Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Reactie minister Van der Hoeven op het plan van de PvdA

Een basisschool moet een afspiegeling zijn van de wijk. Ouders moeten zelf kunnen kiezen voor een school. Ik wil die keuzevrijheid absoluut niet inperken. Voor mij is dat het wezen van art. 23 (vrijheid van onderwijs). Verreweg de meeste scholen (ook de bijzondere) nemen allochtone leerlingen aan. Slechts een klein aantal scholen voert een selectief toelatingsbeleid. Dit zijn meestal de scholen van een meer orthodoxe signatuur. De gemeenten krijgen in het PvdA-plan erg veel macht en bevoegdheden. Dat staat haaks op de autonomie van scholen. Voor zo'n rol van de gemeente voel ik niets. Gemeenten kunnen in het plan van de PvdA bepalen dat een kind naar een andere school moet dan de ouder zelf wil. Dat is niet het verruimen van de keuzevrijheid, maar het inperken daarvan.
De PvdA maakt andere, al bekende, keuzes voor het bestrijden van achterstanden dan ik. Die discussie is al vele malen gevoerd. Een meerderheid van de TK is akkoord gegaan met mijn plan om het extra geld voor het wegwerken van de achterstanden anders in te zetten. De verantwoordelijkheid komt vanaf 2006 hoofdzakelijk bij de scholen te liggen. Omdat zij immers het beste zicht hebben op het bestrijden van achterstanden van leerlingen. Daarom krijgen scholen meer ruimte om het geld naar eigen inzicht te besteden om zo onderwijs op maat te verzorgen. De gemeente blijft een belangrijke rol spelen bij het jeugdbeleid, bij de voor- en vroegschoolse educatie (VVE), bij de opzet van schakelklassen en bij de voorzieningen rond de school. Gemeenten en scholen moeten niet vrijblijvende-afspraken maken over een evenwichtiger verdeling van achterstandsleerlingen en over het terugdringen van segregatie. De inspectie gaat strenger toezicht houden op scholen die te weinig doen aan bevordering van integratie. Er komen aanvullende eisen voor het stichten van scholen. Ik ben geen voorstander van de invoering van een algemene acceptatieplicht van leerlingen. Dat is een oplossing voor een probleem dat er niet echt is. De Onderwijsraad bereidt momenteel een advies voor over de mogelijkheden om segregatie in het onderwijs te bestrijden. Daarin wordt in ieder geval de suggestie van de dubbele wachtlijsten (een wens vanuit de gemeente Rotterdam) meegenomen. De Onderwijsraad kijkt echter naar diverse mogelijkheden.