Travel Unie International Nederland N.V.
Voordracht steven van der heijden
Geachte aanwezigen. Ik dank bestuursvoorzitter Joop Munsterman voor de
vriendelijke welkomstwoorden.
Dames en heren! Vandaag zijn wij hier te gast op de thuisbasis van FC
Twente, het Arke-Stadion. Dat geeft mij al direct vier redenen om ons
hier écht thuis te voelen. Ten eerste natuurlijk Twente als
belangrijke regio. Ten tweede vanzelfsprekend de stad Enschede, met
aan de overkant de helft van het hoofdkantoor van TUI Nederland, waar
veel Arke activiteiten plaatsvinden. Ten derde voetbalclub FC Twente
zèlf. En ten vierde dit prachtige Arke-Stadion.
De godfather van de Nederlandse reisindustrie, Ferdinand Franssen is
één van de drijvende krachten achter en naamgever van dit magnifieke
stadion, dat op 10 mei 1998 werd geopend. Maar er is nóg een reden ons
hier thuis te voelen: dat is te danken aan Stersponsor Arke. Eén van
de oudste reismerken in de Nederlandse reiswereld en actief sinds
1934. Dit vakantiemerk draagt nog steeds de familienaam van haar
illustere oprichter Frits Arke, maar is pas echt groot geworden
dankzij diezelfde godfather, Ferdinand Franssen. Dat brengt mij dus op
die vijfde reden om ons hier vandaag zo thuis te voelen: Arke is
immers 'Thuis in vakanties'!
Arke is Stersponsor FC Twente
Reeds enkele jaren is Arke met veel genoegen Stersponsor van FC
Twente. Arke is zoals al die trouwe en enthousiaste fans van FC
Twente: met het volle vertrouwen in de club; met veel geduld wachtend
op de overwinningen; en van tijd tot tijd in volledige extase. Zo
volgen zij de wedstrijden van het team. En ook Arke is uitgelaten als
de doelpunten de potentie van deze prachtige club bezegelen met een
nieuwe overwinning.
Vandaag zet Arke een kleine stap terug in de tijd, maar tegelijkertijd
een zeer grote stap naar de toekomst. Niet alleen blijft Arke haar 816
meter roterende TV-boarding langs de drie zijden van de grasmat
verzorgen bij alle Eredivisie wedstrijden, en heeft Arke ook nog eens
276 meter vaste publieks-boarding in dit Arke-Stadion. Niet alleen
blijft ons Arke-TAD Touringcarbedrijf het touringcarvervoer van het FC
Twente-team, van Jong FC Twente en van hun verzorgers regelen, en bij
uitwedstrijden ook het touringcarvervoer van de gehele
supporters-schare. Niet alleen blijft Arke de wedstrijden op de voet
volgen vanuit haar Arke-Skybox in de nok van dit stadion. Nee, niet
alleen prijkt de naam Arke straks ook boven de belangrijke business
lounge van de Twentse Ondernemers Sociëteit in dit stadion. Ook in
alle overige uitingen - in woord, beeld én geluid - zal Arke heel
prominent aanwezig zijn. Maar dat is nog lang niet alles.
Arke wordt Hoofdsponsor FC Twente
Dames en heren! Ik ben bijzonder verheugd u nu te kunnen meedelen dat
de van oorsprong Twentse touroperator Arke na de komende zomerstop
weer de hoofdsponsor van FC Twente zal zijn. Na 22 jaar. Mijn 2000
collega's binnen reisconcern TUI Nederland, én ook ikzelf, zijn hier
bijzonder trots op. Het betekent dat Arke niet alleen die reeds
genoemde publicitaire ondersteuning van de club zal verzorgen. Op
bepaalde terreinen doet Arke dit overigens samen met de andere
Stersponsors en overige sponsors van FC Twente. Maar het
allerbelangrijkste is dat het totale team en de verzorgers van FC
Twente zullen spelen en trainen in de sportkleding waarop het
vakantiemerk 'Arke' prominent zal staat afgebeeld. Ooit was Arke de
eerste shirtsponsor van FC Twente. Binnenkort is Arke dat dus weer!
