Cito

Arnhem, 3 maart 2005

Henk Moelands promoveert op schoolzelfevaluatie Toetsresultaten essentieel voor schoolzelfevaluatie

Scholen kunnen op basis van resultaten van leerlingen op toetsen informatie verkrijgen over de eigen onderwijskwaliteit. De vergelijking van de eigen onderwijskwaliteit met die van andere scholen is daarbij wel van belang. In zijn proefschrift doet drs. Henk Moelands voorstellen voor een procedure voor schoolzelfevaluatie waarin informatie uit toetsresultaten centraal staat. Vandaag verdedigt Moelands zijn dissertatie `Schoolzelfevaluatie: het evalueren van en door scholen' aan de Universiteit Twente.

Het Ministerie van OCW schrijft scholen voor zelf beleid te ontwikkelen voor het bewaken en verbeteren van de kwaliteit van hun onderwijs. Er bestaat bij scholen dan ook een groeiende vraag naar instrumenten en procedures om vast te stellen welke resultaten geboekt zijn en of bijstellingen gewenst zijn. In zijn proefschrift laat Moelands zien hoe scholen op basis van toetsresultaten van leerlingen van de eigen school en andere scholen de eigen onderwijskwaliteit kunnen beoordelen.

Belangrijke indicator
Bij de procedure die Moelands voorstelt, zijn toetsresultaten de belangrijkste indicator voor de beoordeling van de onderwijskwaliteit van een school. Op basis van toetsresultaten kan een school de ontwikkeling van groepen leerlingen in de tijd volgen en krijgt zij informatie over hoe de school presteert. Om de onderwijskwaliteit van een school goed en eerlijk te kunnen beoordelen is in ieder geval het beginniveau van deleerlingenvanbelang.Ookfactorenalsgeslacht, leerlinggewicht en land van herkomst van de leerlingen spelen een rol. En de omstandigheden waaronder het onderwijs plaatsvindt. Moelands toont aan dat een combinatie van deze gegevens schoolzelfevaluatie goed mogelijk maakt. Uiteraard zal een school zich ook moeten vergelijken met andere scholen. De voorgestelde procedure beschrijft hier mogelijkheden voor. Met de verkregen informatie stelt de school vervolgens zelf vast of acties voor verbetering van de onderwijskwaliteit gewenst zijn.

Expertisecentrum Kwaliteitszorg
De informatie over de kwaliteit van het onderwijs hoeft niet beperkt te blijven tot individuele scholen. Moelands doet in zijn proefschrift voorstellen voor de inrichting van een Expertisecentrum Kwaliteitszorg. Een dergelijk Expertisecentrum zou ook schoolbesturen, inspectie, gemeenten en overheid van informatie kunnen voorzien over de kwaliteit van het geboden onderwijs.

Promovendus
Henk Moelands werkt sinds 1987 als onderwijskundige bij het Cito te Arnhem. Voor 1987 werkte hij zeven jaar als docent in het beroepsonderwijs en was hij vijf jaar projectleider in de farmaceutische industrie. Promotoren van Moelands zijn prof. dr. C.A.W. Glas en prof. dr. P.F. Sanders.