AutoRai

Opel Product Showcase: drie wereldpremières en één Europese primeur

(1-3-2005)
Op de Salon van Genève (3 -13 maart) presenteert Opel drie wereldpremières en één Europese première. De nieuwe Zafira, die vanaf eind juli in de Nederlandse showrooms zal staan, wordt net als de 240 pk sterke Opel Zafira OPC en Astra OPC voor het eerst aan het publiek getoond.
Beide âhigh performanceâ varianten, die in het najaar bij de Nederlandse Opel-dealers zullen staan, zijn de eerste van een reeks sportieve topmodellen van Opel. De Astra Diesel Hybrid Concept, met een volwaardig two-mode hybride systeem, maakt zijn Europese debuut in Genève.

Opel zet zijn productoffensief voort met de nieuwe Astra GTC, die vanaf 12 maart bij de Nederlandse Opel-dealers te bewonderen zal zijn. De GTC is het derde model in de succesvolle Astra-familie en tot nu toe de meest spectaculaire interpretatie van de nieuwe designtaal van Opel. Deze sportieveling wordt naar verwachting vanaf juni ook leverbaar met de optionele panoramische voorruit, die een heel nieuw gevoel van ruimte en zicht creëert.

Wereldpremière: nieuwe Zafira â gezinsauto in optima forma In Genève zal Opel de nieuwe Zafira voor het eerst aan het publiek tonen. De nieuwe Opel Zafira heeft een dynamisch design, biedt al even dynamische prestaties en een ruimer, kwalitatief hoogwaardig en ergonomisch interieur. Verder biedt deze bestseller met zeven zitplaatsen een brede reeks moderne motoren en een uitzonderlijk pakket van technologische systemen. Het ingenieuze en ruim toepasbare Flex7-stoelsysteem is nog verder verfijnd. Een andere opvallende noviteit voor de nieuwe Zafira is het innovatieve panoramische dak met geïntegreerde opbergvakken, dat een aangename en lichte atmosfeer creëert voor de passagiers.

Het IDS chassis (Interactive Driving System) met elektronisch gestuurde dempers dat al bekend is van de nieuwe Astra, is ook optioneel verkrijgbaar voor de nieuwe Zafira. Een ander technisch hoogstandje dat voor het eerst in het segment van de compacte MPVâs te zien is, zijn Bi-Xenon koplampen met AFL, dynamische bochtverlichting. De uitzonderlijk uitgebreide reeks motoren die leverbaar is voor de nieuwe Zafira, omvat uiterst geavanceerde krachtbronnen met een inhoud van 1,6 tot 2,2 liter en vermogens van 74 kW/100 pk tot 147 kW/200 pk, uniek in het segment van compacte MPVâs. Alle CDTi-dieselmotoren beschikken over de allernieuwste meervoudige directe common-rail injectie. De nieuwe Zafira zal vanaf eind juli 2005 in de Nederlandse Opel-showrooms staan, de productie start eind mei in de fabriek in Bochum.

De nieuwe Zafira straalt zelfvertrouwen en dynamiek uit en is duidelijk verwant aan de Astra. Diens vormen zijn vertaald naar het formaat van een compacte MPV (lengte/ breedte/hoogte: 4467/1776/1635 mm). Zijn sportiviteit en elegantie worden extra benadrukt door de spits toelopende, V-vormige voor- en achterkant; de typische Opel-vouw. Het sierlijke en dynamische design van de nieuwe Zafira wordt nog eens extra geaccentueerd door opvallende details, zoals de grote luchtinlaten in de voorbumper, de driedimensionale vóór- en achterlichten en de trapeziumvormige, chroomomrande grille met Opel-logo.

