Vereniging Samengestelde Wedstrijd Mensport Nederland

De nieuwe MenSport maart/april is uit

04/03/2005

Lochem, 4 maart 2005

Wat valt er te lezen in de nieuwe MenSport?

VAN TESTCASE TOT WEDSTRIJDWAGEN
Voor een nieuwe menwagen op de markt komt, wordt hij uitgebreid getest; pas als alle kinderziektes zijn bezworen is hij klaar voor presentatie aan het grote publiek. Dat testen gebeurt in de werkplaats, maar ook door ervaringsdeskundigen in het veld en op het wedstijdterrein. Pony enkelspanrijder Wim Veldboom is zo'n testrijder. In het bijzijn van verschillende wagendealers en de Poolse bouwers demonstreerde de menner uit Zeewolde de plussen en minnen van twee marathonwagens. MenSport keek mee.

PARTNERS IN DE SPORT
Sinds in 1998 het eerste wereldkampioenschap voor enkelspannen in het Oostenrijkse Ebbs werd gehouden, heeft de nationale enkelspansport in Nederland een gigantische groeispurt meegemaakt. Was er voor die tijd geen nationale rubriek, anno 2005 komen er maar liefst 16 enkelspanrijders aan de start en de sport wordt steeds professioneler. Twee van hen zijn Martin van den Broek en Leonne van Gestel uit Eindhoven, partners in het leven en in de sport. Een dubbelportret, gemaakt door Marie de Ronde.

GESTREEPTE UITDAGING
Drie jaar kostte het hem. Om iets in de showpiste te brengen, wat niemand hem na doet. De Belgische stuntrijder Ivan Peeters dresseerde een zebra voor de wagen en onder het zadel. Het publiek op de beurs Paard & Koets kreeg de primeur en inmiddels heeft Zorro, zoals het gestreepte 'monster' heet, zijn eerste optredens achter de rug. Met succes. Tekst en foto's van Mario Broekhuis.

GEEN KWESTIE VAN 'ZAND EROVER'
Als je zo eens om je heen vraagt wat iemand weet van goede rijbodems in een buiten- of een binnenbak, krijg je vaak als enig antwoord: ,,duur!'' Maar op de vraag: ,,hoe duur dan?'' haalt men z'n schouders op en waagt een gokje: ,,zo'n twintig tot dertigduizend euro minstens.'' MenSport ging op onderzoek uit, niet alleen naar de prijs, maar naar alle benodigde werkzaamheden en materialen. We wilden openheid van zaken. En die kregen we. Tekst en foto's van Madeleine Calkoen

MEER ZICHT DOOR MINDER KLEP
Over de voor en nadelen van het gebruik van oogkleppen wordt al een eeuw lang gediscuseerd en bij tijd en wijle is het onderwerp weer helemaal in het nieuws. Zoals in dit jaar, want nadat pony's al eerder werden 'vrijgesteld' heeft de FEI de verplichting tot het dragen van oogkleppen in de wedstrijdsport nu ook voor paarden laten vervallen. Tijd dus om een aantal deskundigen eens naar hun mening te vragen. Madeleine Calkoen raadpleegde oude lectuur, keek naar de draf- en rensport, informeerde bij ervaringsdeskundigen en zette een tuigenmaker aan het werk.

WANNEER JE ALLES AL GEWONNEN HEBT

Henk Ingeveldt is een bekende verschijning in het wereldje van de klassementsritten. Zo werd de Limburger met zijn tweespan Friezen voor de Landaulette in 2003 Nederlands kampioen authentiek gerij en in 2004 bemachtigde hij de Tinello-trofee. Na deze successen achtte de gewezen beroepsschauffeur uit Roermond de tijd rijp om ruimte te maken voor nieuwe sterren aan het klassieke menfirmament en besloot zich niet langer te laten jureren. Een interview door Meike Merks.

NOG ALTERNATIEF VOOR CHIPPEN?
Vanaf het moment dat het chippen werd ingevoerd, is er hevig tegen geageerd. Met name de groep Nijhof (niet te verwarren met team Nijhof uit Geesteren) voerde, zich gesteund wetend door paardensport-grootheden als Anky van Grunsven en IJsbrand Chardon, actief campagne tegen dit lichaamsvreemde object. Dat de strijd om de chip nog niet is gestreden bleek eind januari, toen de Tweede Kamer landbouwminister Veerman op verzoek van de oppositie verzocht om de uiterste datum van de chipontheffing, die stond gesteld op 1 februari jl., tot nader order uit te stellen. Tekst en foto's van Meike Merks.

WIE KENT ZE NOG?
Er zijn van die aangespannen tochten waarover nog jaren later met bewondering en respect wordt gesproken. Omdat ze werden georganiseerd vanwege een bijzondere reden, de route zo lang en zwaar was dat de rit ontaardde in een ware uitputtingsslag, of werden verreden met opvallende rijtuigen. In deze MenSport de 'vergeten tocht van Harry de Ruyter'. MenSport wil in de komende nummers aandacht besteden aan deze in het verleden geleverde bijzondere men-prestaties. Heeft u een ooggetuige verslag en/of foto's van zo'n tocht, laat het ons dan weten. Wie weet wordt uw bijdrage een bron van inspiratie voor hedendaagse men-avonturiers. Mail uw verhaal naar info@mensport.nl of stuur naar postbus 154, 7250 AD Lochem.