03-03-2005
Nieuwe Afvalstoffenverordening 2005
Op 22 februari heeft de raad de Afvalstoffenverordening 2005
vastgesteld. In deze Afvalstoffenverordening is in verschillende
artikelen bepaald dat door het college nadere uitvoeringsregels kunnen
worden opgesteld voor bijvoorbeeld het aanbieden van huishoudelijke
afvalstoffen. Het college heeft deze week de Uitvoeringsbesluiten 2005
Afvalstoffenverordening vastgesteld.
De wijziging van de Wet milieubeheer (Wm) in 2002 was aanleiding om de
gemeentelijke Afvalstoffenverordening uit 1996 te herzien en de
bijhorende Uitvoeringsbesluiten daarop aan te passen. De nieuwe
verordening biedt meer handvatten voor handhaving. Ook is in de
verordening opgenomen dat op bepaalde plekken in de Bossche binnenstad
de afstand tussen woning en bijhorende nog te plaatsen ondergrondse
afvalcontainers maximaal 125 meter mag bedragen.
Medio 2002 is de Wm gewijzigd. Deze wet regelt landelijk onder meer de
beheerstructuur en inzameling van afvalstoffen, die vervolgens door
elke gemeente weer nader vorm wordt gegeven in haar eigen lokale
Afvalstoffenverordening. Die verordening regelt onder andere wie in de
gemeente gerechtigd is om restafval, gft-afval en andere afval-stromen
van de burgers in te zamelen en wanneer en hoe de burgers hun afval
kwijt kunnen.
Lik-op-stuk
Omdat de Afvalstoffenverordening binnen twee jaar na wetswijziging
moet worden aangepast, was een nieuwe afvalstoffenverordening gewenst.
Want hoewel een bestuursrechtelijke aanpak altijd wel mogelijk is, is
de nieuwe verordening namelijk strafrechtelijk beter te handhaven dan
de oude. De mogelijkheid daartoe op basis van de Wet op de economische
delicten (Wed) betreft een van de belangrijkste wijzigingen van de Wm
in 2002. Bij een overtreding wordt aldus proces-verbaal opgemaakt en
ontvangt de overtreder lik-op-stuk een boete voor het verkeerd
aanbieden van huishoudelijk afval of zwerfafval. In de Wet zijn de
strafmaten aangegeven. Dit werkt vooral snel en gemakkelijk voor
kleine overtredingen zoals het illegaal bijplaatsen van grofvuil bij
containers of het zomaar op straat gooien van afval. Wordt niet snel
betaald, dan gaat het Openbaar Ministerie tot vervolging over en wordt
de boete als regel verhoogd. Complexere zaken gaan direct naar het
Openbaar Ministerie. Als er helemaal niet wordt betaald, belandt de
overtreder uiteindelijk voor de rechter.
Milieu
Bovendien wordt op grond van de herziene Wm de Afvalstoffenverordening
als geheel vastgesteld "in het belang van bescherming van het milieu".
Dat houdt een bredere grondslag in dan voorheen de "doelmatige
verwijdering van afvalstoffen" op basis van de gemeentewet. De
genoemde verruimde grondslag" in het belang van het milieu" maakt het
mogelijk niet alleen naar de doelmatige verwijdering van afvalstoffen
te kijken, maar ook nadere regels te stellen die de milieuaspecten van
handelingen met afvalstoffen beperken. Bijvoorbeeld een verbod om ter
voorkoming van (geluids)overlast afvalstoffen in te zamelen vóór
zeven uur 's ochtends. Ook kunnen voor het lokale milieubelang nadere
regels worden gesteld over de wijze waarop de inname zou moeten
geschieden van bepaalde bestanddelen van huishoudelijk afval. En
hetzelfde geldt voor bedrijfsafval en gevaarlijk afval. Dat verruimt
dus de handhavingmogelijkheden.
Zwerfvuil
Tegen de achtergrond van de verruimde grondslag is overeenkomstig het
VNG-model ook een aparte en uitgebreide paragraaf over voorkoming of
beperking van zwerfafval in onze nieuwe concept
Afvalstoffenverordening opgenomen, die op dit vlak meer artikelen
omvat dan de oude Afvalstoffenverordening. De gemeenteraad kan zaken
regelen in de Afvalstoffenverordening - zoals een doorzoekverbod van
voor inzameling gereedgezet afval, of het voorschrijven van
afvalbakken bij eetgelegenheden aan de straat - maar is dit niet
verplicht. Verder omvatte het oude Wm art. 10.17 een verbod om
autowrakken aanwezig te hebben op een voor het publiek zichtbare
plaats. Op grondslag van het nieuwe vervangende Wm art. 10.25 lid c
kunnen in de Afvalstoffenverordening voortaan regels worden gesteld
over de opslag van àlle afvalstoffen, inclusief autowrakken.
VNG
Inhoudelijk wijkt de nieuwe afvalstoffenverordening verder niet zoveel
af van de oude. Maar de vorm is wel ingrijpend veranderd omdat de
modelverordening van de VNG is gevolgd. Dat model is overigens in
samenwerking tussen het Ministerie van VROM, het Afval Overleg Orgaan
en een aantal gemeenten tot stand gekomen. Voordeel van deze
modelverordening is dat daarmee tegelijk de bijbehorende uitvoerige
geactualiseerde toelichting is over te nemen, die helpt om de
artikelen uit de Afvalstoffenverordening desgewenst bij conflicten
nader uit te leggen en te duiden.
125 meter
Verder is bij een eerder voorbereidingsbesluit in 1999 door de
gemeenteraad al besloten dat in bijzondere gevallen in de binnenstad
de afstand tussen een woning en de bijbehorende ondergrondse
afvalcontainer in de binnenstad maximaal 125 i.p.v. 75 meter mag
bedragen, en zijn hierover nu specifieke locaties in de verordening
genoemd. Dat impliceert dat die containers (op termijn) ook
daadwerkelijk kunnen worden geplaatst.
Uitvoeringsbesluiten
Bij de nieuwe Afvalstoffenverordening horen ten slotte ook
"uitvoeringsbesluiten" - die onder de competentie van het college van
B&W vallen - en die alleen al aanpassing behoeven vanwege de
gewijzigde artikelnummering in de verordening waarnaar zij correct
moeten terugverwijzen. Deze uitvoeringsbesluiten omvatten onder meer
de tijden waarop burgers hun afvalcontainers aan de straat mogen
zetten alsook de voorwaarden voor het gebruik van deze containers.
Gemeente 's-Hertogenbosch