Gemeente Harderwijk

4/3/2005

Aanleg Groene Zoomweg/Speijkweg van start


4-3-2005

Twee maart is gestart met de aanleg van de Speijkweg/Groene Zoomweg. Wethouder Roelofsen van Ermelo en wethouder Daamen van Harderwijk verrichtten de eerste werkzaamheden. Aannemersbedrijf Van Gelder uit Elburg die de weg voor beide gemeenten gaat aanleggen zal de klus voor de bouwvakvakantie afmaken mits er geen onvoorziene omstandigheden optreden. De weg is straks een belangrijke verbinding tussen Harderwijk en Ermelo/Horst. Bewoners van Drielanden en Stadsweiden hebben binnenkort niet alleen een snelle verbinding naar de buurgemeente maar hebben ook snel toegang tot de belangrijke wegen naar Zwolle, Lelystad en Amersfoort.

Groene Zoomweg duurzaam veilig
Bij de aanleg van de weg wordt rekening gehouden met de eisen van Duurzaam veilig. De weg bestaat daarom uit twee éénbaansstroken gescheiden door een brede middenberm. Inhalen is hierdoor niet mogelijk wat de veiligheid ten goede komt. Zijwegen vanuit Drielanden hebben via drie aan te leggen rotondes toegang tot de Groene Zoomweg. De eerste op de wegaansluiting van met Horsterhout (de toegangsweg tot het centrumgebied). Twee rotondes worden aangelegd met het oog op toekomstige ontwikkelingen in Drielanden-West. Er worden geen verkeersverbindingen aangelegd tussen de Horloseweg of Horsterengweg en de Groene Zoomweg. De maximumsnelheid is vastgesteld op 60 km per uur.

Uitbreiding Drielanden mogelijk
Ondanks de aanleg van de Groene Zoomweg in Harderwijk blijven er voldoende groeimogelijkheden voor de wijk Drielanden. Ook is rekening gehouden met de wens de weg optimaal in te passen in het bestaande landschap en de hier aanwezige bebouwing.
Langs de Groene Zoomweg komen geen fiets- of wandelpaden. Via fiets- en voetgangerstunnels kan de Groene Zoomweg op een drietal locaties veilig worden overgestoken. Op dezelfde manier als de gerealiseerde Zwarte Padroute zullen fiets- en wandelroutes ter hoogte van de Horsterweg en nabij de Horsterzoomweg aangelegd. Deze laatste route wordt gerealiseerd tijdens de ontwikkeling van Drielanden-West.

Geluidsoverlast beperkt
Om de toekomstige woningen in Drielanden-West te beschermen tegen geluidsoverlast worden te zijner tijd aan de noordzijde van de Groene Zoomweg geluidswallen aangelegd. Maar eerst wordt de ruimte van de geluidswallen tijdelijk gebruikt voor de aanleg van een landbouwpad. Agrariërs kunnen via dit pad, in afwachting van de ontwikkelingen in Drielanden, de noordelijk gelegen landbouwpercelen bereiken. Ter hoogte van bestaande bebouwing langs de Horloseweg wordt ook aan de zuidzijde van de weg een grondwal gerealiseerd. Deze wal wordt op een wisselende hoogte aangebracht en van een groene aankleding voorzien.

Beken en sloten
De beek van de Hooge Geest, ter hoogte van de Horsterweg, wordt op de kruising met de Groene Zoomweg door een buisleiding geleid om in het stadsdeel Drielanden uit te komen in een brede watergang, de zogenaamde Blauwe long. Ook op andere plaatsen komen tunnels onder de weg zodat dieren veilig de Groene Zoomweg kunnen oversteken.

Ermelo geeft das ruimte
Op het Ermelose grondgebied gaat de Groene Zoomweg over in de Speijkweg (voorheen Parallelweg genoemd). Ook Ermelo heeft een plan opgesteld voor de landschappelijke inpassing. Belangrijke elementen zijn het beplantingsplan en het ontwerp van de oostelijke bermsloot. Ermelo heeft bij het ontwerp bijzondere aandacht geschonken aan het leefgebied van de das en de bewoonde dassenburcht in het gebied. Om het foerageergebied van de das in stand te houden, zijn speciale voorzieningen getroffen in de vorm van dassentunnels onder de Buitenbrinkweg en hekwerken met een geleidende functie. De das kan hierdoor zijn foerageergebied in zuidelijke richting uitbreiden.

Ook de Speijkweg wordt ingericht conform de principes van Duurzaam Veilig. Voor het grootste deel van deze weg gaat een 80 km/uur verkeersregime gelden. Bij de aansluiting op Groene Zoomweg geldt een
60 km/uur regime. Omdat de weg in een relatief nat gebied ligt, wordt evenwijdig aan de weg een drainagestelsel aangelegd. Om geluidsoverlast voor het gebied te voorkomen wordt deze weg van een geluidsarme asfaltsoort voorzien.
De enige aansluiting op dit gedeelte van de weg is de camping De Horsterhoeve. Hier kan men in de toekomst alleen rechtsaf er in en rechtsaf eruit. De weg wordt gesloten verklaard voor fietsers en voetgangers.

---

gemeente harderwijk © gemeente harderwijk 2001