STIVA

Alcoholbranche: geen alcohol onder 16

Persbericht
Den Haag, 3 maart 2005

Alcoholbranche voor duidelijke norm: geen alcohol onder 16 jaar.

De alcoholbranche is van mening dat een duidelijke maatschappelijke norm geen alcohol onder 16 jaar een belangrijke bijdrage kan leveren aan het bestrijden van overmatig alcoholgebruik bij jongeren. Dit in tegenstelling tot prijsverhogingen en reclamebeperkingen, dat zijn slechts symboolmaatregelen.

De producenten en importeurs van alcoholhoudende dranken, verenigd in STIVA, zijn samen met NIGZ met het ministerie van VWS in gesprek over een effectieve aanpak van alcoholproblemen bij jongeren. Recent onderzoek bevestigt dat een groep jongeren al onder de 16 regelmatig drinkt. En dat 90% van hen dat gewoon thuis doet. Tezamen met NIGZ, het Trimbos-instituut en Koninklijke Horeca Nederland en CBL heeft STIVA voorgesteld een brede campagne op te starten waarin een nieuwe maatschappelijke norm wordt gecommuniceerd: geen alcohol onder de 16 jaar. Deze campagne moet zich niet alleen op de jongeren richten, maar met name ook op hun ouders. Dit voorstel is afgelopen maandag besproken met alle relevante partijen en is daar met enthousiasme ontvangen. VWS beraadt zich nog op welke wijze zij dit initiatief zal gaan ondersteunen.

In het overleg heeft VWS gemeld ook prijsverhogingen en een verbod op tv-reclame overdag te overwegen. STIVA heeft deze symboolmaatregelen van de hand gewezen. Ze kunnen ook niet worden onderbouwd. Het drankgebruik onder jongeren zal hierdoor niet worden beïnvloed. Met dergelijke maatregelen wordt bovendien iedereen getroffen en niet alleen de jongeren. Met de staatssecretaris van OCW is STIVA van mening dat er geen aantoonbare relatie is tussen reclame en het gedrag van jongeren en dat een combinatie van zelfregulering en voorlichting effectiever is dan een reclamebeperking.

Met ingang van april a.s. zal de bestaande zelfregulering worden aangescherpt. Nieuw is onder meer een specifiek verbod op reclame door middel van SMS, ringtones, chatboxen en videogames die vooral aantrekkelijk zijn voor jongeren. Hiermee wil de branche nogmaals expliciet aangeven dat alcoholreclame niet gericht mag zijn op minderjarigen, hetgeen al eerder in algemene zin was verboden op basis van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken. Daarnaast zal alle radio- en TV-reclame voortaan voor uitzending getoetst worden aan de code.
Deze maatregelen maken onderdeel uit van een breder pakket maatregelen waarmee de branche de zelfregulering verder wil optimaliseren. Hiertoe is besloten na overleg met het ministerie van VWS, die deze maatregelen positief heeft ontvangen.

Einde persbericht