Veilig Amsterdam


Gemeente Amsterdam - Poortjes voor metrostation Waterlooplein 24/02/2005 - Vanaf donderdag 24 februari is de gemeente Amsterdam begonnen met het installeren van de poortjes en bijbehorende apparatuur op de metrostations. De wethouder Verkeer en Vervoer, Mark van der Horst, en Algemeen directeur GVB, Gertjan Kroon, plaatsten samen het eerste poortje. Met het plaatsen van de poortjes komt de invoering van de OV-chipkaart in Amsterdam weer een stap dichterbij: vanaf 1 januari 2006 kunnen reizigers met de OV-chipkaart in de metro terecht.

De combinatie poortjes en OV-chipkaart maakt het mogelijk het zwartrijden in de metro effectief aan te pakken. De poortjes kunnen op termijn alleen nog worden geopend met een OV-chipkaart, waar hetzij geld hetzij een abonnement of ander reisproduct op staat. Er wordt dus straks direct bij de voordeur betaald. De verwachting is dat het percentage zwart- en grijsrijden bij de metro na de ingebruikname van de OV-chipkaart en het afschaffen van de strippenkaart daalt van ongeveer 24 procent naar 5 procent.
Een direct gevolg van minder zwartrijden is een afname van het aantal incidenten: 60 procent van de incidenten komt namelijk voort uit betalingsconflicten. Ook zal de metro minder toegankelijk zijn voor ongewenste bezoekers. Het gevoel van veiligheid bij de reiziger zal daardoor toenemen.

Mark van der Horst: Het plaatsen van de poortjes is een van de belangrijkste maatregelen die de gemeente neemt om zwartrijden tegen te gaan en daarmee de veiligheid op metrostations en -lijnen te vergroten. Door reizigers aan de voordeur te laten betalen, ontstaat er rust in de stations en in de metro. Dat geeft mensen een prettiger en veiliger gevoel.

Meer cameratoezicht
Naast poortjes krijgen de metrostations ook meer en betere cameras en intercoms. Vanuit de Observatie en Communicatie Centrale van het GVB houden speciaal hiervoor opgeleide medewerkers de metrostations en de poortjes tijdens de openingsuren van de metro in de gaten. Als dat nodig is, dan kunnen reizigers via de intercom contact opnemen met de Observatie en Communicatie Centrale.

Werking poortjes
De poortjes bestaan uit glazen deurtjes van 1.80 m. hoog. De deurtjes gaan pas open als de klant met een OV-chipkaart is ingecheckt en het systeem heeft gecontroleerd of er geld of een abonnement op de kaart staat. Bij het verlaten van het metrostation moet men uitchecken: dan berekent het systeem de ritprijs en wordt er afgerekend. De OV-chipkaart heeft een contactloze chip: de reiziger checkt in en uit door de kaart voor de kaartlezer te houden. Het in- en uitchecken duurt niet meer dan een kwartseconde.

Het contactloze OV-chipkaartsysteem draait al jaren succesvol in andere grote steden zoals Hong Kong, Londen, Parijs en Singapore. Wel gaat Nederland de OV-chipkaart als eerste invoeren als landelijk vervoerbewijs voor al het openbaar vervoer, dus niet alleen voor het stadsvervoer, maar ook voor trein en streekvervoer.

Tram/busproef
Nog dit jaar start het GVB met een inbouwtest voor tram en bus. Deze inbouwtest is bedoeld om te bekijken of de OV-chipkaartapparatuur in alle voertuigtypes van het GVB goed en feilloos werkt, en hoeveel tijd het kost om de apparatuur in alle voertuigen in te bouwen. Het streven is dat de klant vanaf 2007 in alle trams en bussen van het GVB de OV-chipkaart kan gebruiken.

OV-chipkaart
De vijf grootste openbaar vervoerbedrijven in Nederland (Connexxion, GVB, HTM, NS en RET) en het door die vijf bedrijven opgerichte Trans Link Systems werken samen aan de ontwikkeling en invoering van de landelijke OV-chipkaart in Nederland: één kaart voor zowel tram, trein, bus als metro. De OV-chipkaart moet vanaf 2007 in heel Nederland de huidige strippenkaart en het treinkaartje gaan vervangen. Het GVB introduceert de OV-chipkaart in januari 2006, eerst alleen in de metro, later ook in tram en bus. GVB en gemeente Amsterdam willen per 1 april 2006 de strippenkaart in de metro opheffen. Het besluit hierover wordt door de minister van Verkeer en Waterstaat genomen. De distributie van de OV-chipkaarten begint al eerder: vanaf de zomer zullen jaarabonnementhouders die aan vernieuwing van hun abonnement toe zijn, hun abonnement op een OV-chipkaart ontvangen.

De OV-chipkaart levert zowel voor klant als OV-bedrijven het nodige gemak op. De klant heeft geen verschillende soorten kaartjes meer nodig voor trein, bus, tram of metro. Het is namelijk mogelijk om abonnementen en andere producten van verschillende OV-bedrijven op één OV-chipkaart te zetten. Verder kan de reiziger geld op de kaart zetten. Dat kan automatisch via de bankrekening of bij automaten. Voor wie slechts af en toe reist, zijn er wegwerpkaartjes met een bepaald aantal ritten te koop.

Pb-037