De nieuwe Toyota Avensis 2.2 D-4D Clean Power
(3-3-2005)
Naast de AYGO introduceert Toyota op de Autosalon van Gèneve de
Toyota Avensis, die uitpakt met twee nieuwe, vooruitstrevende
dieselmotoren. De eerste is de 2.2 D-4D Clean Power, die 177 pk/133 kW
ontwikkelt, een van de hoogste waarden voor deze cilinderinhoud.
Johannes Thammer, Vice-President Product Planning & Research bij
Toyota Europe, merkt op: âProducten zoals de Avensis drukken uit wat
wij verstaan onder superieure kwaliteit.â
De Avensis is een zeer succesvol model voor Toyota in Europa. Nu wordt
de familie aangevuld met twee nieuwe 2,2 liter D-4D diesels die de
Avensis tot een van de volledigste productlijnen in het D-segment
maken met drie dieselmotoren (2.0 116pk, 2.2 150 pk en 2.2 177 pk) en
vier benzinemotoren (1.6, 1.8, 2.0 en 2.4). Bij zân lancering werd de
Avensis ook de eerste auto ter wereld met een heel gamma motoren die
volledig aan de EURO IV normen voldoen.
Diesel Clean Advanced Technology (D-CAT)
De 177 pk sterke 2,2 liter D-4D is de eerste vertegenwoordiger van
Toyota's revolutionaire nieuwe concept voor dieselmotoren - Clean
Power - dat nu kan worden waargemaakt dankzij het gebruik van de meest
innovatieve dieseltechnologieën ter wereld, waarvan sommige uniek
zijn voor Toyota.
Laagst gecombineerde uitstoot NO en roetdeeltjes
Dankzij de ongeëvenaarde Toyota D-CAT (Diesel Clean Advanced
Technology) technologie, heeft deze 2.2 D-4D Clean Power de laagste
gecombineerde uitstoot van stikstofoxide- (NO ) en roetdeeltjes van
alle dieselmotoren op de markt. Toch kan de krachtbron schermen met de
hoogste vermogens- en koppelwaarden in haar segment (177 pk en 400 Nm
tussen 2.000 en 2.600 tpm) en het laagste niveau qua geluiden en
trillingen.
Naast de adembenemende 2,2 liter D-4D Clean Power motor met 177 pk,
zal er een tweede 2,2 liter dieselmotor op de markt komen met 150 pk,
die over een common-rail systeem van de tweede generatie en een andere
turbocompressor beschikt. De Toyota D-CAT technologie is alleen
beschikbaar op de krachtigste versie van de 2.2 D-4D motoren.
Samen met de komst van deze nieuwe krachtbronnen ondergaat de Toyota
Avensis andere wijzigingen zoals een nieuw vormgegeven
versnellingspook; specifiek voor de versies met de nieuwe 2.2 D-4D
dieselmotoren.
De twee versies van de 2.2 D-4D zullen worden geproduceerd bij Toyota
Motor Industries Poland (TMIP), de nieuwste Toyota fabriek in Europa.
Toyota investeerde â¬200 miljoen in deze productielocatie, die een
productiecapaciteit van 150.000 motoren per jaar heeft en ongeveer 500
mensen werk zal verschaffen.
Met hun hoge vermogens, gekoppeld aan een laag verbruik en
milieuvriendelijke technologie verwacht Toyota Europa dat de nieuwe
motoren een kwart van het verkoopvolume van de Avensis zullen
vertegenwoordigen in 2005.
Gewichtsbesparing & efficiency
- De 2.2 D-4D Clean Power is 11% lichter dan de 2.0 D-4D dieselmotor
- De laagste compressieverhouding ter wereld
- Verbeterde keramische gloeibougies bereiken hoogste temperatuur ooit
Volledig aluminium motorblok
De 2,2 liter D-4D Clean Power dieselmotor is lichter dan de meeste
motoren in de 1.9 - 2.2 klasse, dankzij zijn de volledig aluminium
constructie - nog altijd een zeldzaamheid onder de dieselmotoren in
dit segment. Door intelligente technische oplossingen, zoals de
integratie van de water- en oliepomp op het distributiedeksel, die de
oliepomp 5% lichter en 20% kleiner maakte, is de nieuwe motor 11%
lichter dan de huidige 2,0 liter D-4D dieselmotor van de Toyota
Avensis.
De doordachte keuzes van de technici - zoals het gebruik van een
balansas die het gedreun bij hoog toerental met 10 dB kan verlagen -
resulteerden in een laag geluids- en trillingsniveau.