Voor het interieur worden hoogwaardige materialen gebruikt die voor een stijlvolle afwerking en een perfecte ergonomie zorgen. Een uitstekend voorbeeld hiervan is de bestuurdersgerichte cockpit: alle bedieningselementen staan ideaal opgesteld voor de bestuurder. Zo zorgt de hoger geplaatste versnellingspook voor meer bedieningscomfort en is er ruimte ontstaan voor een in de middenconsole geïntegreerde, U-vormige handrem en een extra opbergvak. Het nieuwe dashboard is verfraaid met chroomomrande instrumenten waarbij de logisch opgestelde middenconsole beschikt over een groot en gemakkelijk afleesbaar scherm. Dit toont alle informatie over de geavanceerde infotainment-systemen met intuïtieve bediening, waaronder apparatuur met DVD-navigatie en Bluetooth-technologie.

Qua comfort en ruimte gaat de nieuwe Zafira nog een stap verder dan zijn voorganger. Dankzij zijn lange wielbasis (2703 mm) en de goed uitgekiende ruimtelijke indeling hebben maximaal zeven passagiers nog meer ruimte op alle zitplaatsen. Het Flex7-stoelsysteem is nog gebruiksvriendelijker geworden en garandeert een maximale flexibiliteit voor de dagelijkse transportbehoeften. De Zafira laat zich in enkele seconden veranderen van een zevenzitter tot een zes-, vijf-, vier-, drie- of tweezitter zonder dat het nodig is de stoelen te verwijderen. Verder kan de voorste passagiersstoel worden uitgerust met een neerklapbare rugleuning, een klaptafeltje aan de rugleuning en een groot opbergvak onder de zitting om voorwerpen op te bergen. Naargelang het uitrustingsniveau biedt de nieuwe Zafira tot 30 praktische opbergvakken. Kortom: de ideale gezinsauto.

In zijn configuratie met vijf plaatsen houdt de nieuwe Zafira een laadruimte van 620 liter over, 20 liter meer dan zijn voorganger. Het FlexOrganizer-systeem uit de nieuwe Astra Stationwagon is ook voor de Zafira verkrijgbaar. Dit slimme opbergsysteem voor de kofferruimte bevat twee horizontale zijdelingse rails met verstelbare bevestigingspunten, waarop men op een flexibele manier diverse riemen, haken, tussenschotten en opbergboxen kan monteren. Zo kan elke vracht veilig, comfortabel en netjes vervoerd worden.

Het optionele panoramadak met geïntegreerde opbergvakken beleeft zijn wereldpremière op de nieuwe Opel Zafira. Met zijn vier grote glaspanelen biedt het dak de inzittenden een erg aangename, lichte atmosfeer. Het donker getinte glas en het elektrisch te bedienen zonweringssysteem beschermen het interieur tegen te sterk zonlicht. De centrale dakconsole die over de hele lengte van het plafond loopt, bevat vijf verschillende compartimenten voor nog meer opbergruimte.

Het brede motorengamma staat garant voor het levendige en zuinige karakter van de nieuwe Zafira. Klanten krijgen de keuze uit drie diesel- en vier benzinemotoren uit het ECOTEC-gamma, met vermogens tussen 100 en 200 pk. De absolute top is de 147 kW/200 pk sterke 2.0 turbobenzinemotor die de Zafira een topsnelheid van ongeveer 220 km/u geeft. Deze wordt gevolgd door een direct ingespoten 2.2 benzinemotor (110 kW/150 pk) en een gloednieuwe 1,8-liter motor (103 kW/140 pk). De basismotor is een 1,6-motor (77 kW/105 pk) met brandstofbesparende TWINPORT-technologie.

De uiterst geavanceerde 1,9-liter common-rail turbodieselmotoren met meervoudige directe injectie maken het motorenpalet van de nieuwe Zafira compleet. De 1.9 CDTi-motor is verkrijgbaar in drie vermogensniveaus (74 kW/100 pk, 88 kW/120 pk en 110 kW/150 pk).

