AutoRai

De nieuwe Toyota Avensis 2.2 D-4D Clean Power

(3-3-2005)
Naast de AYGO introduceert Toyota op de Autosalon van Gèneve de Toyota Avensis, die uitpakt met twee nieuwe, vooruitstrevende dieselmotoren. De eerste is de 2.2 D-4D Clean Power, die 177 pk/133 kW ontwikkelt, een van de hoogste waarden voor deze cilinderinhoud. Johannes Thammer, Vice-President Product Planning & Research bij Toyota Europe, merkt op: âProducten zoals de Avensis drukken uit wat wij verstaan onder superieure kwaliteit.â

De Avensis is een zeer succesvol model voor Toyota in Europa. Nu wordt de familie aangevuld met twee nieuwe 2,2 liter D-4D diesels die de Avensis tot een van de volledigste productlijnen in het D-segment maken met drie dieselmotoren (2.0 116pk, 2.2 150 pk en 2.2 177 pk) en vier benzinemotoren (1.6, 1.8, 2.0 en 2.4). Bij zân lancering werd de Avensis ook de eerste auto ter wereld met een heel gamma motoren die volledig aan de EURO IV normen voldoen.

Diesel Clean Advanced Technology (D-CAT)
De 177 pk sterke 2,2 liter D-4D is de eerste vertegenwoordiger van Toyota's revolutionaire nieuwe concept voor dieselmotoren - Clean Power - dat nu kan worden waargemaakt dankzij het gebruik van de meest innovatieve dieseltechnologieën ter wereld, waarvan sommige uniek zijn voor Toyota.

Laagst gecombineerde uitstoot NO en roetdeeltjes Dankzij de ongeëvenaarde Toyota D-CAT (Diesel Clean Advanced Technology) technologie, heeft deze 2.2 D-4D Clean Power de laagste gecombineerde uitstoot van stikstofoxide- (NO ) en roetdeeltjes van alle dieselmotoren op de markt. Toch kan de krachtbron schermen met de hoogste vermogens- en koppelwaarden in haar segment (177 pk en 400 Nm tussen 2.000 en 2.600 tpm) en het laagste niveau qua geluiden en trillingen.

Naast de adembenemende 2,2 liter D-4D Clean Power motor met 177 pk, zal er een tweede 2,2 liter dieselmotor op de markt komen met 150 pk, die over een common-rail systeem van de tweede generatie en een andere turbocompressor beschikt. De Toyota D-CAT technologie is alleen beschikbaar op de krachtigste versie van de 2.2 D-4D motoren.

Samen met de komst van deze nieuwe krachtbronnen ondergaat de Toyota Avensis andere wijzigingen zoals een nieuw vormgegeven versnellingspook; specifiek voor de versies met de nieuwe 2.2 D-4D dieselmotoren.

De twee versies van de 2.2 D-4D zullen worden geproduceerd bij Toyota Motor Industries Poland (TMIP), de nieuwste Toyota fabriek in Europa. Toyota investeerde â¬200 miljoen in deze productielocatie, die een productiecapaciteit van 150.000 motoren per jaar heeft en ongeveer 500 mensen werk zal verschaffen.

Met hun hoge vermogens, gekoppeld aan een laag verbruik en milieuvriendelijke technologie verwacht Toyota Europa dat de nieuwe motoren een kwart van het verkoopvolume van de Avensis zullen vertegenwoordigen in 2005.

Gewichtsbesparing & efficiency

- De 2.2 D-4D Clean Power is 11% lichter dan de 2.0 D-4D dieselmotor
- De laagste compressieverhouding ter wereld
- Verbeterde keramische gloeibougies bereiken hoogste temperatuur ooit

Volledig aluminium motorblok
De 2,2 liter D-4D Clean Power dieselmotor is lichter dan de meeste motoren in de 1.9 - 2.2 klasse, dankzij zijn de volledig aluminium constructie - nog altijd een zeldzaamheid onder de dieselmotoren in dit segment. Door intelligente technische oplossingen, zoals de integratie van de water- en oliepomp op het distributiedeksel, die de oliepomp 5% lichter en 20% kleiner maakte, is de nieuwe motor 11% lichter dan de huidige 2,0 liter D-4D dieselmotor van de Toyota Avensis.

De doordachte keuzes van de technici - zoals het gebruik van een balansas die het gedreun bij hoog toerental met 10 dB kan verlagen - resulteerden in een laag geluids- en trillingsniveau.