Arke vergroot ambities op alle terreinen
Het vakantiemerk Arke maakt de laatste jaren een stormachtige
ontwikkeling door. Groeide het mede dankzij de sponsoring in de
zeventiger en tachtiger jaren al uit van een puur Twents merk tot een
nationaal bekend vakantiemerk. De kleur oranje helpt daarbij enorm.
Het laatste decennium reiken de aspiraties van Arke verder en verder.
Zoals u bekend is zal Arke eind dit jaar ook weer prominent terugkeren
in het Nederlandse straatbeeld. Een belangrijk deel van onze keten van
217 reisbureaus zal worden omgedoopt tot Arke-reisbureau. Een
ijzersterke reisretailformule zal de drijfkracht achter het
prijsgedreven vakantiemerk Arke zijn. Een belangrijk
marketinginstrument daarbij is de aanstaande vernieuwing van de
website Arke.nl, die qua dynamiek en functionaliteiten vooraan in de
'premium league' van de Nederlandse reiswereld zal gaan lopen. Eind
dit jaar verwacht ik de introductie daarvan.
Arke maakt momenteel een ongekende vlucht door wat betreft haar
verkopen. Niet alleen voor verre vakanties naar exotische oorden als
Mexico, Jamaica en Cuba. Ook de zonnige bestemmingen rond de
Middellandse Zee, zoals het populaire Turkije en Egypte scoren bij
Arke hoog. En niet te vergeten gewilde vakantieproducten als de
populaire 'all inclusive' vakanties voor met name families met kids,
of onze bijzondere vakanties 'Honden welkom'! Dat grote succes is mede
te danken aan het prijsimago dat dit vakantiemerk de laatste jaren
heeft weten op te bouwen. De prijs-waarde-verhouding van dit
kwaliteitsmerk spreekt de Nederlandse vakantiegangers enorm aan. Het
zal u echter niet ontgaan zijn: de prijsconcurrentie in de reiswereld
is moordend. Arke wil haar actuele successen graag verder vertalen in
haar sponsorschappen. Naast het eveneens Twentse damesvolleybal van
Arke Pollux, dus nu breed het voetbalteam van FC Twente.
Dames en heren. Ik kom tot een afronding. De sport in het algemeen, de
nationale kleur oranje, alle elementen die ik reeds heb genoemd zullen
niet alleen het vakantiemerk Arke ten goede komen, maar ook onze
klanten, de fans van de teams die wij sponsoren. Deze supporters
profiteren daarvan dus dubbel: nieuwe en bredere steun van Arke aan
hun thuisclub, en daarnaast is Arke ook nog eens voor hen 'Thuis in
vakanties'! FC Twente heeft een zeer trouwe achterban. Het
vakantieaanbod van Arke sluit naadloos aan bij onder meer deze
klantengroep. Zoals u bekend is, maakt Arke dankzij reisconcern TUI
Nederland onderdeel uit van de internationale 'World of TUI', die
actief is in 18 landen. Specifieke zustermerken van Arke doen óók aan
voetbalsponsoring. Zo steunt TUI Duitsland de club van Hannover '96,
terwijl onze Engelse collega's van Thomson de club Tottenham Hotspur
steunen. Al deze internationale ervaringen zullen bijdragen aan het
succes van ons nieuwe hoofdsponsorschap. Dit geeft FC Twente
tegelijkertijd de internationale allure die haar toekomt. Wat betreft
de media rondom voetbal kan ik u nog vertellen dat Talpa - specialist
in leisure-entertainment - haar bijdrage zal gaan leveren in de
verdere professionalisering rondom de voetbalwedstrijden van na de
zomerstop.
Als laatste dank ik nog mijn collega ondernemers van Zwanenberg, die
de afgelopen jaren FC Twente volop hebben gesteund als hoofdsponsor.
Ik dank u voor uw aandacht.