Het SAFETEC-veiligheidssysteem van de nieuwe Zafira garandeert een hoog veiligheidsniveau door de combinatie van alle gangbare actieve en passieve veiligheidselementen. Zo is er een antiblokkeersysteem (ABS) met elektronische remkrachtverdeling en een uitgebreid airbagsysteem met frontale airbags, zij-airbags voor de bestuurder en de passagier voorin en hoofdairbags voor de eerste twee zitrijen. Extra veiligheidsvoorzieningen zijn de wegklappende pedalen, een gordelwaarschuwing voor de voorstoelen en bevestigingspunten voor ISOFIX-kinderzitjes op de buitenste plaatsen van de tweede rij stoelen. Ook standaard zijn de actieve hoofdsteunen voorin, een sensor om na te gaan of de voorste passagiersstoel bezet is en een bandendrukcontrolesysteem zijn optioneel verkrijgbaar.

Wereldpremière: Zafira OPC â compacte MPV met 240 pk turbomotor De nieuwe Opel Zafira OPC maakt samen met de tweede Zafira-generatie zijn opwachting op het Autosalon van Genève. De sportieve MPV met zeven zitplaatsen, die in de herfst in de showrooms zal staan, werd ontworpen met het oog op topprestaties en dat blijkt uit zijn dynamische design. Hij wordt aangedreven door de nieuwe 2,0-liter turbomotor met 176 kW/240 pk en is standaard uitgerust met een handgeschakelde zesversnellingsbak. De krachtige motor haalt een maximumkoppel van 320 Newtonmeter. Daarmee sprint de Zafira OPC in slechts 7,8 seconden van 0 naar 100 km/u en is hij met zijn topsnelheid van 231 km/u de snelste in serie geproduceerde MPV in Europa.

Voor een sportief weggedrag en actieve veiligheid zorgt het standaard adaptief IDS chassis met elektronisch gestuurde schokdempers (CDC). De ruim bemeten schijfremmen (vóór: 321 mm, achter: 278 mm) met remklauwen in OPC-blauw garanderen een krachtige vertraging.

Dankzij het ingenieuze en gebruiksvriendelijke Flex7-stoelsysteem vormt de nieuwe Zafira OPC net als zijn voorganger een unieke combinatie van een sportieve, op rijplezier gerichte MPV en een ruime, flexibele zevenzitter. Het exclusieve uiterlijk van de Opel Zafira OPC wordt versterkt door de unieke carosseriekleuren (Arden Blue, Black, Magma Red en silver), de typische OPC-grille met honingraatstructuur, de dynamisch gelijnde bumper met grote centrale luchtinlaat, de geïntegreerde mistlampen en de aërodynamisch geoptimaliseerde dakspoiler.

Zijn sportieve karakter wordt benadrukt door speciale 18 inch lichtmetalen velgen met bandenmaat 225/40 ZR18 (optioneel is 19 inch lichtmetaal verkrijgbaar), uitgesproken zijskirts, een opvallende, lagere achterbumper en een dubbele uitlaat met trapeziumvormige uitlaatpijpen.

Het interieur van de Zafira OPC oogt sportief en elegant: de bestuurder en voorpassagier genieten van het comfort en de steun van Recaro sportstoelen, bekleed in tweekleurig leder/stof (optioneel is volledig leder verkrijgbaar) in de combinaties Arden Blue/Black of Silver/Black. De kleur van de sierstrips op het dashboard en de deurpanelen stemt overeen met die van de stoelen (Arden Blue, Black of Silver). Nieuw zijn het met leder beklede sportstuur en versnellingspook, beide voorzien van een OPC-logo, net als de deurdrempels en de chroomomrande wijzerplaten met blauwe naalden.

Wereldpremière: Astra OPC â compacte sportieveling met opvallend design
Ook de Opel Astra OPC, de productieversie van de Astra High Performance Concept die vorig jaar werd onthuld op de Salon van Parijs, beleeft zijn wereldpremière op de Salon van Genève. Deze productieversie van de HPC-studie die in Parijs werd onthuld, is gebaseerd op de Astra GTC: met zijn opvallende lijnen en hypermoderne technologie brengt hij het dynamisch potentieel van de nieuwe compacte generatie naar ongekende hoogte.

