Opel Product Showcase: drie wereldpremières en één Europese primeur
(1-3-2005)
Op de Salon van Genève (3 -13 maart) presenteert Opel drie
wereldpremières en één Europese première. De nieuwe Zafira, die
vanaf eind juli in de Nederlandse showrooms zal staan, wordt net als
de 240 pk sterke Opel Zafira OPC en Astra OPC voor het eerst aan het
publiek getoond.
Beide âhigh performanceâ varianten, die in het najaar bij de
Nederlandse Opel-dealers zullen staan, zijn de eerste van een reeks
sportieve topmodellen van Opel. De Astra Diesel Hybrid Concept, met
een volwaardig two-mode hybride systeem, maakt zijn Europese debuut in
Genève.
Opel zet zijn productoffensief voort met de nieuwe Astra GTC, die
vanaf 12 maart bij de Nederlandse Opel-dealers te bewonderen zal zijn.
De GTC is het derde model in de succesvolle Astra-familie en tot nu
toe de meest spectaculaire interpretatie van de nieuwe designtaal van
Opel. Deze sportieveling wordt naar verwachting vanaf juni ook
leverbaar met de optionele panoramische voorruit, die een heel nieuw
gevoel van ruimte en zicht creëert.
Wereldpremière: nieuwe Zafira â gezinsauto in optima forma
In Genève zal Opel de nieuwe Zafira voor het eerst aan het publiek
tonen. De nieuwe Opel Zafira heeft een dynamisch design, biedt al even
dynamische prestaties en een ruimer, kwalitatief hoogwaardig en
ergonomisch interieur. Verder biedt deze bestseller met zeven
zitplaatsen een brede reeks moderne motoren en een uitzonderlijk
pakket van technologische systemen. Het ingenieuze en ruim toepasbare
Flex7-stoelsysteem is nog verder verfijnd. Een andere opvallende
noviteit voor de nieuwe Zafira is het innovatieve panoramische dak met
geïntegreerde opbergvakken, dat een aangename en lichte atmosfeer
creëert voor de passagiers.
Het IDS chassis (Interactive Driving System) met elektronisch
gestuurde dempers dat al bekend is van de nieuwe Astra, is ook
optioneel verkrijgbaar voor de nieuwe Zafira. Een ander technisch
hoogstandje dat voor het eerst in het segment van de compacte MPVâs te
zien is, zijn Bi-Xenon koplampen met AFL, dynamische bochtverlichting.
De uitzonderlijk uitgebreide reeks motoren die leverbaar is voor de
nieuwe Zafira, omvat uiterst geavanceerde krachtbronnen met een inhoud
van 1,6 tot 2,2 liter en vermogens van 74 kW/100 pk tot 147 kW/200 pk,
uniek in het segment van compacte MPVâs. Alle CDTi-dieselmotoren
beschikken over de allernieuwste meervoudige directe common-rail
injectie. De nieuwe Zafira zal vanaf eind juli 2005 in de Nederlandse
Opel-showrooms staan, de productie start eind mei in de fabriek in
Bochum.
De nieuwe Zafira straalt zelfvertrouwen en dynamiek uit en is
duidelijk verwant aan de Astra. Diens vormen zijn vertaald naar het
formaat van een compacte MPV (lengte/ breedte/hoogte: 4467/1776/1635
mm). Zijn sportiviteit en elegantie worden extra benadrukt door de
spits toelopende, V-vormige voor- en achterkant; de typische
Opel-vouw. Het sierlijke en dynamische design van de nieuwe Zafira
wordt nog eens extra geaccentueerd door opvallende details, zoals de
grote luchtinlaten in de voorbumper, de driedimensionale vóór- en
achterlichten en de trapeziumvormige, chroomomrande grille met
Opel-logo.