Kleinste compressieverhouding voor een in serie geproduceerde diesel Met 15,8:1 heeft de motor ook de kleinste compressieverhouding ter wereld voor in serie geproduceerde dieselmotoren. Dankzij de kleinere compressieverhouding kan de zuiger het lucht-brandstofmengsel samenpersen met een minder grote inspanning. Dit is mogelijk door het gebruik van een geavanceerd common-rail inspuitsysteem en verbeterde keramische gloeibougies die veel hogere temperaturen (1175ºC; 100ºC hoger dan vroeger) kunnen bereiken voor efficiëntere koude start prestaties. Dit geeft niet alleen een stillere verbranding, maar beperkt ook de warmteontwikkeling in de verbrandingsruimte. Het resultaat is een hoger verbrandingsrendement, een lager verbruik en minder emissies.

Nieuwe inspuit- & inlaattechnologieën

- Piëzo-elektrisch common-rail systeem is een primeur voor het segment

- Elektrisch bediende turbocompressor met kortere aanspreektijd

De meeste bestaande common-rail systemen werken met solenoïdeverstuivers die bekrachtigd worden door een magnetisch veld, opgewekt door een elektrische stroom. De nieuwe 2.2 D-4D Clean Power beschikt over piëzo-elektrische technologie. Het systeem berust op de eigenschap van bepaalde materialen om te vervormen wanneer er elektrische spanning op wordt gezet en in hun oorspronkelijke toestand terugkeren wanneer die spanning er weer af gaat. Dat principe wordt toegepast op deze motor, waarbij elke verstuiver bestaat uit een groep piëzo-elektrische keramische elementen. Wanneer een elektrische spanning wordt toegepast op de groep, zetten de elementen onmiddellijk uit, zodat de brandstof uit de common-rail in de cilinder komt. Op die manier kunnen in een kortere periode meerdere brandstofvolumes worden aangevoerd dan met klassieke verstuivers. Dit resulteert dan weer in een fijnere verneveling en een nauwkeurigere regeling van het inspuitmoment.

5 inspuitingen per cyclus
Het nieuwe inspuitsysteem biedt talrijke voordelen. Zo werken de nieuwe piëzo-elektrische verstuivers van Toyota 10 keer sneller dan solenoïdes en kunnen ze tot 5 inspuitingen per cyclus met één voorinspuiting uitvoeren bij warme, stationair draaiende motor en meervoudige inspuitingen bij deellast. Met de piëzo-elektrische technologie kan het voorinspuitmoment geoptimaliseerd worden, wat een stillere verbranding oplevert.

Inspuitdruk 1.800 bar
Het piëzo-elektrische common-rail systeem van Toyota levert de hoogste inspuitdruk (1.800 bar) en het grootste aantal inspuitingen per cyclus (5 in totaal) van alle systemen van dit type. Door een piëzo-elektrisch systeem te gebruiken in autoâs zoals de Avensis, is Toyota de eerste constructeur die deze belangrijke dieseltechnologie in serieproductie introduceert.

Elektronisch bestuurde turbo met variabele geometrie (VNT) De 2.2 D-4D Clean Power motor is uitgerust met een elektronisch bestuurde turbocompressor met variabele geometrie (VNT). VNTâs hebben leidschoepen in het turbinehuis die van positie veranderen afhankelijk van de stromingssnelheid van de uitlaatgassen. Normaal worden dergelijke schoepen aangedreven door een stappenmotor, maar in dit geval worden ze rechtstreeks geactiveerd door een gelijkstroommotor. Hierdoor kan de ECU de stand van de schoepen nauwkeuriger en progressiever regelen, met alle voordelen voor het rendement van de turbo. Indien nodig kunnen de schoepen ook bij lagere toerentallen worden geregeld. Vergeleken met de 2,0-liter D-4D ligt de inertie van het turbinewiel 30% lager omdat het aantal schoepen en hun dikte werden verminderd. Dit draagt bij tot een veel kortere aanspreektijd bij lage toerentallen.

Ongeëvenaarde technologie voor uitstootbeperking
- 2.2 D-4D Clean Power dieselmotor is de milieuvriendelijkste diesel ter wereld qua gecombineerde uitstoot van NO (stikstofoxide) en roetdeeltjes

- Toepassing van Toyotaâs revolutionaire D-CAT technologie
- DPNR 4-weg katalysator is de enige katalysator die tegelijk NO (stikstofoxide) en roetdeeltjes reduceert

De nieuwe 2.2 D-4D Clean Power is uitgerust met de revolutionaire Toyota D-CAT. Met zijn ultraschone dieseltechnologie is deze motor bovendien de diesel met de laagst gecombineerde uitstoot van NO[X ](stikstofoxide) en roetdeeltjes ter wereld.

DPNR 4-wegkatalysator
D-CAT is gebaseerd op een DPNR (Diesel Particulate NO Reduction) 4-wegkatalysator, de enige ter wereld die NO en roetdeeltjes gelijktijdig reduceert door een NO -katalysator te combineren met een roetdeeltjesfilter. Voor een doeltreffende werking van de DPNR moet het motormanagementsysteem de lucht-/brandstofverhouding in de uitlaatgassen aanpassen.