De 2.0 turbomotor van 176 kW/240 pk, ontwikkeld door het OPC-team, maakt van de Astra één van de krachtigste voorwielaangedreven autoâs in het compacte segment. De motor ontwikkelt een maximumkoppel van 320 Nm en levert veel trekkracht bij lage toerentallen. In slechts 6,4 seconden sprint de Astra OPC van 0 naar 100 km/u, de topsnelheid wordt bereikt bij 244 km/u. De auto wordt standaard geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak.

De nieuwe motor van de Astra OPC is gebaseerd op de 2,0-liter turbomotor van 200 pk met een maximumkoppel van 262 Nm, de top-of-the-line motor voor de overige Astra-varianten. Het toegenomen vermogen van de OPC is het resultaat van de optimalisering van het in- en uitlaatspruitstuk, het gebruik van aangepaste motoronderdelen en verbeteringen aan de turbocompressor en de inspuiting.

Het motorvermogen wordt op de weg gebracht door het beproefde IDS chassis met elektronische CDC-demperregeling (Continuous Damping Control), dat voor de nieuwe Astra OPC nog sportiever en dynamischer is afgesteld.

De Astra OPC wordt standaard geleverd met 18â lichtmetalen velgen en 225/45 R 18 banden. De 19â lichtmetalen velgen (235/35 R 19) van het HPC-studiemodel zijn optioneel beschikbaar. Remklauwen in de karakteristieke kleur âOPC Blueâ leggen de nadruk op het krachtige remsysteem (intern geventileerde schrijven voor: 321 mm, schijven achter: 278 mm).

Het indrukwekkende vermogen dat schuil gaat achter de âArden Blueâ gespoten carrosserie van dit topmodel, wordt onderstreept door bepaalde designkenmerken aan de voorzijde, die nog gespierder oogt dan die van de Astra GTC. De uitstraling wordt bepaald door een veel bredere en lager geplaatste luchtinlaat, een grille met honingraatstructuur en een bumper met een duidelijk geaccentueerde spoiler, alsmede geïntegreerde mistlampen in opvallende uitsparingen aan de zijkant. Deze brengen tegelijk een harmonieuze verbinding tot stand met de skirts, die sterker naar de achterkant van de auto toe geprofileerd zijn. De achterkant van de Astra OPC ziet er even gespierd uit als de voorzijde en is afgewerkt met een opvallende rasterstructuur en een trapezïumvormige, centrale uitlaatpijp. Opvallende en sportieve details zijn ook terug te vinden in het interieur. De Recaro-stoelen, die speciaal ontworpen zijn voor maximaal comfort en zijdelingse steun. Ze zijn leverbaar in een tweekleurige leder-stofcombinatie of in volledig leder. De stoelzitting en de rugleuning kunnen desgewenst worden bekleed in âArden Blueâ of âSilverâ, de zijkant van de stoelen en de hoofdsteunen in âCharcoal Blackâ. Andere opvallende interieurdetails zijn een nieuwe, met leder beklede versnellingspookknop, meters met verchroomde ringen en blauwe naalden op zwarte wijzerplaten en met RVS afgewerkte deurdrempels, voorzien van het OPC-logo. De afwerking op het dashboard en de deurbekleding zijn leverbaar in de kleuren âArden Blueâ, âSilverâ of âBlackâ.

De Astra OPC werd ontwikkeld door ingenieurs van het International Technical Development Center (ITDC) in Rüsselsheim in nauwe samenwerking met het OPC-team.

Europese première: Astra GTC Diesel Hybrid Concept De voorwielaangedreven Opel Astra GTC Diesel Hybrid Concept, met een volwaardig two-mode hybride systeem en de 1,7-liter CDTi-motor, verbruikt tot 25% minder brandstof zonder in te leveren op het gebied van rijplezier en prestaties.

De concept car is afgeleid van de productieversie van de Opel Astra GTC en is gebouwd in het Europese âInternational Technical Development Centerâ van General Motors in het Duitse Rüsselsheim.

