Verbond van Verzekeraars

Sneller zaken doen dankzij internet

Slimme digitalisering zorgt ervoor dat tussenpersonen en verzekeraars razendsnel en foutloos kunnen communiceren over polissen en andere transacties. Bijvoorbeeld via de Generieke Interface Manager (GIM), die onlangs werd geïntroduceerd door Meeting Point, het internetplatform waaraan een handvol verzekeraars en 2.500 tussenpersonen deelnemen. Honderd tussenpersonen maken nu gebruik van GIM.

Gemiddeld doet een onafhankelijke tussenpersoon met een stuk of tien verzekeraars zaken. Elke verzekeraar heeft eigen producten, maar ook eigen computerprogrammas om over offertes, producten en andere transacties te kunnen communiceren. Om het zakelijke verkeer en de communicatie tussen tussenpersonen en verzekeraars makkelijker en sneller te maken, heeft een aantal verzekeraars Meeting Point in het leven geroepen: één gezamenlijke digitale snelweg via internet (in plaats van een heleboel verschillende), waarbij communicerende partijen direct met elkaar in contact staan, vooralsnog over eenvoudiger schadeproducten, ziektekosten en inkomensverzekeringen. Via Meeting Point worden inmiddels vele duizenden verzekeringen per jaar afgesloten.

Sneller en zekerder
De GIM-koppeling houdt in dat tussenpersonen vanuit hun eigen administratiesysteem automatisch en direct kunnen doorlinken naar de administratie van een verzekeraar, zonder dat ze gegevens hoeven over te tikken. Voor iedereen een enorme winst. Steven Jonkman, directeur van Meeting Point: Je weet onmiddellijk of je een verzekering kunt sluiten en tegen welke premie en voorwaarden, omdat je als het ware bij de verzekeraar op schoot zit. De verzekeraar ziet real time of alles goed en volledig is.

Minder fouten
Behalve snelheid en de mogelijkheid om in korte tijd meer offertes uit te brengen, is de verminderde kans op fouten een groot voordeel van deze digitale snelweg. Jaarlijks worden verzekeraars door tussenpersonen beoordeeld op prestaties. Ik kan me voorstellen dat verzekeraars die van Meeting Point gebruikmaken, hoger scoren bij hun tussenpersonen dan anderen. Ze kunnen hun klanten veel makkelijker en sneller van dienst zijn, aldus Jonkman.

Verzekerd!, maart 2005