Kleinste compressieverhouding voor een in serie geproduceerde diesel
Met 15,8:1 heeft de motor ook de kleinste compressieverhouding ter
wereld voor in serie geproduceerde dieselmotoren. Dankzij de kleinere
compressieverhouding kan de zuiger het lucht-brandstofmengsel
samenpersen met een minder grote inspanning. Dit is mogelijk door het
gebruik van een geavanceerd common-rail inspuitsysteem en verbeterde
keramische gloeibougies die veel hogere temperaturen (1175ºC; 100ºC
hoger dan vroeger) kunnen bereiken voor efficiëntere koude start
prestaties. Dit geeft niet alleen een stillere verbranding, maar
beperkt ook de warmteontwikkeling in de verbrandingsruimte. Het
resultaat is een hoger verbrandingsrendement, een lager verbruik en
minder emissies.
Nieuwe inspuit- & inlaattechnologieën
- Piëzo-elektrisch common-rail systeem is een primeur voor het
segment
- Elektrisch bediende turbocompressor met kortere aanspreektijd
De meeste bestaande common-rail systemen werken met
solenoïdeverstuivers die bekrachtigd worden door een magnetisch veld,
opgewekt door een elektrische stroom. De nieuwe 2.2 D-4D Clean Power
beschikt over piëzo-elektrische technologie. Het systeem berust op de
eigenschap van bepaalde materialen om te vervormen wanneer er
elektrische spanning op wordt gezet en in hun oorspronkelijke toestand
terugkeren wanneer die spanning er weer af gaat. Dat principe wordt
toegepast op deze motor, waarbij elke verstuiver bestaat uit een groep
piëzo-elektrische keramische elementen. Wanneer een elektrische
spanning wordt toegepast op de groep, zetten de elementen onmiddellijk
uit, zodat de brandstof uit de common-rail in de cilinder komt. Op die
manier kunnen in een kortere periode meerdere brandstofvolumes worden
aangevoerd dan met klassieke verstuivers. Dit resulteert dan weer in
een fijnere verneveling en een nauwkeurigere regeling van het
inspuitmoment.
5 inspuitingen per cyclus
Het nieuwe inspuitsysteem biedt talrijke voordelen. Zo werken de
nieuwe piëzo-elektrische verstuivers van Toyota 10 keer sneller dan
solenoïdes en kunnen ze tot 5 inspuitingen per cyclus met één
voorinspuiting uitvoeren bij warme, stationair draaiende motor en
meervoudige inspuitingen bij deellast. Met de piëzo-elektrische
technologie kan het voorinspuitmoment geoptimaliseerd worden, wat een
stillere verbranding oplevert.
Inspuitdruk 1.800 bar
Het piëzo-elektrische common-rail systeem van Toyota levert de
hoogste inspuitdruk (1.800 bar) en het grootste aantal inspuitingen
per cyclus (5 in totaal) van alle systemen van dit type. Door een
piëzo-elektrisch systeem te gebruiken in autoâs zoals de Avensis, is
Toyota de eerste constructeur die deze belangrijke dieseltechnologie
in serieproductie introduceert.
Elektronisch bestuurde turbo met variabele geometrie (VNT)
De 2.2 D-4D Clean Power motor is uitgerust met een elektronisch
bestuurde turbocompressor met variabele geometrie (VNT). VNTâs hebben
leidschoepen in het turbinehuis die van positie veranderen afhankelijk
van de stromingssnelheid van de uitlaatgassen. Normaal worden
dergelijke schoepen aangedreven door een stappenmotor, maar in dit
geval worden ze rechtstreeks geactiveerd door een gelijkstroommotor.
Hierdoor kan de ECU de stand van de schoepen nauwkeuriger en
progressiever regelen, met alle voordelen voor het rendement van de
turbo. Indien nodig kunnen de schoepen ook bij lagere toerentallen
worden geregeld. Vergeleken met de 2,0-liter D-4D ligt de inertie van
het turbinewiel 30% lager omdat het aantal schoepen en hun dikte
werden verminderd. Dit draagt bij tot een veel kortere aanspreektijd
bij lage toerentallen.
Ongeëvenaarde technologie voor uitstootbeperking
- 2.2 D-4D Clean Power dieselmotor is de milieuvriendelijkste diesel
ter wereld qua gecombineerde uitstoot van NO (stikstofoxide) en
roetdeeltjes
- Toepassing van Toyotaâs revolutionaire D-CAT technologie
- DPNR 4-weg katalysator is de enige katalysator die tegelijk NO
(stikstofoxide) en roetdeeltjes reduceert
De nieuwe 2.2 D-4D Clean Power is uitgerust met de revolutionaire
Toyota D-CAT. Met zijn ultraschone dieseltechnologie is deze motor
bovendien de diesel met de laagst gecombineerde uitstoot van NO[X
](stikstofoxide) en roetdeeltjes ter wereld.
DPNR 4-wegkatalysator
D-CAT is gebaseerd op een DPNR (Diesel Particulate NO Reduction)
4-wegkatalysator, de enige ter wereld die NO en roetdeeltjes
gelijktijdig reduceert door een NO -katalysator te combineren met
een roetdeeltjesfilter. Voor een doeltreffende werking van de DPNR
moet het motormanagementsysteem de lucht-/brandstofverhouding in de
uitlaatgassen aanpassen.
