Ministerie van Buitenlandse Zaken

Kamerbrief inzake Samenwerkende Hulporganisaties

Samenwerkende
Hulporganisaties
Overeenkornst
van "De Samenwerkende Hulporganisaties" voor bet voeren van nationale acties ten behoeve van de hulpverlening aan slachtoffers van rampen van 1 januari 2005 - 31 december 2006.
1. InleidiDg
In de periode 1984 tot 1989 zijn enkele grate nationale inzamelacties gevoerd ten behoeve van de slachtoffers van grote rampen,
vooral in de derde wereld: Ben voor Afrika (1984) en Afrika Nu (1987).
Deze acties kenmerkten
rich enerzijds door samenwerking tussen de hulporganisaties onderling, anderzijds door sarnenwerking
tussen hulporganisaties de de en publiciteitsmedia.
Geleidelijk ontwikkelde rich een vast patroon in deze samenwerking. deelnemers De waren doorgaans Nederlandse
bet Rode Kruis, Mensen in Nood/Caritas Neerlandica, de Stichting Oecumenische
Hulp (SOH), Novib, bet Nederlands ComitC Unicef, Memisa, Terre des Hommes Nederland, Artsen zonder Grenzen TEAR fund. en Deze Degen
organisaties, verklaarden
zo ze: . verstaan en respecteren
elkaar in uitgangspunten, doelstellingen, werkmethodes en identiteit;
. bereiken en representeren gezamenlijkheid overgrote meerderheid in de van de Nederlandse
bevolking;
. zijn in structuur en omzet de meest belangrijke particuliere (nood)hulporganisaties in Nederland;
. kunnen tezamen
vrijwel overal tel wereld belangrijke particuliere (nood)hulporganisaties bun directe partners tot rekenen. De goede ervaringen
sinds 1984 hebben de Degen organisaties juli 1989 doen besluiten in tot bet maken van structmele afspraken
voor samenwerking geval van nationale acties. in De Nederlandse
bevolking en de media hebben duidelijk laten blijken zulk een sarnenwerking de fondsenwerving grate rampen te waarderen. in bij Daamaast de is samenwerking
bevorderlijk gebleken
voor de effectiviteit van de gevoerde acties. Het ontstaan
van een zekere structuur voor de verdeling van werkzaamheden, verantwoordelijkheden opbrengsten
en bleek in hoge mate tijdbesparend doeltreffend. en Deze structuur lag ten grondslag
aan de overeenkomst in 1989 voor de duur van drie die jaar werd aangegaan.
Daarna werd besloten de overeenkomst van 1989 met enige aanpassingen verlengen en met 30 september te tot 1996. Op 26 juni 1996 werd wederom
met enige aanpassingen besloten tot verlenging van de overeenkomst
voor een vervolgperiode
van drie jaar, zijnde van 1 oktober 1996 tot en met
30 september

1999. Voomoemde
aanpassingen betroffen: deelname SOH onder de naam
---

van Kerken in Actie, bijstelling van de verdeelsleutel toetreding en van de Stichting

