Gemeente Delft Geen islamitische basisschool in Delft

De gemeente Delft kreeg op 2 maart gelijk van de Raad van State en hoeft de vestiging van een islamitische basisschool in Delft niet toe te staan. De gemeente ging eerder in beroep tegen het besluit van de minister van Onderwijs die vond dat Delft de islamitische basisschool wel moet toelaten. De uitspraak betekent dat er geen islamitische basisschool in Delft komt. Deze school is volgens de gemeente niet levensvatbaar gezien het te verwachten lage aantal leerlingen.

In januari 2003 heeft het bestuur van het Islamitisch College te Schiedam een aanvraag ingediend voor de stichting van een islamitische basisschool in Delft. De gemeente heeft de bijgevoegde prognose van het te verwachten aantal leerlingen getoetst met ondermeer hulp van het bureau Planning Verband Groningen. Uit dit onderzoek blijkt dat de islamitische school op termijn 186 leerlingen krijgt en dus niet voldoet aan het vereiste minimum van 315 leerlingen voor 20 jaar. Prognoses moeten voldoen aan eisen, die het ministerie van Onderwijs daaraan stelt.

Het Islamitisch College is volgens de gemeente in haar aanvraag ten onrechte uitgegaan van het gegeven dat Schiedam vergelijkbaar is met Delft. Maar de Delftse bevolkingspopulatie is anders dan in Schiedam zegt de gemeente. Zij wees de aanvraag af en noemde de school niet levensvatbaar. Het Islamitisch College ging tegen dit besluit in protest bij de minister van Onderwijs en kreeg gelijk: de minister gaf Delft opdracht de school op het scholenplan te plaatsen. Hiertegen ging de gemeente Delft in beroep bij de Raad van State, het hoogste rechtscollege van ons land. Dit college geeft de gemeente in de uitspraak van 2 maart 2005 gelijk en gaat in haar afweging vooral in op de constatering van Delft dat Schiedam niet vergelijkbaar is met Delft.

Deze uitspraak heeft een grotere betekenis dan alleen voor Delft en Vlaardingen. De Raad van State geeft nu aan dat gemeenten bij de toetsing van dit soort aanvragen mogen uitgaan van de daadwerkelijke bevolkingspopulatie. Zo is inhoudelijke toetsing mogelijk en het risico van stichting van weinig levensvatbare scholen neemt daardoor af.
---