Herbert Austin opgenomen in âAutomotive Hall of Fameâ
(3-3-2005)
Honderd jaar geleden richtte Herbert Austin de Austin Motor Company op
in Longbridge, Engeland. Op 1 maart werd hij geëerd door de âEuropean
Automotive Hall of Fameâ. Zijn nagedachtenis zal in ere worden
gehouden naast die van andere legenden uit de automobielindustrie
zoals Henry Ford, Karl Benz, Etorre Bugatti, Alec Issigonis, Enzo
Ferrari en Armand Peugeot.
Ieder jaar, tijdens de Autoshow van Genève, eert de âEuropean Hall of
Fameâ prestaties in de automobielindustrie op het gebied van
technologie, bestuurlijke kwaliteiten en ondernemerschap. In 2005 zal
Herbert Austin vergezeld worden door Vincenzo Lancia, Pierre
Lefaucheux en Ferdinand 'Ferry' Porsche.
De âEuropean Automotive Hall of Fameâ heeft een permanent onderkomen
in de Palexpo in Genève. De presentatie vond plaats tijdens een
erediner, bijgewoond door ruim driehonderd senior automotive
executives, na de openingsdag van de beroemde autosalon in
Zwitserland.
Austin was een van de grondleggers van de Britse auto-industrie. Hij
werd in 1866 geboren in Little Missenden, Buckinghamshire. Op
zestienjarige leeftijd vertrok hij naar Melbourne, Australië, waar
hij werkzaam was als een ingenieur voordat hij in 1889 terugkeerde
naar Birmingham, Engeland om leiding te geven aan de fabriek van
Frederick York Wolseley, waar materieel werd geproduceerd voor het
scheren van schapen.
De twee begonnen later met het produceren van autoâs en Austin richtte
zijn eigen bedrijf op, dit jaar een eeuw geleden, in Longbridge.
Austin Motor produceerde 120 exemplaren van de Endcliffe Phaetons. De
25 pk sterke auto kostte ... £ 6,-.
Zijn zakelijk vernuft en zijn droom om autoâs te bouwen leidden ertoe
dat zijn bedrijf autoâs over de gehele wereld exporteerde. Tot de
opvallende producten die in Longbridge werden gebouwd behoorde de
Austin Seven, die in 1922 werd onthuld. De Seven zette de norm voor
een Europese kleine auto die niet duur was en voldeed aan de behoeften
van het gezin. In 1926 bedroeg de jaarproductie 14.000 eenheden. De
auto werd tot 1939 geproduceerd, toen Austinâs Longbridge fabriek werd
omgebouwd tot productiefaciliteit van militaire voertuigen, militaire
uitrusting en vliegtuigen, waarvan de Hurricane fighter, de Stirling
en de Lancaster bommen-werpers de meest beroemde waren. Tijdens de
oorlog verdriedubbelde de Longbridge fabriek haar personeelsbestand
tot 22.000 medewerkers. Hij werd geridderd voor zijn bijdrage aan de
oorlogsinspanningen, maar Austin stierf in 1941.
In Longbridge zal in het weekend van vrijdag 8 tot 10 juli 2005 een
evenement worden georganiseerd om de oprichting van de Austin Motor
Company te vieren en te gedenken en van de nu een eeuw lang durende
constante productie van autoâs. Het zal de grootste bijeenkomst ooit
zijn van autoâs die in Longbridge zijn gebouwd en wordt georganiseerd
in Cofton Park, tegenover de fabriek in Zuid Birmingham.
AutoRai