Het volwaardige two-mode hybride systeem van General Motors luidde het samenwerkingsverband in tussen GM en DaimlerChrysler. De unieke architectuur kan gemakkelijk aangepast worden aan voorwiel-, achterwiel- en vierwielaangedreven autoâs en aan benzine- en dieselmotoren. Twee elektronisch gestuurde elektromotoren werken in op een reeks tandwielen om een oneindig variabele aandrijving te creëren. Het systeem neemt evenveel plaats in als een klassieke automatische versnellingsbak. Een batterij levert energie aan de elektromotoren en maakt bovendien een volledig elektrische aandrijving mogelijk.

Als concept car demonstreert de Astra GTC Diesel Hybrid op welke manier hybride onderdelen in een compacte auto kunnen worden geïntegreerd zonder in te leveren op het comfort en de bruikbaarheid van de auto. De nikkel-metaal-hydride batterij bevindt zich, net als de koelinrichting, in de uitsparing voor het reservewiel. De batterij werd ontwikkeld in samenwerking met specialist Varta.

âWe besloten een compacte auto met dieselmotor als basis te nemen, omdat we in Europa op middellange termijn geen potentieel zien voor hybride autoâs met een benzinemotor,â aldus Hans H. Demant, Vice President European Engineering bij GM en Managing Director bij Adam Opel AG. âOnze uiterst geavanceerde CDTi-motoren leveren op zich al indrukwekkende prestaties en hebben een laag verbruik. De Astra GTC Diesel Hybrid Concept demonstreert nu dat de hybride technologie het verbruik en de prestaties nog aanzienlijk kan verbeteren.â

De Astra GTC Diesel Hybrid wordt aangedreven door een 92 kW (125 pk) sterke 1,7-liter CDTi-motor met een onderhoudsvrij Diesel Partikel Filter en door twee elektromotoren van respectievelijk 30 en 40 kW. Naar gelang de rijomstandigheden leveren de elektromotoren extra vermogen voor de dieselmotor of drijven ze de Astra volledig elektrisch aan. Een geavanceerde regeleenheid bepaalt de aandrijfmodus. De elektromotoren verhogen de al indrukwekkende prestaties van de turbodieselmotor en geven een gevoel van vermogen dat normaal is voorbehouden aan motoren met een grotere cilinderinhoud. Verwacht wordt dat de Astra GTC Diesel Hybrid Concept in minder dan 8 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert.

Met een brandstofverbruik van minder dan 4 liter/100 km (Europese gemiddelde cyclus), is de Astra GTC Diesel Hybrid 25% zuiniger dan vergelijkbare dieselmotoren Dit is te danken aan de werking van het hybridesysteem. Zo wordt de dieselmotor bij stationair toerental volledig uitgeschakeld en wordt alleen de elektrische aandrijving gebruikt bij het wegrijden. Ook bij het remmen worden de elektromotoren gebruikt: kinetische energie wordt dan geregenereerd en opgeslagen in de batterij. Tijdens het remmen en wanneer de motor stationair draait, functioneren de elektromotoren als generatoren en laden ze de batterij op.

Net als andere autoâs met een volwaardige two-mode hybride technologie, heeft de Astra GTC Diesel Hybrid twee afzonderlijke elektrische systemen aan boord. Het aandrijfsysteem maakt gebruik van een systeem met hoog voltage, terwijl het andere systeem als transformator fungeert voor het 12 Volt-systeem. Dit tweede systeem zorgt ervoor dat veiligheids- en comfortzaken zoals de verlichting, verwarming, ventilatie, airconditioning en het audiosysteem van energie worden voorzien. Aan de buitenzijde ziet de Astra GTC Diesel Hybrid er met zijn unieke panoramische voorruit er even spectaculair uit als de productieversie van de Opel Astra GTC. Binnenin werd de toerenteller op het dashboard vervangen door instrumenten die informatie geven over de werking van de hybride aandrijving, zoals de tractie die geleverd wordt door de elektromotoren, door de dieselmotor of door beide. Een andere teller geeft het laadniveau van de batterij aan. Verder geeft een videoanimatie in het graphic info display op de middenconsole tijdens het rijden de actuele aandrijfstatus van de auto weer.

