D66

EP moet richtlijn softwarepatenten verbeteren

Het Europees Parlement moet, in overleg met de Raad, de richtlijn die gaat over softwarepatenten aanpassen. Dat stelt D66-kamerlid Bert Bakker vandaag in de Tweede-Kamer. D66 wil zich wel het recht voorbehouden om de richtlijn in zijn geheel naar de prullenbak te verwijzen als met de aanpassing onvoldoende vordering wordt geboekt. De Democraten hebben daartoe een motie ingediend.

Volgens Bert Bakker is D66 tegen softwarepatenten, omdat het kleine, innovatieve bedrijven en zelfstandige softwareontwikkelaars meer hindert dan helpt. `Het zou funest zijn voor de ontwikkeling van bijvoorbeeld open source-software,' zegt hij. `Het patenteren van software komt al snel neer op het patenteren van algoritmen en van ideeën. Daar moeten we verre van blijven'.

Volgens Bakker wordt in de praktijk al wel degelijk software gepatenteerd, terwijl dit eigenlijk niet is toegestaan. `Het Europees Octrooibureau heeft zichzelf in de loop der jaren eigenstandig bevoegdheden toegeëigend en daar is juridisch nog niet zo makkelijk een halt aan toe te roepen. De nieuwe richtlijn zou aan die situatie een einde moeten maken, maar deze is zo geformuleerd dat de deur juist op een kier word gezet om het patenteren van software verder te legaliseren. Zowel de huidige situatie als de nieuwe richtlijn zijn daarom slecht voor zelfstandige ontwikkelaars. De enige manier om daar uit te komen, is door een nieuwe, maar betere richtlijn'.

Als de Raad van Ministers de richtlijn als hamerstuk afdoet, komt deze weer terug in het Europees Parlement. Volgens Bakker ligt daar de beste kans op verandering. `Eerder keerden vooral D66 en GroenLinks en hun internationale evenknieën zich tegen de richtlijn. Inmiddels is er een veel breder besef dat deze moet worden aangepast. De patentenlobby speelt steeds minder klaar terwijl de zeer actieve lobby van onder meer de open-source gemeenschap aan invloed heeft gewonnen. Dat is heel belangrijk. Ook wanneer het EP met de Raad moet onderhandelen zal dit nu anders gaan, omdat de argumenten van de tegenstanders ook bij veel nationale regering - waaronder Nederland - aan invloed heeft gewonnen'.

Als het Europees Parlement straks opnieuw met het voorstel instemt, moet de Raad van Minister deze nogmaals goedkeuren. `Dat is de laatste kans om op de noodrem te trappen als er dan geen beter voorstel ligt,' zegt Bakker. Daarom heeft D66 een motie heeft ingediend, die van de regering vraagt voorafgaand met de Tweede Kamer te overleggen. In principe kan de Kamer de regering dan opdragen niet akkoord te gaan met de richtlijn als onvoldoende tegemoet is gekomen aan de bezwaren van kleine en zelfstandige softwareontwikkelaars.

Procedureel geneuzel

Volgens Bakker is er al lange tijd geen inhoudelijke discussie meer gevoerd over de richtlijn. `Er is een procedurele patstelling ontstaan, die al lang niet meer gaat over de softwarepatenten maar over de verhouding tussen EP, Commissie en Raad. Dat had over elk onderwerp kunnen gebeuren, maar het is nu gebeurd bij de softwarepatenten. Natuurlijk had de Raad in een eerder stadium beter naar het Europees parlement moeten luisteren. Natuurlijk heeft ook de Nederlandse regering een fout gemaakt. Natuurlijk hadden wij vurig gehoopt dat de commissie wel ingegaan was op het nader verzoek van het EP. Maar zo is het niet gelopen. Als het ons erom te doen is uiteindelijk tot de best mogelijke uitkomst te komen, moeten we uitgaan van de politieke feiten. Dan is de beste kans om hier uit te komen het gebruik van de veranderende politieke verhoudingen in Europa op dit punt. Het EP moet aan de slag met de Tweede Lezing en in onderhandeling met de Raad. Laat maar zien dat het menens is'.

In het kamerdebat vandaag stelde Ada Gerkens van de Socialistische Partij voor, de Nederlandse regering te dwingen in de Europese Raad het voorlopige akkoord over de softwarepatenten op te blazen. Dat kan volgens de letter van het verdrag, omdat na de vertaling en op schrift stelling van het politiek akkoord deze nogmaals moet worden goedgekeurd door de ministers. `Dat is geen goed idee,' zegt Bakker. `Eigenlijk maak je dan misbruik van de procedure. De mogelijkheid in dit stadium nog bezwaar te maken is meer bedoeld om cruciale vertaalfouten en dergelijke op te lossen, niet om de hele procedure nog eens over te doen. Als we dat toestaan, kan er in Europa nooit meer een besluit worden genomen, ook als dat wel nodig is. Dat is misschien wel leuk voor de SP, die niet zoveel opheeft met Europa, maar ik begrijp goed waarom de ministers die echt verantwoordelijkheid dragen daar geen gehoor aan zullen geven. Dat laat onverlet dat áls een land toch zo proberen het akkoord op dit punt op te blazen, Nederland daar natuurlijk ook weer niet voor moet gaan liggen'.

Bakker wijst er op, dat als het akkoord wordt opgeblazen voorlopig de huidige situatie van kracht blijft. Ook die is verre van ideaal. `Het is beste is als de democratie gewoon haar werk doet. Het EP kan in alle openheid en transparantie verder sleutelen aan de richtlijn, zodat deze niet langer tot een verslechtering maar tot een verbetering van de huidige situatie leidt'.

3-3-2005 18:44