Nieuwe Astra OPC: sportief compact met opvallend design
(4-2-2005)
De nieuwe Opel Astra OPC gaat in wereldpremière op de Autosalon van
Genève (3 - 13 maart 2005). Deze productieversie van de HPC-studie
(High Performance Concept) die in Parijs werd onthuld, is gebaseerd op
de Astra GTC.
Met zijn opvallende lijnen en hypermoderne technologie brengt hij het
dynamisch potentieel van de nieuwe compacte generatie naar ongekende
hoogte.
De 2.0 turbomotor van 176 kW/240 pk maakt van de Astra, ontwikkeld
door het OPC-team (Opel Performance Center), één van de krachtigste
voorwielaangedreven autoâs in het compacte segment. De motor
ontwikkelt een maximumkoppel van 320 Nm en levert veel trekkracht bij
lage toerentallen. In minder dan zeven seconden accelereert de Astra
OPC van 0 naar 100 km/u, de topsnelheid wordt bereikt bij meer dan 240
km/u. De auto wordt standaard geleverd met een handgeschakelde
zesversnellingsbak.
Hans H. Demant, Managing Director Adam Opel AG: âDe nieuwe Astra OPC
is de eerste van een reeks sportieve topmodellen die we in de komende
maanden zullen presenteren. Met het nieuwe OPC-gamma willen we het
hoge dynamische potentieel van Opel laten zien.â
De nieuwe motor van de Astra OPC is gebaseerd op de 2,0-liter
turbomotor van 200 pk met een maximumkoppel van 262 Nm, de
top-of-the-line motor voor de overige Astra-varianten. Het toegenomen
vermogen van de OPC is het resultaat van de optimalisering van het in-
en uitlaatspruitstuk, het gebruik van aangepaste motoronderdelen en
verbeteringen aan de turbocompressor en de inspuiting.
Het motorvermogen wordt op de weg gebracht door het beproefde
IDSPlus-chassis (Interactive Driving System) met elektronische
CDC-demperregeling (Continuous Damping Control), dat voor de nieuwe
Astra OPC nog sportiever en dynamischer is afgesteld.
De Astra OPC wordt standaard geleverd met 18â lichtmetalen velgen en
225/45 R 18 banden. De 19â lichtmetalen velgen (235/35 R 19) van het
HPC-studiemodel dat in op de komende AutoRAI tentoongesteld staat,
zijn optioneel beschikbaar. Remklauwen in de karakteristieke kleur
âOPC Blueâ leggen de nadruk op het krachtige remsysteem (intern
geventileerde schrijven voor: 321 mm, schijven achter: 278 mm).
Het indrukwekkende vermogen dat schuil gaat achter de âArden Blueâ
gespoten carrosserie van dit topmodel, wordt onderstreept door
bepaalde designkenmerken aan de voorzijde, die nog gespierder oogt dan
die van de Astra GTC. De uitstraling wordt bepaald door een veel
bredere en lager geplaatste luchtinlaat, een grille met
honingraatstructuur en een bumper met een duidelijk geaccentueerde
spoiler, alsmede geïntegreerde mistlampen in opvallende uitsparingen
aan de zijkant. Deze brengen tegelijk een harmonieuze verbinding tot
stand met de skirts, die sterker naar de achterkant van de auto toe
geprofileerd zijn. De achterkant van de Astra OPC ziet er even
gespierd uit aan de voorzijde en is afgewerkt met een opvallende
rasterstructuur en een trapezïumvormige, centrale uitlaatpijp.
Opvallende en sportieve details zijn ook terug te vinden in het
interieur. De Recaro-stoelen, die speciaal ontworpen zijn voor
maximaal comfort en zijdelingse steun. Ze zijn leverbaar in een
tweekleurige leder-stofcombinatie of in volledig leder. De
stoelzitting en de rugleuning kunnen desgewenst worden bekleed in
âArden Blueâ of âSilverâ, de zijkant van de stoelen en de hoofdsteunen
in âCharcoal Blackâ. Andere opvallende interieurdetails zijn een
nieuwe, met leder beklede versnellingspookknop, meters met verchroomde
ringen en blauwe naalden op zwarte wijzerplaten en met RVS afgewerkte
deurdrempels, voorzien van het OPC-logo. De afwerking op het dashboard
en de deurbekleding zijn leverbaar in de kleuren âArden Blueâ,
âSilverâ of âBlackâ.
De Astra OPC werd ontwikkeld door ingenieurs van het International
Technical Development Center (ITDC) in Rüsselsheim in nauwe
samenwerking met het OPC-team. Tussen 2001 en eind 2004 werden meer
dan 15.000 OPCâs op basis van de Astra, de Astra Stationwagon en de
Zafira gebouwd. De Astra OPC wordt naar verwachting in het najaar van
2005 geïntroduceerd. Prijzen zijn nog niet bekend.
AutoRai