Technische Universiteit Delft



Delft, 04 03 2005

Vooronderzoek van start

Startsubsidie ministeries voor onderzoek naar 'Superbus'

De ministeries van Verkeer en Waterstaat en van Economische Zaken hebben 300.000 euro toegezegd als startsubsidie voor het project Superbus van de leerstoel ASSET (aerospace for sustainable engineering and technology) van prof. Wubbo Ockels. Deze startsubsidie is toegezegd nadat in het najaar de resultaten van een conceptueel haalbaarheidsonderzoek aan de beide ministeries zijn gepresenteerd. Dit haalbaarheidsonderzoek is destijds verricht met de hulp van 35 experts uit de universiteit en het bedrijfsleven. Met de startsubsidie zal de TU Delft een voorstudie doen, waarin onder andere wordt bestudeerd in welke mate de Superbus een aanvulling of verbetering is van bestaande vervoermiddelen. Ook het rijcomfort en de veiligheid zullen onderzocht worden, naast de technische, de economische en de milieu-aspecten.

Deze sponsorbijdrage wordt buiten de normale regelingen om, gezamenlijk door de beide ministeries gerealiseerd. In een reactie schrijven de gezamenlijke ministeries: "De overheid wil met haar bijdrage aan de Superbus het project een stimulans geven, om hiermee het innovatieve karakter te onderschrijven. De overheid richt zich op het versterken van de innovatiekracht van de Nederlandse economie. Dit gebeurt via het verbeteren van het innovatieklimaat, het stimuleren van innovatie door bedrijven, het bevorderen van samenwerking tussen bedrijven en kennisinstellingen en het benutten van kansen op een aantal strategische technologiegebieden, zoals ICT, Life Sciences en duurzame technologie."

De sterk gestroomlijnde Superbus wordt aangedreven door een elektromotor. Op grote afstanden rijdt de bus over een aparte (goedkoop aan te leggen) betonnen baan, waar snelheden van 250 km/uur bereikt kunnen worden. Dicht bij de bestemming mengt de bus zich in het gewone verkeer. Door deze flexibiliteit is vervoer van deur tot deur mogelijk. In de bus zullen diverse nieuwe technieken worden toegepast. Zo maakt de bus om comfort te bieden bij hoge snelheden gebruik van een pro-actief veersysteem (door de volledige kennis van de weg kan de vering anticiperen op oneffenheden van het wegdek), en van een geavanceerde radar op de bumper die een paar honderd meter vooruit kijkt, zodat de bus bij gevaar tijdig kan afremmen. "De milieu-impact van de superbus is vele malen kleiner dan bijvoorbeeld een hogesnelheidslijn, omdat het energiegebruik aanzienlijk lager is en de aanleg en onderhoud van het traject veel minder kost en minder landschappelijke impact heeft", verwacht prof. Ockels.

In de voorstudie zal ondermeer een analyse gemaakt worden van de vervoerswaarde, de mate waarin de Superbus een verbetering of aanvulling van bestaande vervoersmiddelen is. Door middel van simulatietesten zullen het rijcomfort en de veiligheid van het superbus-concept getest worden. Daarbij zal gebruik worden gemaakt van de vluchtsimulator SIMONA. Ook zullen de technische, de economische en de milieu-aspecten worden bestudeerd. Daarnaast wordt op korte termijn een workshop gehouden met deskundigen van de TU Delft en van de betrokken industrieën, om de plannen op elkaar af te stemmen.

Na een succesvol afsluiten van de voorstudie (eind 2005) hoopt de TU Delft een contract aan te gaan met belanghebbenden bij de overheid en evt. industrie voor het realiseren van een experimenteel praktijkmodel van de Superbus. Het streven is dit model te presenteren bij de opening van de Olympische Spelen in Beijing. De Chinese overheid heeft zich immers voorgenomen dat dit de eerste Olympische Spelen zullen zijn die volledig duurzaam zijn. Bovendien is China een (grote) potentiële markt voor de Superbus.

Noot voor de pers

Voor meer informatie kunt u terecht bij:

prof.dr.Wubbo.J. Ockels, AeroSpace Sustainable Engineering and Technology,

tel. 015 278 9576, e-mail wubbo.ockels@lr.tudelft.nl, en bij

ir. Joris Melkert, universitair docent bij de leerstoel ASSET

tel: 015-2785338, e-mail: j.a.melkert@lr.tudelft.nl of bij

Karen Collet, persvoorlichter van de TU Delft,

tel. 015 278 5408 of 06 140 150 01, e-mail: k.collet@tudelft.nl.