Vluchteling.
Omdat ten tijde van de afloop van de overeenkomst SHO actief was in een actie en er behoefte bestond aan een zorgvuldige
bezinning op de inhoud van de nieuwe overeenkomst is besloten om de overeenkomst eerste
in instantie te verlengen 1 januari 2000 en daama tot tot 1 juni 2000.
Op 1 juni-2000 is opnieuw besloten met enige aanpassingen overeenkomst om de te verlengen tot 31 rnei 2003. De aanpassingen
betreffen de instelling van een aspirant lidmaatschap,
een aanscherping de criteria en de inbreng van kwaliteitsverbeterende van
elementen.
Op 1 januari 2002 zijn tussentijds
een aantal wijzigingen doorgevoerd. naar aanleiding Dit van discussies
over verantwoording,
stemgedrag verdeelsleutel onder andere en - door fusieprocessen gang gebracht.
op
Belangrijkste aanpassingen
betreffen:
. een nieuwe verdeelsleutel
. na bet fusieproces
blijven de rnerknamen
Mensen in Nood en Memisa gehandhaafd, maar Cordaid heeft een stem in de directeurenvergadering in berekening en van de verdeelsleutel.
. toevoeging van twee bijlagen: naast bijlage 1) Draaiboek Nationale Acties is er nu oak bijlage 2) Richtlijnen Rapportage Verplichtingen SHO en bijlage 3) SHO Verdeelsleutel.
Op 1 januari 2005 zijn een aantal wijzigingen doorgevoerd verdere verduidelijking van tel de actie- en toelatingscriteria
van de SHOo
Per 1 januari 2005 kent de SHO de volgende reguliere leden: Artsen zander Grenzen, KerkinActie, Mensen in Nood/Cordaid,
Nederlandse Rode Kruis, Novib, Stichting Vluchteling, TEAR fund, TeITe
des Hommes, UnicefNederland. De huidige overeenkomst geldig van 1 januari 2005 tJrn 31 december is 2006.
2. DoelsteUingen
Het samenwerkingsverband Samenwerkende
"De Hulporganisaties" beoogt: a) de cOOrdinatie fondsenwerving
van onder bet Nederlandse publiek, vanwege de Nederlandse
overheid en andere
organisaties behoeve ten van de slachtoffers van grate rampeD
buiten Nederland,
met name door een gezamenlijk appel via de publiciteitsmedia;
b) gezamenlijke
verantwoording
naar pers en publiek met betrekking tot de besteding van de opbrengsten de actie rowel ten tijde van als na de actie; uit
c) onderlinge uitwisseling van informatie inzake de situatie in rarnpgebieden inzake en de programma's die door de individuele organisaties lokale partnerorganisaties en worden uitgevoerd;
d) voor rover mogelijk en door afzonderlijke organisaties gewenst, onderlinge afstemming en dienstverlening organisatie
bij van de hulpverlening, bijvoorbeeld door bet uitwisselen van informatie en bet gezamenlijk organiseren van transporteD van hulpgoederen.

3. Uitgangspunten

3.1. Definitie "grote rampen"
Als grate rampeD
worden beschouwd:
noodsituaties waarin bet dagelijks leven van grate aantallen
mensen
emstig wordt verstoord en mensen vervallen tot lijden en hulpbehoevendheid gevolge waarvan zij duidelijk beboefte bebben aan redding, ten
z

beschenning, voeding, kleding, onderdak,
rnedische sociale zorg of andere en basisvoorzieningen.


3.2. Criteria
De SHO is onafhankelijk en laat rich in de besluitvorrning over bet al of niet houden van een nationa1e
actie leiden door eigen inzichten. Bij de besluitvonning over bet al dan Diet voeren van gezarnen1ijke acties gelden de volgende criteria:
A) De objectieve omvang van de ramp die de aanleiding vormt: . aantallen slachtofTers reeds bekend zijn dan wel moeten worden verwacht; die
. grootte van bet getrofTen
ofbedreigde gebied en daar wonende bevolking; . actuele schade schade termijn;
en op
. de mogelijkheid voor de bevolking om deze op eigen kracht te haven te kamen, B) De noodzaak en mogelijkheden
voor de deelnemers de SHO om -hetzij zelf, hetzij via in partners- snel en adequaat participeren de hulpverlening, te in zoals gebleken uit reeds ontvangen aangekondigde
of vragen om hulp. Ben appel za1 binnen vijf dagen worden overlegd. Criteria die aan dit appel zijn meegegeven: type interventie, met wie, de bet regio/plaats,
bet tijdsbestek tentatiefbedrag. en
C) Het beeld van de ramp dat bestaat de Nederlandse in publieke opinie, en de vermoedelijke bereidheid van bet publiek om positief op een appel te reageren. woldt voor em groot Dit gedeelte
bepaald door:
. de mate van media-aandacht
voor de humanitaire aspecten van de ramp; . bet advies van de persvoorlichters;
. onderzoek
naar de geefbereidheid,
indien nodig. D) Aandacht voor de ramp in de media en de verwachte cq. toegezegde steun van de media voor de attic.