Voor het interieur worden hoogwaardige materialen gebruikt die voor
een stijlvolle afwerking en een perfecte ergonomie zorgen. Een
uitstekend voorbeeld hiervan is de bestuurdersgerichte cockpit: alle
bedieningselementen staan ideaal opgesteld voor de bestuurder. Zo
zorgt de hoger geplaatste versnellingspook voor meer bedieningscomfort
en is er ruimte ontstaan voor een in de middenconsole geïntegreerde,
U-vormige handrem en een extra opbergvak. Het nieuwe dashboard is
verfraaid met chroomomrande instrumenten waarbij de logisch opgestelde
middenconsole beschikt over een groot en gemakkelijk afleesbaar
scherm. Dit toont alle informatie over de geavanceerde
infotainment-systemen met intuïtieve bediening, waaronder apparatuur
met DVD-navigatie en Bluetooth-technologie.
Qua comfort en ruimte gaat de nieuwe Zafira nog een stap verder dan
zijn voorganger. Dankzij zijn lange wielbasis (2703 mm) en de goed
uitgekiende ruimtelijke indeling hebben maximaal zeven passagiers nog
meer ruimte op alle zitplaatsen. Het Flex7-stoelsysteem is nog
gebruiksvriendelijker geworden en garandeert een maximale
flexibiliteit voor de dagelijkse transportbehoeften. De Zafira laat
zich in enkele seconden veranderen van een zevenzitter tot een zes-,
vijf-, vier-, drie- of tweezitter zonder dat het nodig is de stoelen
te verwijderen. Verder kan de voorste passagiersstoel worden uitgerust
met een neerklapbare rugleuning, een klaptafeltje aan de rugleuning en
een groot opbergvak onder de zitting om voorwerpen op te bergen.
Naargelang het uitrustingsniveau biedt de nieuwe Zafira tot 30
praktische opbergvakken. Kortom: de ideale gezinsauto.
In zijn configuratie met vijf plaatsen houdt de nieuwe Zafira een
laadruimte van 620 liter over, 20 liter meer dan zijn voorganger. Het
FlexOrganizer-systeem uit de nieuwe Astra Stationwagon is ook voor de
Zafira verkrijgbaar. Dit slimme opbergsysteem voor de kofferruimte
bevat twee horizontale zijdelingse rails met verstelbare
bevestigingspunten, waarop men op een flexibele manier diverse riemen,
haken, tussenschotten en opbergboxen kan monteren. Zo kan elke vracht
veilig, comfortabel en netjes vervoerd worden.
Het optionele panoramadak met geïntegreerde opbergvakken beleeft zijn
wereldpremière op de nieuwe Opel Zafira. Met zijn vier grote
glaspanelen biedt het dak de inzittenden een erg aangename, lichte
atmosfeer. Het donker getinte glas en het elektrisch te bedienen
zonweringssysteem beschermen het interieur tegen te sterk zonlicht. De
centrale dakconsole die over de hele lengte van het plafond loopt,
bevat vijf verschillende compartimenten voor nog meer opbergruimte.
Het brede motorengamma staat garant voor het levendige en zuinige
karakter van de nieuwe Zafira. Klanten krijgen de keuze uit drie
diesel- en vier benzinemotoren uit het ECOTEC-gamma, met vermogens
tussen 100 en 200 pk. De absolute top is de 147 kW/200 pk sterke 2.0
turbobenzinemotor die de Zafira een topsnelheid van ongeveer 220 km/u
geeft. Deze wordt gevolgd door een direct ingespoten 2.2 benzinemotor
(110 kW/150 pk) en een gloednieuwe 1,8-liter motor (103 kW/140 pk). De
basismotor is een 1,6-motor (77 kW/105 pk) met brandstofbesparende
TWINPORT-technologie.
De uiterst geavanceerde 1,9-liter common-rail turbodieselmotoren met
meervoudige directe injectie maken het motorenpalet van de nieuwe
Zafira compleet. De 1.9 CDTi-motor is verkrijgbaar in drie
vermogensniveaus (74 kW/100 pk, 88 kW/120 pk en 110 kW/150 pk).
