GroenLinks

Groenen: geef geen afgedankte schepen als tsunamisteun

23 februari 2005

Oude Europese vissersboten voor Azië. Een aimabel idee, zo leek het, om de nood te ledigen van de tsunami-gebieden. Europarlementariër Bart Staes van het Vlaamse Groen! onderzocht de zaak en ontdekte dat Azië helemaal niet blij is met de ongevraagde oude trailers die niet passen bij de wijze waarop in Azië - kleinschalig en vanaf het strand - gevist wordt.

Op 24 januari kwamen de Europese landbouw- en visserijministers met het voorstel om Europese vissersboten met een maximum lengte van 12 meter en een leeftijd van maximaal 20 jaar te verschepen naar de tsunami-gebieden. De Europese Commissie kwam vervolgens met een spoedprocedure om dit voorstel er door te jassen. Het Europees Parlement stemt donderdag 24 februari over het voorstel.

Lokale botenbouw
Staes vroeg de FAO - de VN voedsel en landbouworganisatie - om advies. Die schreef dat Sri Lanka en Indonesië import van deze schepen onwenselijk achten. "Die landen hebben reeds aangegeven dat zij lokale nieuwbouw prefereren boven de 'gratis' oude schepen. Alleen op die manier voldoen de schepen aan de lokale traditie en vismethode. Bovendien genereert nieuwbouw de broodnodige werkgelegenheid voor de eigen regio."

Scheepskerkhof
Staes is bovendien bang dat bij een klein defect aan de Europese schepen er geen kennis is, noch dat de juiste onderdelen er zijn om het schip te repareren. "Dan maak je van de gebieden die door de natuurramp zijn getroffen vervolgens een scheepskerkhof. Dat lijkt me verre van wenselijk."

Overbevissing
De Europese grote trailers met sleepnetten veroorzaken het leegvissen van de Europese - en inmiddels ook Afrikaanse - zeeën. "In Azië wordt nog grotendeels kleinschalig en op traditionele wijze gevist. Toch was er ook voor de tsunami in sommige gebieden al sprake van overbevissing. Het schenken van onze trailers zou een verantwoorde en duurzame manier van vissen, met behoud van de visstand, niet ten goede komen." Ook de FAO wijst erop dat voorkomen moet worden dat een nieuwe vloot - zo'n 110.000 boten zijn vergaan bij de vloedgolf - leidt tot overbevissing in de Aziatische wateren.

Scheepvaartsector
De scheepvaartsector ziet wel brood in het plan. Veel reders zitten door krimp en vernieuwing met een overschot van kleine oude schepen. Bij het overvaren van de schepen naar Azië krijgen zij dezelfde subsidie die ze anders voor het sloopschip hadden gekregen plus 20% transportkosten. "Als we nu eens zouden besluiten om het belastinggeld dat nu gemoeid is met dit initiatief - al was het maar die 20% transportkosten - over te schrijven op de rekening van een betrouwbare NGO, dan zijn we er 100% zeker van dat er meer mee wordt gedaan dan alleen de Europese eigenaars van oude vissersboten tevreden stellen."