3.3. Vormen van hulp
De opbrengsten
van gezamenlijke
acties kunnen worden besteed aan directe noodhulp.En- in beginsel binnen em tennijn van maximaal tweejaar- aan structurele en rehabilitatiehulp teneinde de slachtoffers staat te stellen hWl ontwikkelings-potentieel herstellen en hWl in te levensornstandigheden verbeteren.
te
Als de termijn van twee jaar niet gehaald
kan worden, dient dit beargumenteerd de aan voomtter voorgelegd worden.
te
AIle deelnemende
organisaties
dienen te participeren in bet verlenen van directe noodhulp. Meedelen in de opbrengsten
irnpliceert dat de deelnemende organisaties moeten kunnen aantonen zij uiterlijk binnen drie weken na de start van de actie beginnen met de dat
besteding
van middelen.

3.4. Frequentie
van attics
De Degen
reguliere deelnemers
zijn er rich van bewust dat nationale attics slechts bij uitzondering, de regel niet meer dan een- of tweemaal per jaar, kunnen worden gevoerd in
Bij een te hoge rrequentie
dreigt het gevaar dat het middel"nationale actie" devalueert, waardoor afbreuk wordt gedaan
aan de geloofwaardigheid van de deelnemende organisaties het publiek.
bij


3.5 Deelneming aan acties
De invloed van elke organisatie aanzien
ten van de besluitvonning over de doorgang van een nationale actie woldt bepaald aan de band van de op dat moment geldende verdeelsleutel-methodiek de opbrengsten SHO-acties. van uit Voor bet voeren van een nationale actie is tenrninste
een 600/0
meerderheid nodig.
3.6. Bestedingen - ,,-
Het samenwerkingsverband zelf besteedt geeD hulpgelden. Deze taak wordt overgelaten aan de afzonderlijke organisaties.

3.7. Status
Het samenwerkingsverband
heeft geeD
rechtspersoonlijkheid streeft het verwerven en daarvan niet na. Het heeft en behoudt bet karakter van regelmatig terugkerende adhoc samenwerking streeft ernaar
en niet een regulier merk te worden op de Nederlandse charimarkt.

3.8. J\n"idische
Aansprakelijkheid
Vorderingen terzake van kosten van ofbestedingen de opbrengst uit van een SHO actie san bet adres van de deelnemende
organisaties zul1en door de SHO als geheel als vorderingen gericht aan de SHO als geheel worden beschouwd, tenzij er sprake is van ernstig onzorgvuldig handelen
door em of meeT
deelnemende organisaties. Bij ernstig onzorgvuldig handelen
dient de onzorgvuldig handelende organisatie bedrag bet van de vordering zelf te voldoen.

4. Toetredingscriteria nieuwe deelnemers

4.1. Aspirant deelnemers
Een organisatie,
wiens verzoek om a1s
regulier deelnemer van de SHO door de directeurenvergadering beginse1 ingewi11igd, gedurende in is za1 drie nationa1e acties, deelnemen aspirant deelnemer.
als
Aan bet einde van deze periode za1
een extern deskundige 3 acties toetsen. De de vergadering
van directeuren
bes1ist
vervo1gens grand van bet advies. Bij een positief op besluit kan bet aspirant lid als regulier deelnemer toetreden. Om aspirant deelnemer de SHO te kunnen worden, client te worden voldaan aan de in
volgende criteria:

4.2. Criteria voor deelnarne
Aan bet sarnenwerkingsverband
nemen deel: Nederlandse organisaties voor internationale hulpverlening
a) met ruime mate van geografische
spreiding van bet werkterrein over de hele wereld;
b) die humanitaire
hulpprogramma' ondersteunen een groot aantallanden; s in c) die in staat zijn onafhankelijk van de opbrengst gezamenlijke acties zelfstandig uit aanzienlijke
hulpprograrnrna' te ondersteunen; s
d) die zelf of via partnerorganisaties
snel en adequaat plekke aanwezig kunnen zijn om ter noodhulp te verlenen;
e) die de uitvoering van bun hulpprograrnrna's zorgvuldig monitoreD en evalueren, dan al met met inschakeling van onafhankelijke deskundigen;

f) die geworteld zijn in de Nederlandse
samenleving een significant deel van de en Nederlandse
bevolking en/ofNederlandse
organisaties bun acbterban tot kunnen rekenen, zoals blijkt uit tenrninste 100.000 vaste leden of donate1D'S; g) die in staat zijn een toegevoegde
bijdrage te leveren aan de uitvoering van de nationale acties van de SHO in Nederland;
b) die in bet bezit zijn van bet CBF-keur en in dit verband de Code of Conduct onderschrijven;
i) uit de statuten
blijkt dat de organisatie basis van politieke en religieuze neu1raliteit op opereert;
j) die gevestigd en tenminste jaar kantoorboudend in Nederland.
5 zijn
4.3. Gastdeelnemers
Een organisatie kan voor de duur van een specifieke actie toegelaten worden als gastdeelnemer bet samenwerkingsverband, deze kan aantonen hij of de lokale tot als dat partners ervan een substantieel
bulpprograrnma uitvoeren in bet rarnpgebied. De directeurenvergadering een gastdeelnemer een actie laten deelnemen kan aan indien deze over specifieke kenmerken
beschikt die aan deze actie ten goede komt. Gastdeelnemerschap
biedt geen garantie tot regulier (aspirant) lidrnaatschap.
4.4. Beeindiging deelnemerschap
reguliere deelnemers Het deelnernerschap de reguliere deelnemer
van woldt beeindigd als de organisatie: a) zijn lidmaatscbap
aan SHO opzegt onder voldoening van aIle verplichtingen voortkomend uit bet lidmaatschap de dag van opzegging; tot
b) zich Diet houdt aan de in de overeenkomst
opgestelde afspraken; c) bet CBF-keur is kwijtgeraakt;
Bij een geschil hierover wOldt artikel12 toegepast.
5. Taken en bevoegdheden

5, De directeurenvergaderingen
De leden van de SHO worden tijdens de directeurenvergadering vertegenwoordigd door bun directeuren, afgevaardigde
of met mandaat. Het is voorbehouden
aan de vergaderingen directeuren van om beslissingen te nemen over:
. bet al dan Diet voeren van een gezamenlijke actie; . bet toelaten van andere organisaties, genoemd artikel 4; als in . de naam en bet motto van de actie en de strekking van de voorlichting; . de vaststelling van budgetten;
. aIle beleidszaken
inzake bet sarnenwerkingsverband; . de uitvoering van de overeenkomst.

5.2. Voorzitter en vice-voorzitter van SHO
Het voorzitterschap
rouleert 18 maanden
onder de reguliere leden van bet samenwerkingsverband.
Als vice-voorzitter treedt op de directeur van bet reguliere lid die in de voorgaande
18 maanden voorzitter beeft geleverd;
de

5.3. Secretariaat
Het secretariaat wordt verzorgd door het reguliere lid dat de voorzitter levert.
5.4. Campagneteam

Per actie wordt een campagneteam
van tenminste drie leden samengesteld door de voorzitter. Een van de leden fungeert als actie-coordinator.