Het SAFETEC-veiligheidssysteem van de nieuwe Zafira garandeert een
hoog veiligheidsniveau door de combinatie van alle gangbare actieve en
passieve veiligheidselementen. Zo is er een antiblokkeersysteem (ABS)
met elektronische remkrachtverdeling en een uitgebreid airbagsysteem
met frontale airbags, zij-airbags voor de bestuurder en de passagier
voorin en hoofdairbags voor de eerste twee zitrijen. Extra
veiligheidsvoorzieningen zijn de wegklappende pedalen, een
gordelwaarschuwing voor de voorstoelen en bevestigingspunten voor
ISOFIX-kinderzitjes op de buitenste plaatsen van de tweede rij
stoelen. Ook standaard zijn de actieve hoofdsteunen voorin, een sensor
om na te gaan of de voorste passagiersstoel bezet is en een
bandendrukcontrolesysteem zijn optioneel verkrijgbaar.
Wereldpremière: Zafira OPC â compacte MPV met 240 pk turbomotor
De nieuwe Opel Zafira OPC maakt samen met de tweede Zafira-generatie
zijn opwachting op het Autosalon van Genève. De sportieve MPV met
zeven zitplaatsen, die in de herfst in de showrooms zal staan, werd
ontworpen met het oog op topprestaties en dat blijkt uit zijn
dynamische design. Hij wordt aangedreven door de nieuwe 2,0-liter
turbomotor met 176 kW/240 pk en is standaard uitgerust met een
handgeschakelde zesversnellingsbak. De krachtige motor haalt een
maximumkoppel van 320 Newtonmeter. Daarmee sprint de Zafira OPC in
slechts 7,8 seconden van 0 naar 100 km/u en is hij met zijn
topsnelheid van 231 km/u de snelste in serie geproduceerde MPV in
Europa.
Voor een sportief weggedrag en actieve veiligheid zorgt het standaard
adaptief IDS chassis met elektronisch gestuurde schokdempers (CDC). De
ruim bemeten schijfremmen (vóór: 321 mm, achter: 278 mm) met
remklauwen in OPC-blauw garanderen een krachtige vertraging.
Dankzij het ingenieuze en gebruiksvriendelijke Flex7-stoelsysteem
vormt de nieuwe Zafira OPC net als zijn voorganger een unieke
combinatie van een sportieve, op rijplezier gerichte MPV en een ruime,
flexibele zevenzitter. Het exclusieve uiterlijk van de Opel Zafira OPC
wordt versterkt door de unieke carosseriekleuren (Arden Blue, Black,
Magma Red en silver), de typische OPC-grille met honingraatstructuur,
de dynamisch gelijnde bumper met grote centrale luchtinlaat, de
geïntegreerde mistlampen en de aërodynamisch geoptimaliseerde
dakspoiler.
Zijn sportieve karakter wordt benadrukt door speciale 18 inch
lichtmetalen velgen met bandenmaat 225/40 ZR18 (optioneel is 19 inch
lichtmetaal verkrijgbaar), uitgesproken zijskirts, een opvallende,
lagere achterbumper en een dubbele uitlaat met trapeziumvormige
uitlaatpijpen.
Het interieur van de Zafira OPC oogt sportief en elegant: de
bestuurder en voorpassagier genieten van het comfort en de steun van
Recaro sportstoelen, bekleed in tweekleurig leder/stof (optioneel is
volledig leder verkrijgbaar) in de combinaties Arden Blue/Black of
Silver/Black. De kleur van de sierstrips op het dashboard en de
deurpanelen stemt overeen met die van de stoelen (Arden Blue, Black of
Silver). Nieuw zijn het met leder beklede sportstuur en
versnellingspook, beide voorzien van een OPC-logo, net als de
deurdrempels en de chroomomrande wijzerplaten met blauwe naalden.
Wereldpremière: Astra OPC â compacte sportieveling met opvallend
design
Ook de Opel Astra OPC, de productieversie van de Astra High
Performance Concept die vorig jaar werd onthuld op de Salon van
Parijs, beleeft zijn wereldpremière op de Salon van Genève. Deze
productieversie van de HPC-studie die in Parijs werd onthuld, is
gebaseerd op de Astra GTC: met zijn opvallende lijnen en hypermoderne
technologie brengt hij het dynamisch potentieel van de nieuwe compacte
generatie naar ongekende hoogte.
