Arnhem, 3 maart 2005
Henk Moelands promoveert op schoolzelfevaluatie
Toetsresultaten essentieel voor schoolzelfevaluatie
Scholen kunnen op basis van resultaten van leerlingen op toetsen
informatie verkrijgen over de eigen onderwijskwaliteit. De
vergelijking van de eigen onderwijskwaliteit met die van andere
scholen is daarbij wel van belang. In zijn proefschrift doet drs. Henk
Moelands voorstellen voor een procedure voor schoolzelfevaluatie
waarin informatie uit toetsresultaten centraal staat. Vandaag
verdedigt Moelands zijn dissertatie `Schoolzelfevaluatie: het
evalueren van en door scholen' aan de Universiteit Twente.
Het Ministerie van OCW schrijft scholen voor zelf beleid te
ontwikkelen voor het bewaken en verbeteren van de kwaliteit van hun
onderwijs. Er bestaat bij scholen dan ook een groeiende vraag naar
instrumenten en procedures om vast te stellen welke resultaten geboekt
zijn en of bijstellingen gewenst zijn. In zijn proefschrift laat
Moelands zien hoe scholen op basis van toetsresultaten van leerlingen
van de eigen school en andere scholen de eigen onderwijskwaliteit
kunnen beoordelen.
Belangrijke indicator
Bij de procedure die Moelands voorstelt, zijn toetsresultaten de
belangrijkste indicator voor de beoordeling van de onderwijskwaliteit
van een school. Op basis van toetsresultaten kan een school de
ontwikkeling van groepen leerlingen in de tijd volgen en krijgt zij
informatie over hoe de school presteert. Om de onderwijskwaliteit van
een school goed en eerlijk te kunnen beoordelen is in ieder geval het
beginniveau van deleerlingenvanbelang.Ookfactorenalsgeslacht,
leerlinggewicht en land van herkomst van de leerlingen spelen een rol.
En de omstandigheden waaronder het onderwijs plaatsvindt. Moelands
toont aan dat een combinatie van deze gegevens schoolzelfevaluatie
goed mogelijk maakt. Uiteraard zal een school zich ook moeten
vergelijken met andere scholen. De voorgestelde procedure beschrijft
hier mogelijkheden voor. Met de verkregen informatie stelt de school
vervolgens zelf vast of acties voor verbetering van de
onderwijskwaliteit gewenst zijn.
Expertisecentrum Kwaliteitszorg
De informatie over de kwaliteit van het onderwijs hoeft niet beperkt
te blijven tot individuele scholen. Moelands doet in zijn proefschrift
voorstellen voor de inrichting van een Expertisecentrum
Kwaliteitszorg. Een dergelijk Expertisecentrum zou ook schoolbesturen,
inspectie, gemeenten en overheid van informatie kunnen voorzien over
de kwaliteit van het geboden onderwijs.
Promovendus
Henk Moelands werkt sinds 1987 als onderwijskundige bij het Cito te
Arnhem. Voor 1987 werkte hij zeven jaar als docent in het
beroepsonderwijs en was hij vijf jaar projectleider in de
farmaceutische industrie. Promotoren van Moelands zijn prof. dr.
C.A.W. Glas en prof. dr. P.F. Sanders.
Cito