ACADEMIA SYMPOSION
Ideale collega is zichzelf en prettig gestoord
Ideale collega is zichzelf en prettig gestoord
Volgens een recent onderzoek van FlirtManagement.com is de ideale
vaderlandse collega zichzelf, prettig gestoord, geïnteresseerd en
enthousiast. De ondervraagden zijn 531 deelnemers aan een workshop
Flirtmanagement. Zij waren afkomstig van verschillende ministeries en
multinationals, zoals de Rabobank, ING Bank, Accenture, Deloitte, KPMG
en PriceWaterhouseCooper.
In het kader van de workshop FlirtManagement werd de deelnemers
gevraagd van 81 eigenschappen diegene te kiezen die ze het liefst
terug zouden willen zien in hun collegas. Ook konden zij zelf
eigenschappen toevoegen.
Op de lijst stonden de volgende eigenschappen:
Tikkeltje arrogant, Tikkeltje verlegen, Welbespraakt, Grappig,
Geestig, Zelfverzekerd, Doortastend, Creatief, Cool, Sexy, Betoverende
blik, Enthousiast, Spontaan, Zichzelf, Charismatisch, Krachtig,
Karaktervol, Beschermend, Bescherming vragend, Lief, Vriendelijk,
Brutaal, Ondeugend, Sensueel, Gracieus, Gedurfd, Intrigerend,
Onbezorgd, Mysterieus, Beschaafd, Slim, Vindingrijk, Rustig,
Kunstzinnig, Anders, Energiek, Geboren leider, Erotiserend, Stijlvol,
Beleefd, Zorgzaam, Bijdehand, Vrijmoedig, Onbeschaamd, Bandeloos,
Stout, Vrolijk, Onverstoorbaar, Moedig, Onverklaarbaar, , Ongrijpbaar,
Overdonderend, Doelgericht, Laconiek, Charmant, Gevaarlijk, Spannend,
Hulpbehoevend, Onvoorspelbaar, Verrassend, Ongewoon, Meeslepend,
Schokkend, Innemend, Plezierig, Bekoorlijk, Flirterig, Onbereikbaar,
Toegankelijk, Open, Artistiek, Prikkelend, Prettig gestoord,
Geïnteresseerd, Levendig, Elegant, Hartstochtelijk, Beheerst, Sociaal,
Stralend, Adembenemend mooi...
Antwoorden:
18,45% zichzelf zijn ((98 ondervraagden)
17,89% prettig gestoord (95 ondervraagden)
15,25% geïnteresseerd (81 ondervraagden)
11,48% enthousiast (61 ondervraagden)
6,59% moedig (35 ondervraagden)
6,02% geestig (32 ondervraagden)
5,27% creatief (28 ondervraagden)
5,08% karaktervol (27 ondervraagden)
3,76% charismatisch (20 ondervraagden)
3,57% sociaal (19 ondervraagden)
Alle andere eigenschappen bij elkaar werden door 6,59% van de
deelnemers gekozen
Het feit dat ruim 50% van de ondervraagden kiest voor waarden als
zichzelf zijn, prettig gestoord, geïnteresseerd, en enthousiast
- wijst op het belang van een gezonde en productieve arbeidssfeer.
Een tekort aan deze waarden kan tot meer stress en minder
productiviteit leiden. Ter illustratie: iemand die zichzelf is kan al
zijn energie gebruiken voor zijn arbeidstaken. Iemand die niet
zichzelf kan zijn op de werkvloer misbruikt een deel van zijn energie
om zich staande te houden. Tel uit je verlies!
Winstdolheid, oftewel een foutieve obsessie met winst en efficiëntie,
is op de lange termijn een contraproductieve strategie, aldus Lisak.
In plaats daarvan pleit de doctorandus voor winstzinnigheid: een
evenwicht tussen winstdoelen en arbeidsbeleving.
Het belang van een bedrijf is niet vanzelfsprekend het belang van zijn
werknemers, maar het belang van de werknemers is daarentegen
noodzakelijkerwijs ook het belang van het bedrijf zelf. Een sociaal
verantwoord management wil op de meest efficiënte wijze zowel maximale
als duurzame winst behalen. Dit is alleen maar mogelijk met
enthousiaste werknemers, met wiens mens zijn serieus rekening gehouden
wordt.
Alles begint met het bieden van een inspirerende en gezonde
arbeidssfeer.
Boodschap voor de baas: je werkkrachten zijn net mensen!
Meer informatie op www.FlirtManagement.com of Drazen Lisak
06-52382477.
De gemiddelde Nederlander spendeert immers veel meer tijd met het
werken voor zijn brood dan met het consumeren ervan met zijn gezin;
het belang van arbeidsgeluk kan daarom niet overschat worden.
Het doel van FlirtManagement is om van Nederland een FlirtLand te
maken, waar welvaart niet ten koste van het geluk geproduceerd
wordt.
07 mrt 05 11:01