De 2.0 turbomotor van 176 kW/240 pk, ontwikkeld door het OPC-team,
maakt van de Astra één van de krachtigste voorwielaangedreven autoâs
in het compacte segment. De motor ontwikkelt een maximumkoppel van 320
Nm en levert veel trekkracht bij lage toerentallen. In slechts 6,4
seconden sprint de Astra OPC van 0 naar 100 km/u, de topsnelheid wordt
bereikt bij 244 km/u. De auto wordt standaard geleverd met een
handgeschakelde zesversnellingsbak.
De nieuwe motor van de Astra OPC is gebaseerd op de 2,0-liter
turbomotor van 200 pk met een maximumkoppel van 262 Nm, de
top-of-the-line motor voor de overige Astra-varianten. Het toegenomen
vermogen van de OPC is het resultaat van de optimalisering van het in-
en uitlaatspruitstuk, het gebruik van aangepaste motoronderdelen en
verbeteringen aan de turbocompressor en de inspuiting.
Het motorvermogen wordt op de weg gebracht door het beproefde IDS
chassis met elektronische CDC-demperregeling (Continuous Damping
Control), dat voor de nieuwe Astra OPC nog sportiever en dynamischer
is afgesteld.
De Astra OPC wordt standaard geleverd met 18â lichtmetalen velgen en
225/45 R 18 banden. De 19â lichtmetalen velgen (235/35 R 19) van het
HPC-studiemodel zijn optioneel beschikbaar. Remklauwen in de
karakteristieke kleur âOPC Blueâ leggen de nadruk op het krachtige
remsysteem (intern geventileerde schrijven voor: 321 mm, schijven
achter: 278 mm).
Het indrukwekkende vermogen dat schuil gaat achter de âArden Blueâ
gespoten carrosserie van dit topmodel, wordt onderstreept door
bepaalde designkenmerken aan de voorzijde, die nog gespierder oogt dan
die van de Astra GTC. De uitstraling wordt bepaald door een veel
bredere en lager geplaatste luchtinlaat, een grille met
honingraatstructuur en een bumper met een duidelijk geaccentueerde
spoiler, alsmede geïntegreerde mistlampen in opvallende uitsparingen
aan de zijkant. Deze brengen tegelijk een harmonieuze verbinding tot
stand met de skirts, die sterker naar de achterkant van de auto toe
geprofileerd zijn. De achterkant van de Astra OPC ziet er even
gespierd uit als de voorzijde en is afgewerkt met een opvallende
rasterstructuur en een trapezïumvormige, centrale uitlaatpijp.
Opvallende en sportieve details zijn ook terug te vinden in het
interieur. De Recaro-stoelen, die speciaal ontworpen zijn voor
maximaal comfort en zijdelingse steun. Ze zijn leverbaar in een
tweekleurige leder-stofcombinatie of in volledig leder. De
stoelzitting en de rugleuning kunnen desgewenst worden bekleed in
âArden Blueâ of âSilverâ, de zijkant van de stoelen en de hoofdsteunen
in âCharcoal Blackâ. Andere opvallende interieurdetails zijn een
nieuwe, met leder beklede versnellingspookknop, meters met verchroomde
ringen en blauwe naalden op zwarte wijzerplaten en met RVS afgewerkte
deurdrempels, voorzien van het OPC-logo. De afwerking op het dashboard
en de deurbekleding zijn leverbaar in de kleuren âArden Blueâ,
âSilverâ of âBlackâ.
De Astra OPC werd ontwikkeld door ingenieurs van het International
Technical Development Center (ITDC) in Rüsselsheim in nauwe
samenwerking met het OPC-team.
Europese première: Astra GTC Diesel Hybrid Concept
De voorwielaangedreven Opel Astra GTC Diesel Hybrid Concept, met een
volwaardig two-mode hybride systeem en de 1,7-liter CDTi-motor,
verbruikt tot 25% minder brandstof zonder in te leveren op het gebied
van rijplezier en prestaties.
De concept car is afgeleid van de productieversie van de Opel Astra
GTC en is gebouwd in het Europese âInternational Technical Development
Centerâ van General Motors in het Duitse Rüsselsheim.
