Contactpersoon
-
Datum
4 maart 2005
Ons kenmerk
IVW/DL/05.580001
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
2040508480
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Bijgaand vindt u de antwoorden op de vragen van de leden Verdaas, Samsom en
Van Heemst aan de minister van Verkeer en Waterstaat over een rapport van
de Inspectie Verkeer en Waterstaat inzake Rotterdam Airport.
Kent u het artikel 'Inspectie tikt vliegveld op de vingers'?
1. Ja.
2. Kunt u het rapport van de Inspectie Verkeer en Waterstaat aan de
Tweede kamer sturen?
2. Ja. Ik zal de Handhavingsrapportage Luchtvaartterrein Rotterdam,
vierde kwartaal gebruiksplanjaar 2004, toesturen aan de voorzitter.
3. Welke signalen zijn er gedurende het jaar geweest die wezen op een
dreigende overschrijding van de geluidsnormen door Rotterdam Airport? Wat
is er met deze signalen gebeurd?
3. De Inspectie ziet erop toe dat de milieuregels (waaronder
geluidsnormen) worden nageleefd. De Inspectie maakt daarbij gebruik van
een wettelijk vastgelegde systematiek om tijdig te kunnen signaleren of
geluidsnormen dreigen te worden overschreden. Op basis van deze
systematiek is bij de toetsmomenten na drie, zes en negen maanden van het
gebruiksplanjaar 2004 door de Inspectie vastgesteld dat er bij het
luchtvaartterrein Rotterdam geen sprake was van een dreigende
overschrijding van de 35-Ke geluidszone. Wel bleek na negen maanden dat
de luchthaven bij twee handhavingspunten dicht tegen een dreigende
overschrijding aan zat.
4. Welke maatregelen heeft de inspectie genomen of neemt de inspectie
naar aanleiding van de overschrijding van de geluidsnormen door deze
luchthaven?
4. Gegeven de hiervoor beschreven handhavingssystematiek en omdat het te
allen tijde primair de verantwoordelijkheid van de exploitant is om
eventuele maatregelen te nemen om zone-overschrijdingen te voorkomen,
heeft de Inspectie na negen maanden feitelijk gebruik geen maatregelen
aan de exploitant opgelegd. Nu vast staat dat de geluidsnormen in het
vierde kwartaal van het gebruiksplanjaar 2004 door de luchthaven
overschreden zijn, worden door de Inspectie maatregelen aan de exploitant
opgelegd om een herhaling in 2005 te voorkomen.
Volgens de exploitant zijn de overschrijdingen het gevolg van het
nauwkeuriger vliegen van de naderingsroutes dan bij de berekening van de
Ke-geluidszone is aangenomen. Om die reden dient door de exploitant eerst
een nieuw gebruiksplan voor het gebruiksplanjaar 2005 te worden opgesteld
waarin zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met een reëlere spreiding
van het vliegverkeer over de routes. Daarnaast dient door de exploitant
frequenter te worden gerapporteerd over de zich ontwikkelende Ke-
geluidsbelasting. Dit houdt in dat in de tweede helft van het
gebruiksplanjaar 2005 niet per kwartaal maar per maand aan de Inspectie
moet worden gerapporteerd. Tenslotte overweegt de Inspectie een
bestuurlijke maatregel te nemen in de vorm van een last onder dwangsom,
indien in het gebruiksplanjaar 2005 wordt vastgesteld dat er sprake is
van een dreigende overschrijding van de Ke-geluidszone.
5. Is het mogelijk om naar aanleiding van deze overschrijding boetes op
te leggen? Zo ja, wordt daarvan gebruik gemaakt? Zo nee, acht u dit
wenselijk?
5. Het wettelijk kader voor de regionale luchthavens is de Luchtvaartwet.
De Luchtvaartwet kent geen mogelijkheid om na de constatering van een
overschrijding van een geluidszone, een (bestuurlijke) boete op te
leggen. Wel kan de Inspectie, indien er sprake is van een dreigende
overschrijding van een geluidszone, bestuurlijke maatregelen nemen in de
vorm van een gehele of gedeeltelijke sluiting van het luchtvaartterrein
dan wel het opleggen van een last onder dwangsom.
Ik ben van mening dat het instrumentarium (bestuursdwang dan wel last
onder dwangsom) dat mij thans ter beschikking staat voldoende is om de
exploitant van het luchtvaartterrein ertoe te bewegen alles in het werk
te stellen, geluidszone-overschrijdingen in 2005 te voorkomen.
6. Welke maatregelen kan de inspectie in algemene zin nemen bij de
handhaving van geluidsnormen door regionale luchthavens?
Ik verwijs hiervoor naar de antwoorden op vraag 4 en 5.
7. Welke gevolgen heeft dit rapport voor de voorgenomen uitbreiding van
de mogelijkheden voor nachtvluchten op Rotterdam Airport?
7. Geen. Het besluit tot verruiming van de openingstijden voor landende
vliegtuigen is op 14 juli 2004 genomen. De exploitant dient daartoe wel
de wettelijke geluidsnormen en gebruiksvoorschriften die voor het
luchtvaartterrein gelden na te leven.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Mw drs M.H. Schultz van Haegen
Ministerie van Verkeer en Waterstaat