Time : 3:18:04 PM
Date : Thursday, March 03, 2005
Sender Name: Milieu- en Natuurraad van Vlaanderen
MiNa-Raad en SERV gemengde gevoelens bij waterbeleidsnota
In een gezamenlijk advies waarderen de MiNa-Raad en de SERV dat voor
de eerste maal een voorontwerp van waterbeleidsnota voorligt. Volgens
het decreet integraal waterbeleid moet de Vlaamse regering in een
dergelijke waterbeleidsnota de krachtlijnen vastleggen van de visie
op het integraal waterbeleid voor het Vlaamse gewest en per
stroomgebied. De meerwaarde van de voorliggende waterbeleidsnota als
plannings- en programmeringsinstrument lijkt evenwel beperkt. De
raden vragen daarom een verdere invulling van de waterbeleidsnota.
Waterbeleidsnota als strategisch programmeringsdocument
De raden vinden het een goede zaak dat de waterbeleidsnota wordt
beschouwd als een aanbouwnota. Bovendien waarderen ze dat de
strategische waterbeleidsplanning wordt opgevat als een iteratief
proces. Zo kunnen later, wanneer meer informatie beschikbaar is en
wanneer een meer uitgewerkte lange termijnvisie ontwikkeld is,
cruciale vraagstukken worden opgelost. Het is wel essentieel dat de
nota nu al aangeeft hoe naar die oplossingen wordt toegewerkt.
Daarenboven verwachten de raden op korte termijn vooruitgang in de
uitwerking van de huidige visie op het integraal waterbeleid en in de
vastlegging van concrete doelstellingen en termijnen. Behoudens voor
'duurzaam omgaan met water' ontbreken de doelstellingen volledig.
Afstemming is nodig
Het decreet Integraal Waterbeleid gaat uit van het watersysteem, het
geheel van oppervlaktewater, grondwater, waterbodems en oevers,
inclusief de bijhorende levensgemeenschappen, fysische, chemische en
biologische processen en infrastructuur. De waterbeleidsnota hanteert
als uitgangspunt de waterketen, het geheel van activiteiten in
verband met water bestemd voor menselijke aanwending of met de
collectering en de zuivering van afvalwater. De afstemming tussen de
waterketen en het -systeem is cruciaal. maar ontbreekt.
Er moeten verder dringend krijtlijnen komen waarbinnen de
verschillende overheden plannen kunnen maken en instrumenten kunnen
inzetten. Nu testen de lagere niveaus immers al een aantal procedures
uit, terwijl de kaders nog ontbreken.
Bovendien is de afstemming met zowel het milieubeleid als met de
andere beleidsdomeinen onvoldoende uitgewerkt.
Onduidelijkheid over het financieel plaatje
De waterbeleidsnota schept geen duidelijkheid over het financieel
plaatje. Wellicht overschrijden de wensen en verwachtingen de
beschikbare budgettaire ruimte. Om de prioriteiten vast te leggen,
vragen de raden een raming van de kosten en de baten van de
voorgestelde initiatieven. Ook vermeldt de waterbeleidsnota niet dat
werk zal worden gemaakt van de visievorming over de financiering van
het integraal waterbeleid en over de verrekening van de kosten aan de
gebruikers en de veroorzakers. Gezien de budgettaire beperkingen, de
omvang van de kosten en de mogelijke sociaal-economische implicaties
van de kostentoerekening vragen de raden spoedig een overleg te
starten over dit financieringsvraagstuk en over de principes van
kostentoerekening.
Capacity building en operationalisering
De raden pleiten ook nog voor een versnelde 'capacity building' bij
de overheden en bij de betrokkenen. Ten slotte vragen zij de spoedige
operationalisering van het integraal waterbeleid. Dit betekent onder
meer de afbakening van de (deel)bekkens en de afwerking van een goed
regelgevend kader inzake integraal waterbeleid.
_____________________
Meer info:
Dirk Uyttendaele - 02/558.01.37 - dirk.uyttendaele@minaraad.be
Annemie Bollen - 02/22 95 200 - abollen@serv.be
Bijlage ook beschikbaar bij dit persbericht op www.pressreleases.be
URL: http://www.minaraad.be
http://www.serv.be
Picture: (None)
Attachments: ignace_20050303_151552_199_Att_1.pdf
Link to Press Release - NL
U wenst de e-mails van de mailinglist niet langer te ontvangen? Klik hier om u uit te schrijven