Travel Unie International Nederland N.V.

Voordracht steven van der heijden

Geachte aanwezigen. Ik dank bestuursvoorzitter Joop Munsterman voor de vriendelijke welkomstwoorden.

Dames en heren! Vandaag zijn wij hier te gast op de thuisbasis van FC Twente, het Arke-Stadion. Dat geeft mij al direct vier redenen om ons hier écht thuis te voelen. Ten eerste natuurlijk Twente als belangrijke regio. Ten tweede vanzelfsprekend de stad Enschede, met aan de overkant de helft van het hoofdkantoor van TUI Nederland, waar veel Arke activiteiten plaatsvinden. Ten derde voetbalclub FC Twente zèlf. En ten vierde dit prachtige Arke-Stadion.

De godfather van de Nederlandse reisindustrie, Ferdinand Franssen is één van de drijvende krachten achter en naamgever van dit magnifieke stadion, dat op 10 mei 1998 werd geopend. Maar er is nóg een reden ons hier thuis te voelen: dat is te danken aan Stersponsor Arke. Eén van de oudste reismerken in de Nederlandse reiswereld en actief sinds 1934. Dit vakantiemerk draagt nog steeds de familienaam van haar illustere oprichter Frits Arke, maar is pas echt groot geworden dankzij diezelfde godfather, Ferdinand Franssen. Dat brengt mij dus op die vijfde reden om ons hier vandaag zo thuis te voelen: Arke is immers 'Thuis in vakanties'!

Arke is Stersponsor FC Twente
Reeds enkele jaren is Arke met veel genoegen Stersponsor van FC Twente. Arke is zoals al die trouwe en enthousiaste fans van FC Twente: met het volle vertrouwen in de club; met veel geduld wachtend op de overwinningen; en van tijd tot tijd in volledige extase. Zo volgen zij de wedstrijden van het team. En ook Arke is uitgelaten als de doelpunten de potentie van deze prachtige club bezegelen met een nieuwe overwinning.

Vandaag zet Arke een kleine stap terug in de tijd, maar tegelijkertijd een zeer grote stap naar de toekomst. Niet alleen blijft Arke haar 816 meter roterende TV-boarding langs de drie zijden van de grasmat verzorgen bij alle Eredivisie wedstrijden, en heeft Arke ook nog eens 276 meter vaste publieks-boarding in dit Arke-Stadion. Niet alleen blijft ons Arke-TAD Touringcarbedrijf het touringcarvervoer van het FC Twente-team, van Jong FC Twente en van hun verzorgers regelen, en bij uitwedstrijden ook het touringcarvervoer van de gehele supporters-schare. Niet alleen blijft Arke de wedstrijden op de voet volgen vanuit haar Arke-Skybox in de nok van dit stadion. Nee, niet alleen prijkt de naam Arke straks ook boven de belangrijke business lounge van de Twentse Ondernemers Sociëteit in dit stadion. Ook in alle overige uitingen - in woord, beeld én geluid - zal Arke heel prominent aanwezig zijn. Maar dat is nog lang niet alles.

Arke wordt Hoofdsponsor FC Twente
Dames en heren! Ik ben bijzonder verheugd u nu te kunnen meedelen dat de van oorsprong Twentse touroperator Arke na de komende zomerstop weer de hoofdsponsor van FC Twente zal zijn. Na 22 jaar. Mijn 2000 collega's binnen reisconcern TUI Nederland, én ook ikzelf, zijn hier bijzonder trots op. Het betekent dat Arke niet alleen die reeds genoemde publicitaire ondersteuning van de club zal verzorgen. Op bepaalde terreinen doet Arke dit overigens samen met de andere Stersponsors en overige sponsors van FC Twente. Maar het allerbelangrijkste is dat het totale team en de verzorgers van FC Twente zullen spelen en trainen in de sportkleding waarop het vakantiemerk 'Arke' prominent zal staat afgebeeld. Ooit was Arke de eerste shirtsponsor van FC Twente. Binnenkort is Arke dat dus weer!

Arke vergroot ambities op alle terreinen
Het vakantiemerk Arke maakt de laatste jaren een stormachtige ontwikkeling door. Groeide het mede dankzij de sponsoring in de zeventiger en tachtiger jaren al uit van een puur Twents merk tot een nationaal bekend vakantiemerk. De kleur oranje helpt daarbij enorm. Het laatste decennium reiken de aspiraties van Arke verder en verder. Zoals u bekend is zal Arke eind dit jaar ook weer prominent terugkeren in het Nederlandse straatbeeld. Een belangrijk deel van onze keten van 217 reisbureaus zal worden omgedoopt tot Arke-reisbureau. Een ijzersterke reisretailformule zal de drijfkracht achter het prijsgedreven vakantiemerk Arke zijn. Een belangrijk marketinginstrument daarbij is de aanstaande vernieuwing van de website Arke.nl, die qua dynamiek en functionaliteiten vooraan in de 'premium league' van de Nederlandse reiswereld zal gaan lopen. Eind dit jaar verwacht ik de introductie daarvan.

Arke maakt momenteel een ongekende vlucht door wat betreft haar verkopen. Niet alleen voor verre vakanties naar exotische oorden als Mexico, Jamaica en Cuba. Ook de zonnige bestemmingen rond de Middellandse Zee, zoals het populaire Turkije en Egypte scoren bij Arke hoog. En niet te vergeten gewilde vakantieproducten als de populaire 'all inclusive' vakanties voor met name families met kids, of onze bijzondere vakanties 'Honden welkom'! Dat grote succes is mede te danken aan het prijsimago dat dit vakantiemerk de laatste jaren heeft weten op te bouwen. De prijs-waarde-verhouding van dit kwaliteitsmerk spreekt de Nederlandse vakantiegangers enorm aan. Het zal u echter niet ontgaan zijn: de prijsconcurrentie in de reiswereld is moordend. Arke wil haar actuele successen graag verder vertalen in haar sponsorschappen. Naast het eveneens Twentse damesvolleybal van Arke Pollux, dus nu breed het voetbalteam van FC Twente.

Dames en heren. Ik kom tot een afronding. De sport in het algemeen, de nationale kleur oranje, alle elementen die ik reeds heb genoemd zullen niet alleen het vakantiemerk Arke ten goede komen, maar ook onze klanten, de fans van de teams die wij sponsoren. Deze supporters profiteren daarvan dus dubbel: nieuwe en bredere steun van Arke aan hun thuisclub, en daarnaast is Arke ook nog eens voor hen 'Thuis in vakanties'! FC Twente heeft een zeer trouwe achterban. Het vakantieaanbod van Arke sluit naadloos aan bij onder meer deze klantengroep. Zoals u bekend is, maakt Arke dankzij reisconcern TUI Nederland onderdeel uit van de internationale 'World of TUI', die actief is in 18 landen. Specifieke zustermerken van Arke doen óók aan voetbalsponsoring. Zo steunt TUI Duitsland de club van Hannover '96, terwijl onze Engelse collega's van Thomson de club Tottenham Hotspur steunen. Al deze internationale ervaringen zullen bijdragen aan het succes van ons nieuwe hoofdsponsorschap. Dit geeft FC Twente tegelijkertijd de internationale allure die haar toekomt. Wat betreft de media rondom voetbal kan ik u nog vertellen dat Talpa - specialist in leisure-entertainment - haar bijdrage zal gaan leveren in de verdere professionalisering rondom de voetbalwedstrijden van na de zomerstop.

Als laatste dank ik nog mijn collega ondernemers van Zwanenberg, die de afgelopen jaren FC Twente volop hebben gesteund als hoofdsponsor. Ik dank u voor uw aandacht.