Gemeente Nijmegen

Stevige impuls voor kenniseconomie door bedrijven ontstaan uit de Nijmeegse universiteit

Universiteit Nijmegen oprichten doen het goed. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de gemeente en de Stichting Gelder-Kennis. De bedrijven uit de universiteit zorgden de afgelopen 25 jaar voor 3000 nieuwe arbeidsplaatsen en voor groeiende omzetten en innovaties bij andere bedrijven in de regioDe bedrijfjes die (ex)studenten en (ex)medewerkers van de Radboud.

De gemeente Nijmegen en de Stichting Gelder-Kennis zijn de initiatiefnemers voor dit onderzoek, omdat zij meer willen weten over de economische effecten van universitaire spin off-bedrijven en over hun ervaring met knelpunten.

In een korte voorbereidingstijd zijn ruim 250 spin off-bedrijven opgespoord in Nijmegen en omgeving die samen nu ongeveer 2100 arbeids-plaatsen hebben: gemiddeld ruim acht medewerkers per bedrijf. Onderzoek-er dr. Peter Vaessen, faculteit Managementwetenschappen van de RU, schat voorzichtig dat hij tot 350 universitaire spin offs en 3000 arbeidsplaatsen komt bij een grondiger onderzoek. Volgens zijn rapport Kennisintensief ondernemerschap in de regio Nijmegen. Spin offs van de Radboud Universiteit Nijmegen krijgt de Nijmeegs kenniseconomie een stevige impuls van bedrijven afkomstig uit de Nijmeegse universiteit. De spin off-bedrijven (opgericht door (ex)studenten en (ex)medewerkers tussen 1980-2004) zorgen zowel voor nieuwe werkgelegenheid als ook voor meer omzet en innovaties bij bedrijven in de regio.

Nijmeegse spin offs vervullen een brugfunctie tussen universiteit en bedrijfsleven en hebben meer contact met bedrijven in de regio dan de universiteit zelf. Daar gaan de meeste bedrijven niet zo gauw een oplossing zoeken voor hun kennis- en innovatieproblemen. Voor de regionale economie is het ook belangrijk dat de Nijmeegse spin-offs voor 47% hun goederen en diensten in sterke tot zeer sterke mate in de regio Arnhem-Nijmegen inkopen. Spin offs zijn, evenals veel bedrijven in de regio Arnhem-Nijmegen, vooral actief in de zakelijke dienstverlening (o.a. onderzoek- en adviesdiensten, opleidingen, communicatie- en marketingadvies). Ook zijn er veel spin off-bedrijven met een beta-achtergrond, actief in onderzoek, ontwikkeling en R&D en in de ICT.

Het onderzoek laat zien dat er nauwelijks spin offs omvallen of gedwong-en moeten stoppen (minder dan 2%, tegen 5,5% landelijk). 79% is innova-tief, ten opzichte van 32% van alle bedrijven. Wel zijn de meeste spin off-ondernemingen klein en blijven dat ook nog lang. Spin-offs hebben blijkbaar moeite hun innovaties te gelde te maken. Uit het onderzoek blijkt ook dat zij vaker dan gemiddeld met bedrijfsproblemen kampen.

Huisvesting op de campus (Universitair Bedrijven Centrum en Mercator Science Park) stimuleert de onderlinge contacten en informele netwerken en het zoeken naar hulp bij bedrijfsproblemen. Bedrijven op de campus zijn dan ook winstgevender en groeikrachtiger dan overige spin-off-bedrijven. Verder komt uit het onderzoek dat spin off-bedrijven op de campus meer op onderzoek & ontwikkeling/R&D gericht zijn, vaker een beta-achtergrond hebben en met onderzoekers van de universiteit samenwerken, en meer groei-ambities hebben.

Peter Vaessen doet verschillende aanbevelingen. Zo bepleit hij bijvoorbeeld meer bedrijfsruimte op de campus en een help desk met adviezen en netwerken voor spin offs. Daarnaast moet in de stad en de regio een aantrekkelijker ondernemingsklimaat voor kennisintensieve bedrijven gecreëerd worden. Ook bepleit de onderzoeker financierings-mogelijkheden op maat voor universitaire spin offs en andere jonge kennisintensieve bedrijven.

Het volledige onderzoek is hieronder na te lezen.

Zie het origineel