Het volwaardige two-mode hybride systeem van General Motors luidde het
samenwerkingsverband in tussen GM en DaimlerChrysler. De unieke
architectuur kan gemakkelijk aangepast worden aan voorwiel-,
achterwiel- en vierwielaangedreven autoâs en aan benzine- en
dieselmotoren. Twee elektronisch gestuurde elektromotoren werken in op
een reeks tandwielen om een oneindig variabele aandrijving te
creëren. Het systeem neemt evenveel plaats in als een klassieke
automatische versnellingsbak. Een batterij levert energie aan de
elektromotoren en maakt bovendien een volledig elektrische aandrijving
mogelijk.
Als concept car demonstreert de Astra GTC Diesel Hybrid op welke
manier hybride onderdelen in een compacte auto kunnen worden
geïntegreerd zonder in te leveren op het comfort en de bruikbaarheid
van de auto. De nikkel-metaal-hydride batterij bevindt zich, net als
de koelinrichting, in de uitsparing voor het reservewiel. De batterij
werd ontwikkeld in samenwerking met specialist Varta.
âWe besloten een compacte auto met dieselmotor als basis te nemen,
omdat we in Europa op middellange termijn geen potentieel zien voor
hybride autoâs met een benzinemotor,â aldus Hans H. Demant, Vice
President European Engineering bij GM en Managing Director bij Adam
Opel AG. âOnze uiterst geavanceerde CDTi-motoren leveren op zich al
indrukwekkende prestaties en hebben een laag verbruik. De Astra GTC
Diesel Hybrid Concept demonstreert nu dat de hybride technologie het
verbruik en de prestaties nog aanzienlijk kan verbeteren.â
De Astra GTC Diesel Hybrid wordt aangedreven door een 92 kW (125 pk)
sterke 1,7-liter CDTi-motor met een onderhoudsvrij Diesel Partikel
Filter en door twee elektromotoren van respectievelijk 30 en 40 kW.
Naar gelang de rijomstandigheden leveren de elektromotoren extra
vermogen voor de dieselmotor of drijven ze de Astra volledig
elektrisch aan. Een geavanceerde regeleenheid bepaalt de
aandrijfmodus. De elektromotoren verhogen de al indrukwekkende
prestaties van de turbodieselmotor en geven een gevoel van vermogen
dat normaal is voorbehouden aan motoren met een grotere
cilinderinhoud. Verwacht wordt dat de Astra GTC Diesel Hybrid Concept
in minder dan 8 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert.
Met een brandstofverbruik van minder dan 4 liter/100 km (Europese
gemiddelde cyclus), is de Astra GTC Diesel Hybrid 25% zuiniger dan
vergelijkbare dieselmotoren Dit is te danken aan de werking van het
hybridesysteem. Zo wordt de dieselmotor bij stationair toerental
volledig uitgeschakeld en wordt alleen de elektrische aandrijving
gebruikt bij het wegrijden. Ook bij het remmen worden de
elektromotoren gebruikt: kinetische energie wordt dan geregenereerd en
opgeslagen in de batterij. Tijdens het remmen en wanneer de motor
stationair draait, functioneren de elektromotoren als generatoren en
laden ze de batterij op.
Net als andere autoâs met een volwaardige two-mode hybride
technologie, heeft de Astra GTC Diesel Hybrid twee afzonderlijke
elektrische systemen aan boord. Het aandrijfsysteem maakt gebruik van
een systeem met hoog voltage, terwijl het andere systeem als
transformator fungeert voor het 12 Volt-systeem. Dit tweede systeem
zorgt ervoor dat veiligheids- en comfortzaken zoals de verlichting,
verwarming, ventilatie, airconditioning en het audiosysteem van
energie worden voorzien. Aan de buitenzijde ziet de Astra GTC Diesel
Hybrid er met zijn unieke panoramische voorruit er even spectaculair
uit als de productieversie van de Opel Astra GTC. Binnenin werd de
toerenteller op het dashboard vervangen door instrumenten die
informatie geven over de werking van de hybride aandrijving, zoals de
tractie die geleverd wordt door de elektromotoren, door de dieselmotor
of door beide. Een andere teller geeft het laadniveau van de batterij
aan. Verder geeft een videoanimatie in het graphic info display op de
middenconsole tijdens het rijden de actuele aandrijfstatus van de auto
weer.
