CDA Rotterdam

PERSBERICHT

Politiek café 'betaald parkeren' steun voor lijn CDA-fractie

Betalen voor parkeren is helemaal niet zo erg, maar dan moet de uitvoering wel verbeteren. Die conclusie trok CDA-woordvoerder Antonio Silva (o.m. Verkeer en Vervoer) na afloop van het politiek café: Ergernissen en ideeën over het Rotterdams parkeerbeleid .

De parkeerdruk in Rotterdam is hoog. De motie-Van den Born (2002) heeft door nieuwe kaders voor het parkeerbeleid te formuleren getracht hiervoor een oplossing te bieden. De nadruk op de regulering van het verkeer en de koppeling tussen opbrengsten en investeringen uit betaald parkeren, bieden ruimte voor de noodzakelijke verbeteringen. Desondanks heerst onder burgers en ondernemers nog steeds veel onrust over het parkeerbeleid.

Gebleken is dat ondernemers het betaald parkeren op zich niet negatief waarderen. Maar wat ondernemers wel steekt is de manier waarop uitvoering wordt gegeven aan het parkeerbeleid. Voorbeelden over willekeur door toezichthouders, gebrek aan betaalmogelijkheden en ontbreken van éénduidig beleid worden genoemd.

Antonio Silva: Het beeld bestaat dat toezichthouders willekeurig beboeten. Ik heb hier vanavond voorbeelden gehoord die wat mij betreft niet door de beugel kunnen. Dat betekent natuurlijk absoluut niet dat dit voor alle toezichthouders geldt, maar dit is wel een beeld dat mensen bijblijft. Een beeld dat hardnekkig blijft bestaan. Antonio Silva meent dat door meer te investeren in de kwaliteit van de toezichthouders, de uitstraling van de toezichthouders verbetert. Voor het CDA is een positief imago en een goed en gemotiveerd corps toezichthouders belangrijk. Toezichthouder is een beroep dat waardering verdient. Waardering, voor al die toezichthouders die zich inzetten voor deze stad.

Ergernissen gaan verder dan de toezichthouders alleen. Een helder beleid is nodig. Nu komt het voor, dat tussen de verschillende deelgemeenten verschillende richtlijnen worden gehanteerd over de ingestelde tijden voor winkelstraten, terwijl de winkelsluitingstijden niet verschillen. Ook zouden goede oplossingen breder verspreid moeten worden. Zo kunnen bewoners van de Meent met hun parkeervergunning niet op de Meent parkeren, waardoor hier ruimte voor bezoekers blijft. Een goede zaak, volgens ondernemers en bewoners. De stroom bezoekers blijft zo beperkt tot het winkelgebied. Waarom zou je dit ook niet op andere winkelstraten kunnen toepassen? , aldus Antonio Silva.

Antonio Silva heeft de avond als prettig en opbouwend ervaren. Oplossingen en ideeën die de ondernemers tonen de bereidheid om mee te denken over verbeteringen van het huidige beleid. Het CDA zal deze thema s de komende tijd aan de orde stellen.

Rotterdam, 23 februari 2005


------


Noot voor de redactie /