisch 6 -2 -14 -16 -22 -10 4 klimaat komend
jaar
Koopbereidheid -16 -20 -24 -24 -26 -19 -21 Financiële -24 -29 -26 -29 -28 -27 -29 situatie afgelopen
jaar
Financiële 3 -3 -12 -9 -15 -8 -6 situatie
komend jaar
Gunstige tijd voor -27 -28 -33 -33 -36 -23 -27 grote aankopen
Bron: CBS

Grafiek 1: Consumentenvertrouwen volgens de definitie van het CBS en de Europese Commissie (na correctie voor seizoeninvloeden) 40
30
20
10
0

-10

-20

-30

-40

-50
2000 2001 2002 2003 2004 2005 Consumentenvertrouwen (definitie CBS) Consumentenvertrouwen (definitie EC) Bron: CBS, Europese Commissie
CBS Persbericht PB05-023 pagina 4 van 4


---- --