Gemeente Utrecht


Gewijzigde tekst in laatste alinea

Met vriendelijke groet,
Bestuurscommunicatie Stadhuis Utrecht.

VERKEERSPLAN 2005-2020 VOOR OPTIMALE BALANS MOBILITEIT EN LEEFBAARHEID

Met doorstromingsmaatregelen en het selectief uitbreiden van infrastructuur maakt gemeente Utrecht in de periode van nu tot en met 2020 de groei mogelijk van het verkeer in de dal- en avonduren. Voor de spits- en piekuren zet de gemeente in op het bereikbaar houden van de economisch belangrijke gebieden van de stad en het verbeteren van een beperkt aantal invalswegen daar naartoe. Door de groei van de mobiliteitsbehoefte op deze manier op te vangen, blijft de leefbaarheid in de woongebieden van Utrecht zoveel mogelijk op peil.

In het Ontwerp Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan (GVVP) 2005-2020 geeft de gemeente aan hoe de juiste balans kan worden gevonden tussen bereikbaarheid en de groeiende mobiliteit aan de ene kant, en leefbaarheid in de woongebieden aan de andere kant. Deze lange termijn visie op verkeer en vervoer is het antwoord van Utrecht op de verstedelijking van de regio en het groeiend autobezit en -gebruik. Het Ontwerp GVVP zet met name in op 'selectieve bereikbaarheid'. Daarbij gaat het om het bereikbaar houden van economische kerngebieden, zoals het centrum van de stad, bedrijventerreinen, winkelcentra, ziekenhuizen, De Uithof en diverse recreatiegebieden. Op routes naar en in verblijfsgebieden waar wonen centraal staat, gaat Utrecht voor verbetering van de verkeersveiligheid en het leefmilieu.

Het Ontwerp GVVP bevat een visie op het verkeer en vervoer in Utrecht tot 2020. Verwachting is dat na voltooiing van het huidige bereikbaarheidsprogramma, omstreeks 2012, de mobiliteit blijft toenemen. Dit komt door de ontwikkeling van onder andere Leidsche Rijn, het Stationsgebied en de groei van het autobezit en -gebruik. Tot nu toe richtte de gemeente zich vooral op de aanleg van het HOV-netwerk dat Leidsche Rijn, het centrum en De Uithof met elkaar verbindt. Aanvullend daarop voorziet het Ontwerp GVVP in uitbreiding van het netwerk voor openbaar vervoer met enkele verbindende lijnen in de noord-zuid-richting. Daar waar mogelijk en nodig krijgt de bus een vrije baan; voor het overige rijdt de bus mee met het autoverkeer. Bedoeling is dat de reistijd van bussen op het stadsnet waar mogelijk wordt verkort. Nu nog stappen veel OV-reizigers over op het centraal station. Daar komen in de periode tot 2020 aanvullende OV-knooppunten (Randstadspoorstations) als overstappunt bij.

Het Ontwerp GVVP geeft aan dat in de periode tot 2020 de ontbrekende schakels in het stedelijke en regionale fietsnetwerk worden ingevuld en de doorstroming van fietsverkeer zal worden bevorderd. Voor het goederenvervoer zullen logistieke routes worden aangewezen. Verder zal het gebruik van water- en spoorwegen worden bevorderd, bijvoorbeeld met de ontwikkeling van een distributieknooppunt op Lage Weide. Verkeersmanagement zal worden ingezet om de beschikbare wegcapaciteit zo goed mogelijk te benutten binnen de randvoorwaarden van veiligheid en leefmilieu. Binnen mobiliteitsmanagement wordt gekozen voor maatregelen die zich richten op de beïnvloeding van de keuzes van de verkeersdeelnemers. Mobiliteitsmanagement richt zich vooral op forenzen en de bedrijven en organisaties waarvoor ze werken, omdat de mobiliteitsvraag tijdens de piek- en spitsuren het moeilijkst kan worden verwerkt.

Het college van burgemeester en wethouders heeft het Ontwerp GVVP 2005-2020 vrijgegeven voor inspraak. De inspraaktermijn is van dinsdag 1 maart tot en met donderdag 31 maart. Tijdens deze periode kunnen belanghebbenden hun reactie op het Ontwerp GVVP 2005-2020 schriftelijk kenbaar maken. Het Ontwerp GVVP ligt ter inzage bij het gemeentelijk informatiecentrum in het stadhuis, de wijkbureaus en de publieksbalie Bouwen en Wonen (Rachmaninoffplantsoen 61). Daarnaast organiseert de gemeente een tweetal inspraakavonden over het Ontwerp GVVP. Deze inspraakavonden worden gehouden in het gebouw van het ROC Midden Nederland (Unit Toerisme en Recreatie) op de Ravellaan 7 op dinsdag 8 maart van 17.30 tot 20.30 uur (voor ondernemers en belangengroepen) en donderdag 10 maart (voor burgers). Het Ontwerp GVVP is ook te downloaden vanaf www.utrecht.nl/gvvp.

Noot voor de media:
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Casper van Riet, bestuurscommunicatie, tel. (030) 286 11 48.