Marktleiderschap tegen werkeloosheid

Het "Handboek voor de (toekomstige) Marktleider" vanaf 4 maart beschikbaar

EINDHOVEN, 20050228 -- Vier van de vijf startende ondernemingen halen de eerste vijf levensjaren niet. Grote ondernemingen richten zich veel te vaak op korte termijn financieel succes om aandeelhouders en financiers tevreden te houden. In beide gevallen betekent dit een enorm verlies aan creativiteit in het Nederlandse ondernemerschap ten koste van werkgelegenheid en nationale welvaart, volgens Marktleiderschap coach en schrijver, Jean-Paul Close.


In het "Handboek voor de (toekomstige) Marktleider" dat vrijdag 4 maart uitkomt, biedt Management Coach, Jean-Paul Close, een structuur aan dat elke ondernemer kan gebruiken voor groei en winstgevend Marktleiderschap, het enige middel tegen werkeloosheid.
Starters hebben volgens Close de grootste moeite om voldoende aansluiting te vinden met de markt waarop ze willen werken. Zij missen regelmatig de belangrijke wisselwerking met klanten om een "goed idee" te toetsen aan het behoeftepatroon van de markt zelf. Vaak is een kleine aanpassing van het idee voldoende om die aansluiting juist wél te vinden. Daardoor kan de ondernemer de doorbraak maken en bij gaan dragen aan de economische ontwikkeling en werkgelegenheid van Nederland. Close komt tot deze conclusie uit de vele honderden resultaten van zijn ondernemerstest welke sinds enige maanden gratis te gebruiken is op zijn site, www.marktleiderschap.nl. Close helpt ondernemers door ze te adviseren om tot de juiste focus te komen door simpelweg "Marktleiderschap" als basis doelstelling te nemen en zich daarbij de methode van de 5 krachten uit het boek van Close eigen te maken.

"Second best" is voor Close in de huidige samenleving géén optie. De markt heeft voldoende nuances om miljarden marktleiderschappen te verdelen op lokaal, regionaal, nationaal en wereldniveau. Elk bedrijf dat langer dan 5 jaar bestaat heeft al aan een vorm van marktleiderschap geproefd, al weet zij dat soms niet. Zo´n bedrijf doet er goed aan om eens stil te staan bij de aansluiting welke het gemaakt heeft met haar markt en dat verder uit te bouwen. Als alle ondernemers dat zouden doen, dan zou Nederland weer een krachtig ondernemersklimaat ontwikkelen en de werkeloosheid als sneeuw voor de zon verdwijnen.

De leiding van grote bedrijven wordt ook aan de kaak gesteld in het handboek. Close stelt dat de managers van grote ondernemingen gedwongen worden hun organisaties leeg te zuigen ter wille van kwartaal en jaarcijfers, en dividenden voor de aandeelhouders. Echte ondernemers van topondernemingen zorgen, volgens Close, voor de vrijheid om een goed geoliede, toekomstgerichte bedrijfsmachine te creeren welke functioneert op basis van de 5 "krachten" die in het boek beschreven worden. Elk bedrijf dat deze 5 krachten optimaal benut genereert automatisch middelen welke geïnvesteerd kunnen worden in de verdediging van marktposities en de uitbreiding daarvan. Dit soort bedrijven groeit, creert werkgelegenheid in plaats van het af te breken in opeenvolgende herstructureringsprogrammas. Deze ondernemersgeest heeft Nederland ooit tot de machtigste landen van de wereld gemaakt. Nog steeds wordt het Nederlandse ondernemerschap spreekwoordelijk gebruikt in verschillende talen. Helaas is het huidige Nederlandse ondernemersklimaat niet meer in staat haar historische imago in te vullen laat staan te verbeteren.

Coach Close zou dat graag anders zien. De overheid krijgt vaak de schuld van alle problemen en het is natuurlijk waar dat Nederland tegenwoordig uitblinkt als regeltjes land waardoor de indruk ontstaat dat de ene helft van het land de andere helft controleert. Dat is niet echt een stimulans voor creatief ondernemerschap. Aan de andere kant zouden krachtige, doelgerichte ondernemers, die stap voor stap hun bedrijven consolideren binnen een Marktleiderschapspositie en deze in de wereld uitbreiden, bij kunnen dragen tot het herstel van het nationale zelfvertrouwen en gevoel van optimisme. Vanuit dat soort gevoelens is het veel plezieriger en gemakkelijker om te bouwen aan een open, krachtig, machtig en flexibel Nederland waar iedereen zich veilig voelt en weer trots op kan zijn.

Het "Handboek voor de (toekomstige) Marktleider" kost 18,95 Euro plus verzendkosten en is beschikbaar op www.marktleiderschap.nl