De volwaardige two-mode hybride technologie kan het verbruik
aanzienlijk terugdringen en zo helpen om aan de steeds strengere
normen voor CO -emissies te voldoen. De grote toepasbaarheid van
deze technologie biedt wereldwijd mogelijkheden voor de diverse
markten waar General Motors actief is.
Nieuwe Astra GTC â emotie en dynamiek in de compacte klasse
Na de vijfdeurs Astra en de Astra Stationwagon is de nieuwe GTC (Gran
Turismo Compact) het derde model in de Astra-familie. Het opvallende
design van de GTC verrast door de sportieve proporties, het strakke
silhouet met de gebogen, aflopende daklijn en de uitgesproken spits
toelopende voor- en achterpartij.
De carosserie werd met 15 millimeter verlaagd om het krachtige
uiterlijk van de auto te benadrukken. Het expressief gelijnde
koetswerk is volledig nieuw: alleen de motorkap en voorbumper werden
rechtstreeks overgenomen van het vijfdeursmodel. Het unieke karakter
van de GTC kan geaccentueerd worden door een optionele panoramische
voorruit, die (naar verwachting vanaf juni) voor het eerst op een
productiemodel te bestellen is. Het glas van de voorruit loopt van de
motorkap tot tegen de B-stijl in het dak en creëert een volkomen
nieuw gevoel van ruimte en zicht.
De Astra GTC maakt zijn dynamische uiterlijk ook waar op de weg,
dankzij een speciaal afgesteld IDS-chassis (Interactive Driving
System) met antiblokkeerremsysteem en een noodremhulp. Het adaptieve
IDSPlus-chassis met elektronische dempersturing is als optie
verkrijgbaar.
Bij de lancering is de Astra GTC beschikbaar met vijf benzinemotoren
(inhoud van 1,4 tot 2,0 liter, vermogens van 90 tot 200 pk) en drie
CDTi common-rail diesels (inhoud van 1,7 tot 1,9 liter, vermogen van
100 tot 150 pk). In mei wordt het motorgamma aangevuld met een 66
kW/90 pk sterke 1.3 CDTi. Met name de 2.0 turbomotor met 147 KW/200 pk
en de 1.9 CDTi met 110 kW/150 pk passen perfect bij de dynamische
ambities van de Astra GTC. Beide versies zijn standaard uitgerust met
een handgeschakelde zesversnellingsbak en bieden enorm veel
rijplezier. De 200 pk sterke Astra GTC turbo sprint in amper 7,8
seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 234 km/u.
âMega Test Driveâ: ervaar zelf de kwaliteit, veelzijdigheid en
dynamiek
Naast het productoffensief benadert Opel ook de klanten op nieuwe
manieren. Nadat de huidige modellen de ene vergelijkende test na de
andere op hun naam schreven, krijgen potentiële klanten nu zelf de
kans om de Astra, Tigra TwinTop, Vectra en andere modellen te testen.
Bij de opening van de Autosalon van Genève geeft Opel het startschot
voor de grootste proefritcampagne ooit, de âMega Test Driveâ. In 40
Europese landen worden ongeveer 35.000 testautoâs ter beschikking
gesteld. Geïnteresseerden krijgen drie dagen de tijd om zelf een auto
aan de tand te voelen. De naam en exacte data van de drie maanden
durende campagne worden afgestemd op elk land. In Duitsland gingen de
proefritten al vroeger van start: in februari werd een pilotgroep van
10.000 testautoâs ter beschikking gesteld voor een campagne met de
naam âGermany does the Opel Testâ. De campagne benadert de klant op
een actieve manier om de kwaliteit, veelzijdigheid en dynamiek van de
huidige Opel-modellen aan te prijzen en zo het vertrouwen in het merk
en zijn producten te versterken.
AutoRai