Nieuwe Volkswagen Passat: perfectie in hogere middenklasse
(2-3-2005)
Tijdens de Automobiel Salon van Genève (3 tot en met 13 maart) zal de
nieuwe Volkswagen Passat voor het eerst worden getoond aan het grote
publiek. De nieuwe Passat onderscheidt zich door vorm, functie, design
en ergonomie.
Carrosserie, onderstel, rijeigenschappen en comfort zijn tot in detail
geperfectioneerd. Daarnaast is het nieuwe model zowel in lengte als
hoogte en breedte gegroeid. De nieuwe Passat is in Nederland vanaf 1
maart 2005 bestelbaar en staat vanaf 24 maart bij de dealer. De
prijzen starten bij ⬠27.995,- incl. BTW en BPM. Het betreft dan de
1.6 liter benzine in Trendline uitvoering die standaard onder meer is
voorzien van Climatic (halfautomatische airconditioning), ESP,
afstandsbediening, cruisecontrol, boordcomputer en elektronische
handrem.
De nieuwe Passat is de eerste Volkswagen die is vormgegeven conform de
nieuwe karakteristieke designrichting van het merk. Hierbij is een
hoofdrol weggelegd voor de nieuw ontworpen koplampen die bijzonder
fraai zijn vormgegeven en in sterke mate het gezicht van de Passat
bepalen. Naast het design is ook het formaat veranderd. Het nieuwe
model is 4,77 meter lang (+ 6,2 cm ten opzichte van het model dat hij
opvolgt), 1,82 meter breed (+ 7,4 cm) en 1,47 meter hoog (+ 1 cm). De
wielbasis groeide van 2,70 naar 2,71 meter. Mede daardoor is ook de
interieurgrootte aanzienlijk toegenomen.
Hoogste kwaliteit
Ten opzichte van zijn voorganger is de torsiestijfheid er met maar
liefst 57 procent op vooruitgegaan. De nieuwe Passat behoort daarmee
tot de top in zijn segment. Ondanks het feit dat de nieuwe Passat
beduidend is gegroeid, zijn de ontwerpers er door het gebruik van
innovatieve materialen en productiemethoden in geslaagd het gewicht
van de carrosserie gelijk te houden aan dat van zijn voorganger. Het
interieur van de nieuwe Passat kenmerkt zich door een fris en stijlvol
design. De gebruikte materialen zijn van de hoogste kwaliteit en de
techniek is op de mens gericht. De bedieningstechniek bewerkstelligt
optimale ergonomie en gebruiksvriendelijkheid. Over praktische
bruikbaarheid gesproken: de kofferruimte groeide tot 565 liter, een
toename van 90 liter.
Zeven nieuwe motoren
Voor de aandrijving van de Passat zijn vier nieuwe benzine- en drie
nieuwe dieselmotoren beschikbaar. Alle vier de benzinemotoren
beschikken over directe brandstofinspuiting (FSI). Het programma is
als volgt opgebouwd: 1.6 FSI (85 kW/115 pk), 2.0 FSI (110 kW/150 pk)
en 2.0 FSI Turbo (147 kW/200 pk). Het instapmodel is de welbekende 1.6
(75kW/102 pk) benzine. In het laatste kwartaal van 2005 wordt nog een
3.2 V6 FSI met 184 kw/250 pk aan het programma toegevoegd. Alle
dieselmotoren die in de Passat worden toegepast, zijn nieuw voor dit
model en kunnen worden uitgerust met een roetfilter. Het
leveringsprogramma bestaat uit een 1.9 TDI met 77 kW/105 pk, een 2.0
TDI met 103 kW/140 pk en een 2.0 TDI met Piezo-verstuiver technologie
die 125 kW/ 170 pk levert.
DSG
De 2.0 TDI en (in een later stadium) de V6 FSI zijn te leveren met de
geavanceerde DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling. Deze
versnellingsbak heeft zes overbrengingen en schakelt extreem snel. De
benzinemotoren kunnen alle worden gekoppeld aan de comfortabele
zestraps Tiptonic-automaat die ook handmatig te schakelen is. De
multilink achteras is met behulp van subframes aan het koetswerk
bevestigd. Mede daardoor krijgen rijgeluiden geen kans in het
interieur door te dringen. Samen met de McPherson voorwielophanging,
die gedeeltelijk uit aluminium componenten is opgebouwd
(gewichtsbesparing 13,3 kilo), zorgt de multilink achteras voor een
uitermate dynamisch, comfortabel en veilig weggedrag. Het onderstel
van de nieuwe Passat beschikt standaard over ESP.
AutoRai