Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 2509 LV Den Haag der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA `s-GRAVENHAGE Telefax (070) 333 40 33

Uw brief Ons kenmerk Doorkiesnummer 2040508290 UAW/2005/14305 333

Onderwerp Datum Contactpersoon Doorverkopen van CAO-gegevens 4 maart 2005

Op 14 februari 2005 heeft het lid Bakker (D'66) vragen gesteld over het achterhouden en vervolgens doorverkopen van CAO-gegevens. Hierbij ontvangt u de beantwoording van deze vragen

De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(mr. A.J. de Geus)

2040508290

Vragen van het lid Bakker (D'66) aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over het achterhouden en vervolgens doorverkopen van CAO-gegevens.


1
Klopt het dat ambtenaren van de Directie Uitvoeringstaken Arbeidsvoorwaardenwetgeving van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) (nog) niet-openbare CAO-teksten achterhouden om ze geannoteerd door te verkopen aan de Sdu?

Antwoord 1
Neen. De ambtenaren die hier worden bedoeld verrichten weliswaar nevenwerkzaamheden voor de Sdu, maar van het achterhouden van (nog) niet openbare CAO-teksten is geen sprake. Artikel 4 van de Wet op de loonvorming schrijft ­ kort gezegd en voorzover hier ter zake doende ­ voor dat cao-partijen van het sluiten of


2

wijzigen van een CAO mededeling moeten doen aan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid onder bijvoeging van de tekst van de CAO. Deze CAO's berusten bij de Directie Uitvoeringstaken Arbeidsvoorwaardenwetgeving van mijn ministerie en kunnen door een ieder die dat wenst worden geraadpleegd. Via de door die directie verzorgde web-site www.cao.szw.nl kan door belangstellenden nauwkeurig worden gevolgd welke CAO's daadwerkelijk zijn aangemeld. Voor CAO's waarvoor ingevolge de Wet op het algemeen verbindend en het onverbindend verklaren van de bepalingen van collectieve arbeidsovereenkomsten (Wet avv) algemeen verbindend verklaring wordt gevraagd geldt daarenboven nog dat de avv-procedure voorziet in een periode van tervisielegging die in de Staatscourant wordt aangekondigd.

2
Vindt u niet dat ambtenaren die op deze manier "bijklussen"oneigenlijk gebruik maken van ambtshalve, uit hoofde van een (betaalde) functie verkregen informatie?


3
Hoe lang is de top van uw ministerie al van deze praktijk op de hoogte en wat is er tegen gedaan? Klopt het dat het ministerie van SZW van mening is dat het om een privé-zaak van de betreffende medewerkers gaat?


4
Welke regels gelden er thans voor de openbaarmaking van CAO-teksten en welke (gedrags)regels zijn er voor de betrokken ambtenaren?

Antwoord 2+3+4
Het is ambtenaren op grond van het ARAR toegestaan om nevenwerkzaamheden te verrichten tenzij het verrichten van die nevenwerkzaamheden een goede functievervulling in de weg staan of het goed functioneren van de openbare dienst zou kunnen verstoren. Dergelijke omstandigheden doen zich in casu niet voor. De betreffende ambtenaren hebben de hier bedoelde nevenwerkzaamheden conform artikel 61, eerste lid, ARAR gemeld aan het bevoegd gezag; het bevoegd gezag heeft met het verrichten van die nevenwerkzaamheden ingestemd. Overigens bestaat deze situatie, voor zover valt na te gaan, in ieder geval sedert 1995. Uit mijn antwoord op vraag 1 blijkt reeds dat van het oneigenlijk gebruik van ambtshalve verkregen informatie geen sprake is.

3


5
Waarom is de informatie op de CAO-website van het ministerie van SZW medio 2004 gehalveerd?

Antwoord 5
Deze vraag moet op een misverstand berusten. De in mijn antwoord op vraag 1 genoemde website bevat een grote hoeveelheid informatie voor cao-partijen en andere belangstellenden over relevante wet- en regelgeving, CAO-aanmelding, het doen van avv-verzoeken, overzichten van lopende- en afgesloten procedures, resultaten van CAO-onderzoek en relevante actua. Daarin is sedert medio 2004 niets veranderd. Wel heeft een aanpassing plaats gevonden in de overzichten m.b.t. CAO-aanmeldingen en avv-procedures voor zover het de vermelding daarin betreft van werknemersaantallen omdat verschillen in de op beide overzichten vermelde werknemersaantallen tot (te) veel vragen leidden. Overwegingen met betrekking tot een adequate capaciteitsinzet, gevoegd bij de constatering dat waar misverstanden klaarblijkelijk snel ontstaan ook de waarde van de geboden informatie uiteindelijk betrekkelijk is, heeft geleid tot de beslissing om de werknemersaantallen niet langer op de bedoelde overzichten te vermelden. Ik voeg daar volledigheidshalve aan toe dat de gegevens met betrekking tot de representativiteit van CAO's waarvoor avv wordt verzocht onderdeel zijn van het dossier dat ter visie wordt gelegd en dus voor een ieder kenbaar blijven.


6
Bent u het met de indiener eens dat CAO's volledig openbaar behoren te zijn, zeker vanaf het moment dat zij voor algemeen verbindendverklaring worden aangeboden?

Antwoord 6
Zie mijn antwoord op vraag 1. Overigens wordt in het kader van de digitalisering van de werkprocessen van de directie Uitvoeringstaken Arbeidsvoorwaardenwetgeving gewerkt aan de mogelijkheid tot digitale ter visie legging. In dat kader ben ik tevens voornemens om, na raadpleging van de Stichting van de Arbeid, de aangemelde CAO-tekst te linken aan de overzichten van CAO-aanmeldingen op de meer genoemde website. Op enige termijn kan een ieder dus via internet alle aangemelde cao's raadplegen.