AutoRai

Nieuwe Astra OPC: sportief compact met opvallend design

(4-2-2005)
De nieuwe Opel Astra OPC gaat in wereldpremière op de Autosalon van Genève (3 - 13 maart 2005). Deze productieversie van de HPC-studie (High Performance Concept) die in Parijs werd onthuld, is gebaseerd op de Astra GTC.
Met zijn opvallende lijnen en hypermoderne technologie brengt hij het dynamisch potentieel van de nieuwe compacte generatie naar ongekende hoogte.

De 2.0 turbomotor van 176 kW/240 pk maakt van de Astra, ontwikkeld door het OPC-team (Opel Performance Center), één van de krachtigste voorwielaangedreven autoâs in het compacte segment. De motor ontwikkelt een maximumkoppel van 320 Nm en levert veel trekkracht bij lage toerentallen. In minder dan zeven seconden accelereert de Astra OPC van 0 naar 100 km/u, de topsnelheid wordt bereikt bij meer dan 240 km/u. De auto wordt standaard geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak.

Hans H. Demant, Managing Director Adam Opel AG: âDe nieuwe Astra OPC is de eerste van een reeks sportieve topmodellen die we in de komende maanden zullen presenteren. Met het nieuwe OPC-gamma willen we het hoge dynamische potentieel van Opel laten zien.â

De nieuwe motor van de Astra OPC is gebaseerd op de 2,0-liter turbomotor van 200 pk met een maximumkoppel van 262 Nm, de top-of-the-line motor voor de overige Astra-varianten. Het toegenomen vermogen van de OPC is het resultaat van de optimalisering van het in- en uitlaatspruitstuk, het gebruik van aangepaste motoronderdelen en verbeteringen aan de turbocompressor en de inspuiting.

Het motorvermogen wordt op de weg gebracht door het beproefde IDSPlus-chassis (Interactive Driving System) met elektronische CDC-demperregeling (Continuous Damping Control), dat voor de nieuwe Astra OPC nog sportiever en dynamischer is afgesteld.

De Astra OPC wordt standaard geleverd met 18â lichtmetalen velgen en 225/45 R 18 banden. De 19â lichtmetalen velgen (235/35 R 19) van het HPC-studiemodel dat in op de komende AutoRAI tentoongesteld staat, zijn optioneel beschikbaar. Remklauwen in de karakteristieke kleur âOPC Blueâ leggen de nadruk op het krachtige remsysteem (intern geventileerde schrijven voor: 321 mm, schijven achter: 278 mm).

Het indrukwekkende vermogen dat schuil gaat achter de âArden Blueâ gespoten carrosserie van dit topmodel, wordt onderstreept door bepaalde designkenmerken aan de voorzijde, die nog gespierder oogt dan die van de Astra GTC. De uitstraling wordt bepaald door een veel bredere en lager geplaatste luchtinlaat, een grille met honingraatstructuur en een bumper met een duidelijk geaccentueerde spoiler, alsmede geïntegreerde mistlampen in opvallende uitsparingen aan de zijkant. Deze brengen tegelijk een harmonieuze verbinding tot stand met de skirts, die sterker naar de achterkant van de auto toe geprofileerd zijn. De achterkant van de Astra OPC ziet er even gespierd uit aan de voorzijde en is afgewerkt met een opvallende rasterstructuur en een trapezïumvormige, centrale uitlaatpijp. Opvallende en sportieve details zijn ook terug te vinden in het interieur. De Recaro-stoelen, die speciaal ontworpen zijn voor maximaal comfort en zijdelingse steun. Ze zijn leverbaar in een tweekleurige leder-stofcombinatie of in volledig leder. De stoelzitting en de rugleuning kunnen desgewenst worden bekleed in âArden Blueâ of âSilverâ, de zijkant van de stoelen en de hoofdsteunen in âCharcoal Blackâ. Andere opvallende interieurdetails zijn een nieuwe, met leder beklede versnellingspookknop, meters met verchroomde ringen en blauwe naalden op zwarte wijzerplaten en met RVS afgewerkte deurdrempels, voorzien van het OPC-logo. De afwerking op het dashboard en de deurbekleding zijn leverbaar in de kleuren âArden Blueâ, âSilverâ of âBlackâ.

De Astra OPC werd ontwikkeld door ingenieurs van het International Technical Development Center (ITDC) in Rüsselsheim in nauwe samenwerking met het OPC-team. Tussen 2001 en eind 2004 werden meer dan 15.000 OPCâs op basis van de Astra, de Astra Stationwagon en de Zafira gebouwd. De Astra OPC wordt naar verwachting in het najaar van 2005 geïntroduceerd. Prijzen zijn nog niet bekend.