De volwaardige two-mode hybride technologie kan het verbruik aanzienlijk terugdringen en zo helpen om aan de steeds strengere normen voor CO -emissies te voldoen. De grote toepasbaarheid van deze technologie biedt wereldwijd mogelijkheden voor de diverse markten waar General Motors actief is.

Nieuwe Astra GTC â emotie en dynamiek in de compacte klasse Na de vijfdeurs Astra en de Astra Stationwagon is de nieuwe GTC (Gran Turismo Compact) het derde model in de Astra-familie. Het opvallende design van de GTC verrast door de sportieve proporties, het strakke silhouet met de gebogen, aflopende daklijn en de uitgesproken spits toelopende voor- en achterpartij.

De carosserie werd met 15 millimeter verlaagd om het krachtige uiterlijk van de auto te benadrukken. Het expressief gelijnde koetswerk is volledig nieuw: alleen de motorkap en voorbumper werden rechtstreeks overgenomen van het vijfdeursmodel. Het unieke karakter van de GTC kan geaccentueerd worden door een optionele panoramische voorruit, die (naar verwachting vanaf juni) voor het eerst op een productiemodel te bestellen is. Het glas van de voorruit loopt van de motorkap tot tegen de B-stijl in het dak en creëert een volkomen nieuw gevoel van ruimte en zicht.

De Astra GTC maakt zijn dynamische uiterlijk ook waar op de weg, dankzij een speciaal afgesteld IDS-chassis (Interactive Driving System) met antiblokkeerremsysteem en een noodremhulp. Het adaptieve IDSPlus-chassis met elektronische dempersturing is als optie verkrijgbaar.

Bij de lancering is de Astra GTC beschikbaar met vijf benzinemotoren (inhoud van 1,4 tot 2,0 liter, vermogens van 90 tot 200 pk) en drie CDTi common-rail diesels (inhoud van 1,7 tot 1,9 liter, vermogen van 100 tot 150 pk). In mei wordt het motorgamma aangevuld met een 66 kW/90 pk sterke 1.3 CDTi. Met name de 2.0 turbomotor met 147 KW/200 pk en de 1.9 CDTi met 110 kW/150 pk passen perfect bij de dynamische ambities van de Astra GTC. Beide versies zijn standaard uitgerust met een handgeschakelde zesversnellingsbak en bieden enorm veel rijplezier. De 200 pk sterke Astra GTC turbo sprint in amper 7,8 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 234 km/u.

âMega Test Driveâ: ervaar zelf de kwaliteit, veelzijdigheid en dynamiek
Naast het productoffensief benadert Opel ook de klanten op nieuwe manieren. Nadat de huidige modellen de ene vergelijkende test na de andere op hun naam schreven, krijgen potentiële klanten nu zelf de kans om de Astra, Tigra TwinTop, Vectra en andere modellen te testen. Bij de opening van de Autosalon van Genève geeft Opel het startschot voor de grootste proefritcampagne ooit, de âMega Test Driveâ. In 40 Europese landen worden ongeveer 35.000 testautoâs ter beschikking gesteld. Geïnteresseerden krijgen drie dagen de tijd om zelf een auto aan de tand te voelen. De naam en exacte data van de drie maanden durende campagne worden afgestemd op elk land. In Duitsland gingen de proefritten al vroeger van start: in februari werd een pilotgroep van 10.000 testautoâs ter beschikking gesteld voor een campagne met de naam âGermany does the Opel Testâ. De campagne benadert de klant op een actieve manier om de kwaliteit, veelzijdigheid en dynamiek van de huidige Opel-modellen aan te prijzen en zo het vertrouwen in het merk en zijn producten te versterken.