Contactpersoon
-
Datum
4 maart 2005
Ons kenmerk
RWS/SDG 2005/4293
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
Uw kenmerk
2040508540
Onderwerp
Anti-kijkschermen
Geachte voorzitter,
Hierbij beantwoord ik de vragen van het lid Hofstra inzake het toepassen
van
anti-kijkschermen bij de afhandeling van incidenten.
1. Bent u op de hoogte van het bestaan van een anti-kijkscherm waarmee
voorkomen
wordt dat andere weggebruikers naar een ongeval kunnen kijken en hierdoor
files veroorzaken?
1. Ja, ik ben op de hoogte van het bestaan van de schermen.
2. Deelt u de mening dat een dergelijk scherm een nuttige bijdrage
kan leveren aan het terugdringen van files in Nederland, overwegende dat
12% van alle files veroorzaakt wordt door ongevallen?
2. Ja, die mening deel ik.
3. Wat is door Rijkswaterstaat gedaan om deze maatregel te
onderzoeken? Is er een kosten-baten analyse gemaakt? Zo ja, welke
concrete kosten moeten worden gemaakt en hoeveel "kijkfiles" kunnen met
de maatregel worden voorkomen?
3. Sinds 1997 heeft Rijkswaterstaat proeven genomen met anti-
kijkschermen. Daaruit
is gebleken dat hiermee positieve resultaten kunnen worden bereikt.
Het
maatschappelijk voordeel van deze schermen varieert echter. De
volgende overwegingen spelen daarbij een rol:
De duur van het incident: het plaatsen van een scherm vergt circa 1 uur;
dit maakt
de toepassing ervan onrendabel voor kortdurende incidenten.
Omstandigheden ter plaatse (ligging van het incident ten opzichte van het
overige
verkeer): het scherm is uiteraard alleen zinvol als het incident
waarneembaar is
vanaf de andere rijbaan.
Het aanbod van het overige verkeer: kijkfiles ontstaan alleen bij hoge
intensiteiten; bij weinig verkeer is er dus geen noodzaak tot
plaatsing van
schermen.
Klimatologische omstandigheden: bij harde wind kan het scherm weggeblazen
worden en is plaatsing om die reden niet gewenst.
Op basis van de proeven zijn er in de regio's Noord-Holland, Zuid-
Holland, Utrecht en Noord-Brabant van Rijkswaterstaat anti-kijkschermen
aangeschaft. De plaatsing ervan geschiedt door aannemers. De
aanschafprijs is ca. E 75.000,-- (inclusief BTW) voor een scherm met een
lengte van 200 m inclusief toebehoren en instructie.
In een aantal andere regio's zijn door Rijkswaterstaat contracten
gesloten met bedrijven voor het beschikbaar houden en het op afroep
plaatsen van dergelijke schermen.
Er zijn momenteel verschillende soorten schermen in gebruik. Dit betreft
bijvoorbeeld schermen welke op de geleiderail worden geplaatst en
schermen welke op de rijbaan worden geplaatst.
4. Bent u bereid om het afschermen van ongelukken op te nemen in de
landelijke
richtlijnen voor de afhandeling van incidenten op de snelweg? Zo ja,
op welke
termijn? Zo neen, waarom niet?
4. Mits een incident voldoet aan de bij vraag 3 genoemde overwegingen,
past
Rijkswaterstaat anti-kijkschermen reeds toe.
In de Reader "Incident Management Bij Verkeersongevallen op
Auto(snel)wegen" uit
2000 (ISBN nummer 90-5643-148-x) is ruime aandacht besteed aan de
toepassing
van anti-kijkschermen als maatregel ter bevordering van doorstroming van
het verkeer.
Deze reader is opgesteld door het Nibra (Nederlands Instituut voor Brand
en Rampenbeheersing) in samenwerking met Rijkswaterstaat, de Nederlandse
Politie (Politie Instituut Verkeer en Milieu) en de SOSA (Stichting
Opleiding Scholing Ambulancehulpverlening).
5. Ziet u alternatieven om het aantal "kijkfiles" in Nederland terug te
dringen? Zo ja,
welke alternatieven zijn dit en op welke termijn en tegen welke
kosten verwacht u
deze alternatieven te kunnen implementeren?
5. Het terugdringen van het aantal files in Nederland door incidenten
heeft grote
aandacht. Het terugdringen van de kijkfiles maakt hier onderdeel
vanuit. Ongeveer
0,5 tot 1% van de files in Nederland zijn kijkfiles. Dit
vertegenwoordigt een
economische schade van om en nabij de E 5 tot 10 miljoen per jaar.
Vermindering
van kijkfiles levert een meer dan evenredige bijdrage aan ergernis
bij weggebruikers
door files, omdat men ze ervaart als 'onnodig'. Eerdere campagnes
over kijkfiles
hebben het fenomeen niet meetbaar verminderd, maar wel de
bewustwording
vergroot.
In het kader van het project Incident Management Plus worden
momenteel, vanuit de
reeds bestaande samenwerking van Rijkswaterstaat met de politie,
inspecteurs van
Rijkswaterstaat opgeleid tot verkeersregelaar. Door het verkrijgen
van deze
bevoegdheid krijgen deze inspecteurs gelijk de politie de
mogelijkheid om het verkeer
bij incidenten aanwijzingen te geven om zo de doorstroming in een
vroeg stadium van
het incident te bevorderen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
Ministerie van Verkeer en Waterstaat