Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
2509 LV Den Haag
der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA `s-GRAVENHAGE Telefax (070) 333 40 33
Uw brief Ons kenmerk Doorkiesnummer
2040508290 UAW/2005/14305 333
Onderwerp Datum Contactpersoon
Doorverkopen van CAO-gegevens 4 maart 2005
Op 14 februari 2005 heeft het lid Bakker (D'66) vragen gesteld over het achterhouden en
vervolgens doorverkopen van CAO-gegevens. Hierbij ontvangt u de beantwoording van deze
vragen
De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(mr. A.J. de Geus)
2040508290
Vragen van het lid Bakker (D'66) aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over het
achterhouden en vervolgens doorverkopen van CAO-gegevens.
1
Klopt het dat ambtenaren van de Directie Uitvoeringstaken Arbeidsvoorwaardenwetgeving van het ministerie
van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) (nog) niet-openbare CAO-teksten achterhouden om ze
geannoteerd door te verkopen aan de Sdu?
Antwoord 1
Neen. De ambtenaren die hier worden bedoeld verrichten weliswaar nevenwerkzaamheden voor de Sdu, maar
van het achterhouden van (nog) niet openbare CAO-teksten is geen sprake. Artikel 4 van de Wet op de
loonvorming schrijft kort gezegd en voorzover hier ter zake doende voor dat cao-partijen van het sluiten of
2
wijzigen van een CAO mededeling moeten doen aan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid onder
bijvoeging van de tekst van de CAO. Deze CAO's berusten bij de Directie Uitvoeringstaken
Arbeidsvoorwaardenwetgeving van mijn ministerie en kunnen door een ieder die dat wenst worden
geraadpleegd. Via de door die directie verzorgde web-site www.cao.szw.nl kan door belangstellenden
nauwkeurig worden gevolgd welke CAO's daadwerkelijk zijn aangemeld. Voor CAO's waarvoor ingevolge de
Wet op het algemeen verbindend en het onverbindend verklaren van de bepalingen van collectieve
arbeidsovereenkomsten (Wet avv) algemeen verbindend verklaring wordt gevraagd geldt daarenboven nog
dat de avv-procedure voorziet in een periode van tervisielegging die in de Staatscourant wordt aangekondigd.
2
Vindt u niet dat ambtenaren die op deze manier "bijklussen"oneigenlijk gebruik maken van ambtshalve, uit
hoofde van een (betaalde) functie verkregen informatie?
3
Hoe lang is de top van uw ministerie al van deze praktijk op de hoogte en wat is er tegen gedaan? Klopt het dat
het ministerie van SZW van mening is dat het om een privé-zaak van de betreffende medewerkers gaat?
4
Welke regels gelden er thans voor de openbaarmaking van CAO-teksten en welke (gedrags)regels zijn er voor
de betrokken ambtenaren?
Antwoord 2+3+4
Het is ambtenaren op grond van het ARAR toegestaan om nevenwerkzaamheden te verrichten tenzij het
verrichten van die nevenwerkzaamheden een goede functievervulling in de weg staan of het goed functioneren
van de openbare dienst zou kunnen verstoren. Dergelijke omstandigheden doen zich in casu niet voor. De
betreffende ambtenaren hebben de hier bedoelde nevenwerkzaamheden conform artikel 61, eerste lid, ARAR
gemeld aan het bevoegd gezag; het bevoegd gezag heeft met het verrichten van die nevenwerkzaamheden
ingestemd. Overigens bestaat deze situatie, voor zover valt na te gaan, in ieder geval sedert 1995. Uit mijn
antwoord op vraag 1 blijkt reeds dat van het oneigenlijk gebruik van ambtshalve verkregen informatie geen
sprake is.
3
5
Waarom is de informatie op de CAO-website van het ministerie van SZW medio 2004 gehalveerd?
Antwoord 5
Deze vraag moet op een misverstand berusten. De in mijn antwoord op vraag 1 genoemde website bevat een
grote hoeveelheid informatie voor cao-partijen en andere belangstellenden over relevante wet- en regelgeving,
CAO-aanmelding, het doen van avv-verzoeken, overzichten van lopende- en afgesloten procedures, resultaten
van CAO-onderzoek en relevante actua. Daarin is sedert medio 2004 niets veranderd. Wel heeft een aanpassing
plaats gevonden in de overzichten m.b.t. CAO-aanmeldingen en avv-procedures voor zover het de vermelding
daarin betreft van werknemersaantallen omdat verschillen in de op beide overzichten vermelde
werknemersaantallen tot (te) veel vragen leidden. Overwegingen met betrekking tot een adequate
capaciteitsinzet, gevoegd bij de constatering dat waar misverstanden klaarblijkelijk snel ontstaan ook de
waarde van de geboden informatie uiteindelijk betrekkelijk is, heeft geleid tot de beslissing om de
werknemersaantallen niet langer op de bedoelde overzichten te vermelden. Ik voeg daar volledigheidshalve aan
toe dat de gegevens met betrekking tot de representativiteit van CAO's waarvoor avv wordt verzocht onderdeel
zijn van het dossier dat ter visie wordt gelegd en dus voor een ieder kenbaar blijven.
6
Bent u het met de indiener eens dat CAO's volledig openbaar behoren te zijn, zeker vanaf het moment dat zij
voor algemeen verbindendverklaring worden aangeboden?
Antwoord 6
Zie mijn antwoord op vraag 1. Overigens wordt in het kader van de digitalisering van de werkprocessen van de
directie Uitvoeringstaken Arbeidsvoorwaardenwetgeving gewerkt aan de mogelijkheid tot digitale ter visie
legging. In dat kader ben ik tevens voornemens om, na raadpleging van de Stichting van de Arbeid, de
aangemelde CAO-tekst te linken aan de overzichten van CAO-aanmeldingen op de meer genoemde website. Op
enige termijn kan een ieder dus via internet alle aangemelde cao's raadplegen.
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid