Gemeente 's-Hertogenbosch

03-03-2005

Nieuwe Afvalstoffenverordening 2005

Op 22 februari heeft de raad de Afvalstoffenverordening 2005 vastgesteld. In deze Afvalstoffenverordening is in verschillende artikelen bepaald dat door het college nadere uitvoeringsregels kunnen worden opgesteld voor bijvoorbeeld het aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen. Het college heeft deze week de Uitvoeringsbesluiten 2005 Afvalstoffenverordening vastgesteld.

De wijziging van de Wet milieubeheer (Wm) in 2002 was aanleiding om de gemeentelijke Afvalstoffenverordening uit 1996 te herzien en de bijhorende Uitvoeringsbesluiten daarop aan te passen. De nieuwe verordening biedt meer handvatten voor handhaving. Ook is in de verordening opgenomen dat op bepaalde plekken in de Bossche binnenstad de afstand tussen woning en bijhorende nog te plaatsen ondergrondse afvalcontainers maximaal 125 meter mag bedragen.

Medio 2002 is de Wm gewijzigd. Deze wet regelt landelijk onder meer de beheerstructuur en inzameling van afvalstoffen, die vervolgens door elke gemeente weer nader vorm wordt gegeven in haar eigen lokale Afvalstoffenverordening. Die verordening regelt onder andere wie in de gemeente gerechtigd is om restafval, gft-afval en andere afval-stromen van de burgers in te zamelen en wanneer en hoe de burgers hun afval kwijt kunnen.

Lik-op-stuk
Omdat de Afvalstoffenverordening binnen twee jaar na wetswijziging moet worden aangepast, was een nieuwe afvalstoffenverordening gewenst. Want hoewel een bestuursrechtelijke aanpak altijd wel mogelijk is, is de nieuwe verordening namelijk strafrechtelijk beter te handhaven dan de oude. De mogelijkheid daartoe op basis van de Wet op de economische delicten (Wed) betreft een van de belangrijkste wijzigingen van de Wm in 2002. Bij een overtreding wordt aldus proces-verbaal opgemaakt en ontvangt de overtreder lik-op-stuk een boete voor het verkeerd aanbieden van huishoudelijk afval of zwerfafval. In de Wet zijn de strafmaten aangegeven. Dit werkt vooral snel en gemakkelijk voor kleine overtredingen zoals het illegaal bijplaatsen van grofvuil bij containers of het zomaar op straat gooien van afval. Wordt niet snel betaald, dan gaat het Openbaar Ministerie tot vervolging over en wordt de boete als regel verhoogd. Complexere zaken gaan direct naar het Openbaar Ministerie. Als er helemaal niet wordt betaald, belandt de overtreder uiteindelijk voor de rechter.

Milieu
Bovendien wordt op grond van de herziene Wm de Afvalstoffenverordening als geheel vastgesteld "in het belang van bescherming van het milieu". Dat houdt een bredere grondslag in dan voorheen de "doelmatige verwijdering van afvalstoffen" op basis van de gemeentewet. De genoemde verruimde grondslag" in het belang van het milieu" maakt het mogelijk niet alleen naar de doelmatige verwijdering van afvalstoffen te kijken, maar ook nadere regels te stellen die de milieuaspecten van handelingen met afvalstoffen beperken. Bijvoorbeeld een verbod om ter voorkoming van (geluids)overlast afvalstoffen in te zamelen vóór zeven uur 's ochtends. Ook kunnen voor het lokale milieubelang nadere regels worden gesteld over de wijze waarop de inname zou moeten geschieden van bepaalde bestanddelen van huishoudelijk afval. En hetzelfde geldt voor bedrijfsafval en gevaarlijk afval. Dat verruimt dus de handhavingmogelijkheden.

Zwerfvuil
Tegen de achtergrond van de verruimde grondslag is overeenkomstig het VNG-model ook een aparte en uitgebreide paragraaf over voorkoming of beperking van zwerfafval in onze nieuwe concept Afvalstoffenverordening opgenomen, die op dit vlak meer artikelen omvat dan de oude Afvalstoffenverordening. De gemeenteraad kan zaken regelen in de Afvalstoffenverordening - zoals een doorzoekverbod van voor inzameling gereedgezet afval, of het voorschrijven van afvalbakken bij eetgelegenheden aan de straat - maar is dit niet verplicht. Verder omvatte het oude Wm art. 10.17 een verbod om autowrakken aanwezig te hebben op een voor het publiek zichtbare plaats. Op grondslag van het nieuwe vervangende Wm art. 10.25 lid c kunnen in de Afvalstoffenverordening voortaan regels worden gesteld over de opslag van àlle afvalstoffen, inclusief autowrakken.

VNG
Inhoudelijk wijkt de nieuwe afvalstoffenverordening verder niet zoveel af van de oude. Maar de vorm is wel ingrijpend veranderd omdat de modelverordening van de VNG is gevolgd. Dat model is overigens in samenwerking tussen het Ministerie van VROM, het Afval Overleg Orgaan en een aantal gemeenten tot stand gekomen. Voordeel van deze modelverordening is dat daarmee tegelijk de bijbehorende uitvoerige geactualiseerde toelichting is over te nemen, die helpt om de artikelen uit de Afvalstoffenverordening desgewenst bij conflicten nader uit te leggen en te duiden.

125 meter
Verder is bij een eerder voorbereidingsbesluit in 1999 door de gemeenteraad al besloten dat in bijzondere gevallen in de binnenstad de afstand tussen een woning en de bijbehorende ondergrondse afvalcontainer in de binnenstad maximaal 125 i.p.v. 75 meter mag bedragen, en zijn hierover nu specifieke locaties in de verordening genoemd. Dat impliceert dat die containers (op termijn) ook daadwerkelijk kunnen worden geplaatst.

Uitvoeringsbesluiten
Bij de nieuwe Afvalstoffenverordening horen ten slotte ook "uitvoeringsbesluiten" - die onder de competentie van het college van B&W vallen - en die alleen al aanpassing behoeven vanwege de gewijzigde artikelnummering in de verordening waarnaar zij correct moeten terugverwijzen. Deze uitvoeringsbesluiten omvatten onder meer de tijden waarop burgers hun afvalcontainers aan de straat mogen zetten alsook de voorwaarden voor het gebruik van deze containers.