Edelman - DLV
3 - 3 - 2005
BT centraliseert controle over wereldwijde netwerk
Wereldwijd Netwerk Control Centrum in Amsterdam
BT heeft een Network Control Centrum (NCC) in Amsterdam geopend voor
de monitoring van het wereldwijde datanetwerk. Het Amsterdamse
datacentrum voert nu samen met het Belgische centrum, dat 2 jaar
geleden in gebruik genomen werd, alle beheerstaken van het wereldwijde
BT netwerk uit. Het Belgische centrum concentreert zich op het fysieke
netwerk en het centrum in Nederland houdt het verkeer over het netwerk
in de gaten
Met de opening van het tweede NCC kunnen storingen sneller aangepakt
worden en worden klanten beter geïnformeerd over de voortgang in geval
van calamiteiten. Vooral voor internationale ondernemingen met een
centraal netwerkbeheer is een gecentraliseerde controledienst
belangrijk. Dit levert ze één aanspreekpunt op voor het gehele
netwerk. Beide centra kunnen in geval van calamiteiten elkaars
activiteiten deels overnemen. Bij ernstige calamiteiten, die langer
dan zes uur aanhouden, vormt een derde centrum de back-up van beide
NCCs.
We hebben voor het controlecentrum voor Amsterdam gekozen vanwege de
centrale ligging, het juiste opleidingsniveau en het multinationale
karakter van de stad. In de NCCs in België en Nederland werken
medewerkers met 12 verschillende nationaliteiten 24/7 aan het beheer,
licht Andy Green toe, CEO BT Global Services.
Vanuit het NCC wordt het onderhoud aan het netwerk gecoördineerd,
zodat er geen uitval van het netwerk voor klanten optreedt door
herroutering van verkeer.
BT maakt gebruik van 1 beheerssysteem voor de infrastructuur in meer
dan 150 landen. Deze gecentraliseerde beheerssoftware detecteert en
meldt storingen zodra ze zich voordoen. Doordat het systeem zelf
verbanden kan leggen tussen ogenschijnlijk op zichzelf staande
gebeurtenissen, kan het diagnoses stellen zonder dat er een technicus
aan te pas hoeft te komen. Tweederde van alle problemen wordt opgelost
zonder tussenkomst van een technicus en voordat een klant merkt dat er
iets aan de hand is op het netwerk.
Mocht het systeem het niet zelf kunnen oplossen, dan grijpt een
technicus van het NCC in om en lost rechtstreeks het probleem op
afstand op, of indien nodig, ter plaatse. Het contact met de klant
verloopt via de klantenservicecentra die verspreid over de wereld de
klanten in hun lokale regio bedienen.
Over BT
BT is één van s werelds grootste leveranciers van
communicatieoplossingen, met klanten in Europa, Noord- en
Zuid-Amerika, Zuidoost-Azië en Australië. De kernactiviteiten van BT
omvatten de levering van IT- en netwerkdiensten, lokale, landelijke en
internationale telecommunicatiediensten en hoogwaardige producten en
diensten op het gebied van breedband en internet.
BT is actief met drie divisies:
- BT Retail biedt een brede serie van communicatie- en hieraan
gerelateerde diensten aan meer dan 20 miljoen Britse consumenten en
bedrijven.
- BT Wholesale levert binnen het Verenigd Koninkrijk netwerkdiensten
en -oplossingen (waaronder breedband en private circuits) aan ruim 600
operators of dienstverleners op het gebied van vaste en mobiele
telefonie
- BT Global Services levert wereldwijd IT- en netwerkdiensten aan
grote organisaties met meerdere locaties en biedt ook internationale
carrierdiensten. BT Global Services is actief in meer dan 130 landen.
BT Nederland is onderdeel van BT Global Services en sinds 1989 actief
op de Nederlandse markt.
In het boekjaar 2003-04 (einde 31 maart) behaalde BT Group een omzet
van 18.519 miljoen pond. De winst voor goodwill, aflossingen,
buitengewone lasten en belastingen bedroeg 2.013 miljoen pond.
BT Group plc. kent een notering aan de effectenbeurzen van Londen en
New York. British Telecommunications plc. (BT) is de
dochteronderneming van BT Group waarin vrijwel alle bedrijfsonderdelen
en activa van BT Group plc. zijn verzameld.
Bezoek voor meer informatie www.bt.com/aboutbt.
Meer over BT Nederland:
Persberichten
Achtergrondinformatie
Beeldmateriaal
website: http://www.btglobalservices.com/nl
Marlies Roest
BT Nederland
tel: 020-203 8898
e-mail: marlies.roest@bt.com
Edelman
Leoni Janssen of Diana Budding
Postbus 2021
2130 GE Hoofddorp
tel: 023-554 2030
e-mail: nl@edelman.com
website: http://www.edelman.com/nl