Daartoe werd een vijfde verstuiver, of Exhaust Port Injector (EPI)
toegevoegd en op het uitlaatkanaal geplaatst. Op het juiste ogenblik
wordt brandstof in de uitlaatgasstroom gebracht om het perfecte
stoichiometrische mengsel te verkrijgen voor de DPNR-katalysator. Dit
stelt de DPNR-katalysator in staat de schadelijke emissies te
beperken.
Volledig nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak
- Soepeler en verfijnder schakelen
- Meest compacte versnellingsbak in deze klasse
- Gebruik van nieuw olietype verlaagt brandstofverbruik
De 2.2 D-4D dieselmotor wordt gekoppeld aan een nieuwe handgeschakelde
zesversnellingsbak die snel en nauwkeurig schakelt. Dit is mogelijk
dankzij het gebruik van een meervoudige synchromesh voor de eerste tot
de vierde versnelling, waardoor het schakelen minder kracht vergt. Het
systeem werkt met een glijlager in de keuzehendelas en de vorkas, plus
een schakelgeleidingsplaat om de speling na het schakelen te beperken.
De nieuw ontworpen massademper bevordert ook de schakelsouplesse.
De versnellingsbak heeft een robuuste constructie en buitengewoon
compacte afmetingen. Hij is nauwelijks 384 mm lang en verslaat hiermee
andere zesversnellingsbakken met dezelfde of zelfs een lagere
koppelcapaciteit. Het gebruik van een constructie met 3 assen spaart
20% in lengte uit ten opzichte van een 2-assige configuratie.
Olie met laagste viscositeit
Door het gebruik van de olie met de laagste viscositeit die momenteel
beschikbaar is voor handgeschakelde versnellingsbakken kon het
brandstofverbruik met 1% worden verlaagd. Het gebruik van een
olieafscheider beperkt de verliezen die te wijten zijn aan het
schokken van de olie. En tenslotte biedt de versnellingsbak een breder
bereik van overbrengingsverhoudingen.
Laagste gebruikskosten in zijn klasse
- Gunstigste verzekeringsclassificaties
- 2.2 D-4D heeft lagere onderhoudskosten dan 2.0 D-4D
De Toyota Avensis is door zijn lage gebruikskosten buitengewoon
aantrekkelijk aanbod voor de lease- en fleetbranche.
De Avensis heeft momenteel de gunstigste verzekeringsclassificatie in
Duitsland (19) en Groot-Brittannië (7). Dit dankt hij aan
reparatiekosten die 20% lager zijn dan het gemiddelde van het segment
na een botsing tegen 15 km/u en een contactoppervlakte van 40%.
Nederlandse verzekeringsmaatschappijen maken echter geen gebruik van
deze classificatie.
De nieuwe 2,2-liter D-4D voert niet alleen zijn klasse aan wat
prestaties en emissieregeling betreft, maar brengt ook vernieuwing op
het vlak van gebruikskosten en duurzaamheid.
De 2.2-liter D-4D motor heeft dezelfde totale onderhoudstijd na
100.000 km als de 2.0 D-4D. Dit is meteen de kortste in het
diesel-D-segment. Bovendien kan deze krachtbron gesmeerd worden met
minerale olie, wat een kostenbesparing oplevert ten opzichte van
andere motoren die alleen met synthetische of semi-synthetische olie
werken.
Bovendien worden een automatische riemspanner en een speciaal type
hydraulische klepstoters gebruikt. Dit betekent dat de riemspanning of
de klepspeling niet regelmatig moeten worden aangepast tijdens de
levensduur van de motor. Ook de koppeling is zelfstellend zodat ze
altijd optimaal functioneert.
Verbeterde rijeigenschappen
- Verbeterd niveau van geluids- en trillingsreductie
- Minder rolbewegingen
- Betere dempingskracht
De nieuwe Avensis 2.2 D-4D heeft een verbeterd niveau van geluids- en
trillingsreductie. Een en ander onder meer veroorzaakt door een
geluiddempende voorruit, een dikkere isolatieplaat onder de motorkap
en bijkomende geluiddempende componenten in de motorruimte. Ook de
geluiddempende materialen onder de bodem en de tunnel zijn dikker. Met
al die voorzieningen is de Avensis 2.2 D-4D Clean Power de auto met de
minste trillingen en dreunende geluiden in zijn klasse.
De veerkarakteristiek van de stabilisatorstang vóór werd 20%
verhoogd, wat in minder rolbewegingen resulteert. De voorschokdempers
hebben een hogere dempingskracht, zodat de carrosserie mooi
horizontaal blijft, en de capaciteit van de stuurbekrachtigingspomp
werd opgevoerd om snellere stuurreacties te verkrijgen.
Toyota showt niet alleen autoâs, maar ook een âD-4D Clean Power
Galeryâ, die de bezoekers laat kennismaken met de belangrijkste
technologieën van deze krachtbron. Deze informatie wordt aangevuld
met een technische videofilm.
AutoRai