Gemeente Harderwijk
4/3/2005
Aanleg Groene Zoomweg/Speijkweg van start
4-3-2005
Twee maart is gestart met de aanleg van de Speijkweg/Groene Zoomweg.
Wethouder Roelofsen van Ermelo en wethouder Daamen van Harderwijk
verrichtten de eerste werkzaamheden. Aannemersbedrijf Van Gelder uit
Elburg die de weg voor beide gemeenten gaat aanleggen zal de klus voor
de bouwvakvakantie afmaken mits er geen onvoorziene omstandigheden
optreden. De weg is straks een belangrijke verbinding tussen
Harderwijk en Ermelo/Horst. Bewoners van Drielanden en Stadsweiden
hebben binnenkort niet alleen een snelle verbinding naar de
buurgemeente maar hebben ook snel toegang tot de belangrijke wegen
naar Zwolle, Lelystad en Amersfoort.
Groene Zoomweg duurzaam veilig
Bij de aanleg van de weg wordt rekening gehouden met de eisen van
Duurzaam veilig. De weg bestaat daarom uit twee éénbaansstroken
gescheiden door een brede middenberm. Inhalen is hierdoor niet
mogelijk wat de veiligheid ten goede komt. Zijwegen vanuit Drielanden
hebben via drie aan te leggen rotondes toegang tot de Groene Zoomweg.
De eerste op de wegaansluiting van met Horsterhout (de toegangsweg tot
het centrumgebied). Twee rotondes worden aangelegd met het oog op
toekomstige ontwikkelingen in Drielanden-West. Er worden geen
verkeersverbindingen aangelegd tussen de Horloseweg of Horsterengweg
en de Groene Zoomweg. De maximumsnelheid is vastgesteld op 60 km per
uur.
Uitbreiding Drielanden mogelijk
Ondanks de aanleg van de Groene Zoomweg in Harderwijk blijven er
voldoende groeimogelijkheden voor de wijk Drielanden. Ook is rekening
gehouden met de wens de weg optimaal in te passen in het bestaande
landschap en de hier aanwezige bebouwing.
Langs de Groene Zoomweg komen geen fiets- of wandelpaden. Via fiets-
en voetgangerstunnels kan de Groene Zoomweg op een drietal locaties
veilig worden overgestoken. Op dezelfde manier als de gerealiseerde
Zwarte Padroute zullen fiets- en wandelroutes ter hoogte van de
Horsterweg en nabij de Horsterzoomweg aangelegd. Deze laatste route
wordt gerealiseerd tijdens de ontwikkeling van Drielanden-West.
Geluidsoverlast beperkt
Om de toekomstige woningen in Drielanden-West te beschermen tegen
geluidsoverlast worden te zijner tijd aan de noordzijde van de Groene
Zoomweg geluidswallen aangelegd. Maar eerst wordt de ruimte van de
geluidswallen tijdelijk gebruikt voor de aanleg van een landbouwpad.
Agrariërs kunnen via dit pad, in afwachting van de ontwikkelingen in
Drielanden, de noordelijk gelegen landbouwpercelen bereiken. Ter
hoogte van bestaande bebouwing langs de Horloseweg wordt ook aan de
zuidzijde van de weg een grondwal gerealiseerd. Deze wal wordt op een
wisselende hoogte aangebracht en van een groene aankleding voorzien.
Beken en sloten
De beek van de Hooge Geest, ter hoogte van de Horsterweg, wordt op de
kruising met de Groene Zoomweg door een buisleiding geleid om in het
stadsdeel Drielanden uit te komen in een brede watergang, de
zogenaamde Blauwe long. Ook op andere plaatsen komen tunnels onder de
weg zodat dieren veilig de Groene Zoomweg kunnen oversteken.
Ermelo geeft das ruimte
Op het Ermelose grondgebied gaat de Groene Zoomweg over in de
Speijkweg (voorheen Parallelweg genoemd). Ook Ermelo heeft een plan
opgesteld voor de landschappelijke inpassing. Belangrijke elementen
zijn het beplantingsplan en het ontwerp van de oostelijke bermsloot.
Ermelo heeft bij het ontwerp bijzondere aandacht geschonken aan het
leefgebied van de das en de bewoonde dassenburcht in het gebied. Om
het foerageergebied van de das in stand te houden, zijn speciale
voorzieningen getroffen in de vorm van dassentunnels onder de
Buitenbrinkweg en hekwerken met een geleidende functie. De das kan
hierdoor zijn foerageergebied in zuidelijke richting uitbreiden.
Ook de Speijkweg wordt ingericht conform de principes van Duurzaam
Veilig. Voor het grootste deel van deze weg gaat een 80 km/uur
verkeersregime gelden. Bij de aansluiting op Groene Zoomweg geldt een
60 km/uur regime. Omdat de weg in een relatief nat gebied ligt, wordt
evenwijdig aan de weg een drainagestelsel aangelegd. Om
geluidsoverlast voor het gebied te voorkomen wordt deze weg van een
geluidsarme asfaltsoort voorzien.
De enige aansluiting op dit gedeelte van de weg is de camping De
Horsterhoeve. Hier kan men in de toekomst alleen rechtsaf er in en
rechtsaf eruit. De weg wordt gesloten verklaard voor fietsers en
voetgangers.
---
gemeente harderwijk
© gemeente harderwijk 2001