Daartoe werd een vijfde verstuiver, of Exhaust Port Injector (EPI) toegevoegd en op het uitlaatkanaal geplaatst. Op het juiste ogenblik wordt brandstof in de uitlaatgasstroom gebracht om het perfecte stoichiometrische mengsel te verkrijgen voor de DPNR-katalysator. Dit stelt de DPNR-katalysator in staat de schadelijke emissies te beperken.

Volledig nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak
- Soepeler en verfijnder schakelen

- Meest compacte versnellingsbak in deze klasse
- Gebruik van nieuw olietype verlaagt brandstofverbruik

De 2.2 D-4D dieselmotor wordt gekoppeld aan een nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak die snel en nauwkeurig schakelt. Dit is mogelijk dankzij het gebruik van een meervoudige synchromesh voor de eerste tot de vierde versnelling, waardoor het schakelen minder kracht vergt. Het systeem werkt met een glijlager in de keuzehendelas en de vorkas, plus een schakelgeleidingsplaat om de speling na het schakelen te beperken. De nieuw ontworpen massademper bevordert ook de schakelsouplesse.

De versnellingsbak heeft een robuuste constructie en buitengewoon compacte afmetingen. Hij is nauwelijks 384 mm lang en verslaat hiermee andere zesversnellingsbakken met dezelfde of zelfs een lagere koppelcapaciteit. Het gebruik van een constructie met 3 assen spaart 20% in lengte uit ten opzichte van een 2-assige configuratie.

Olie met laagste viscositeit
Door het gebruik van de olie met de laagste viscositeit die momenteel beschikbaar is voor handgeschakelde versnellingsbakken kon het brandstofverbruik met 1% worden verlaagd. Het gebruik van een olieafscheider beperkt de verliezen die te wijten zijn aan het schokken van de olie. En tenslotte biedt de versnellingsbak een breder bereik van overbrengingsverhoudingen.

Laagste gebruikskosten in zijn klasse

- Gunstigste verzekeringsclassificaties

- 2.2 D-4D heeft lagere onderhoudskosten dan 2.0 D-4D

De Toyota Avensis is door zijn lage gebruikskosten buitengewoon aantrekkelijk aanbod voor de lease- en fleetbranche.

De Avensis heeft momenteel de gunstigste verzekeringsclassificatie in Duitsland (19) en Groot-Brittannië (7). Dit dankt hij aan reparatiekosten die 20% lager zijn dan het gemiddelde van het segment na een botsing tegen 15 km/u en een contactoppervlakte van 40%. Nederlandse verzekeringsmaatschappijen maken echter geen gebruik van deze classificatie.

De nieuwe 2,2-liter D-4D voert niet alleen zijn klasse aan wat prestaties en emissieregeling betreft, maar brengt ook vernieuwing op het vlak van gebruikskosten en duurzaamheid.

De 2.2-liter D-4D motor heeft dezelfde totale onderhoudstijd na 100.000 km als de 2.0 D-4D. Dit is meteen de kortste in het diesel-D-segment. Bovendien kan deze krachtbron gesmeerd worden met minerale olie, wat een kostenbesparing oplevert ten opzichte van andere motoren die alleen met synthetische of semi-synthetische olie werken.

Bovendien worden een automatische riemspanner en een speciaal type hydraulische klepstoters gebruikt. Dit betekent dat de riemspanning of de klepspeling niet regelmatig moeten worden aangepast tijdens de levensduur van de motor. Ook de koppeling is zelfstellend zodat ze altijd optimaal functioneert.

Verbeterde rijeigenschappen

- Verbeterd niveau van geluids- en trillingsreductie
- Minder rolbewegingen

- Betere dempingskracht

De nieuwe Avensis 2.2 D-4D heeft een verbeterd niveau van geluids- en trillingsreductie. Een en ander onder meer veroorzaakt door een geluiddempende voorruit, een dikkere isolatieplaat onder de motorkap en bijkomende geluiddempende componenten in de motorruimte. Ook de geluiddempende materialen onder de bodem en de tunnel zijn dikker. Met al die voorzieningen is de Avensis 2.2 D-4D Clean Power de auto met de minste trillingen en dreunende geluiden in zijn klasse.

De veerkarakteristiek van de stabilisatorstang vóór werd 20% verhoogd, wat in minder rolbewegingen resulteert. De voorschokdempers hebben een hogere dempingskracht, zodat de carrosserie mooi horizontaal blijft, en de capaciteit van de stuurbekrachtigingspomp werd opgevoerd om snellere stuurreacties te verkrijgen.

Toyota showt niet alleen autoâs, maar ook een âD-4D Clean Power Galeryâ, die de bezoekers laat kennismaken met de belangrijkste technologieën van deze krachtbron. Deze informatie wordt aangevuld met een technische videofilm.