5.5. Financieel beheer
Het tinancieel beheer de betalingsverwerking een actie worden verzorgd door en van Novib.

6. Procedures
Bij de besluitvonning over het voeren van een nationale actie is elk regulier lid verplicht zijn opinie en conclusie (voor oftegen actie) kenbaar maken. te Is het een directeur onmogelijk aan de directeurenvergadering te nemen, dan kan hij deel rich daarin laten vervangen. ook dat met mogelijk, dan kan hij zijn standp\D1t Is voor de vergadering aan de voorzitter rnededelen. geen reactie besluit de vergadering Bij voor hem.
6, Besluitvonning
De leden besluiten tot bet al dan Diet voeren van een gezarnenlijke actie biDDen max. 5 dagen nadat een of meerdere
van de fCguliere leden betzij zo~ actie bebben voorgesteld, betzij te kennen bebben
gegeven
zelf em op bet alg~ publiek gericbte fondswervende actie te willen starten.
De Teguliere aspirant leden zijn verplicht bet voomemen tot een eigen actie bij de en
voorzitter of - bij zijn afwezigheid - vice-voorzitter van bet samenwerkingsverband te aan melden.
Gedurende
dezc (rnax) S dagen zullen de leden tot bet moment van besluitvonning geen publieke aankondigingen
doen of gironummers vennelden, c.q. laten vennelden in advertenties,
radio- of televisiespots
danwel in gedrokte of audiovisuele publicaties. Acht de voorzitter de kans Diet aanwezig,
dan staat bet de leden die een eigen actie aankondigen,
vrij hiermee te beginnen.
Tot op dat moment is bet bun met geoorloofd publieke aankondigingen doen of gironummers vermelden, c.q. te laten vermelden in te te advertenties,
radio- of televisiespots
dan wel in gedrukte of audiovisuele publicaties.
6.2. Is bet besluit tot bet voeren van een actie genomen, dan dienen de directc\D"en spoedig
---
mogelijk vast te stellen:
. onder welke naam of motto ze wordt gevoerd eo welke kemgedachtc ten grondslag ligt aan de voorlichting;
. gedurende
welke periode eeo werveode campagne wordt gevoerd (maximaall maand); . gedurende
welke periode bet gironummer open blijft staan; . de budgettcn;
. of er een contactpersoon
naar bet rampgebied wordt gezonden. . actiemodel
met inzet van mensen middeleo. en . Actieve eo passieve
deelname.
Indieo reguliere of aspirant leden in een door ceo ramp getrofIen gebied Diet werkzaam
kunnen zijn of Diet beschikken over operationele partnerorganisaties,
k1mneo rich onthoudeo van meedeleo de opbrengst van een zij in actie. Dit betekent
Diet, dat ze ook bun naam aan de actie hoeven tc onthoudeo. Ze kunnen deze naar vermogen
ondersteunen. . de voorzittcr formuleert een Q&A ten behoeve van eenduidige communicatie naar pcrs eo publiek.

6.3. Telefonisch overleg

---

Als een meerderheid
van de reguliere leden hiermee akkoord gaat kan bet secretariaat beslissen om een besluitvormende
directeurenvergadering telefonisch overleg te laten via plaatsvinden.

6.4. Stemmingen
Reguliere- en aspirant ledm hebben stemrecht, met uitzondering van stetmecht ten aanzien van bun eigen toetreding SHOo
tot
In de vergadering
van directeuren
vindt de besluitvorming omtrent bet actiemodel bij voorkeur plaats bij consensus;
indien nodig overeenkornstig 60% regeling van de de verdee Is 1 eu te lmethodi ek.

6.5. Rapportage
SHO legt verantwoording aan pers, algemeen
af publiek en eventueel specifieke groepen over de besteding
van de fondsen (zie bijlage 1: Draaiboek Nationale Acties van de samenwerkende
hulporganisaties
(SHO». Hiertoe stellen de deelnemers aan de actie tijdens en na atloop van de actie de volgende inforrnatie beschikbaar aan de voorzitter: ~ Heldere en publiek toegankelijke inforrnatie over de opbrengsten de verdeling en daarvan.
~ Heldere en publiek toegankelijke inforrnatie over de bestedingen over in dit kader en relevante activiteiten door de deelnemende organisaties. bijlage 2: Richdijnen Zie Rapportage Verplichtingen SHOo

6.6. Evaluaties
Kart na bet ~digen van een campagne stelt de actie-coOrdinator overleg met bet na voorlichtersteam
een evaluatieverslag dat wordt besproken vastgesteld de op en in vergadering
van directeuren,
waama de actie-coOrdinator wordt gedechargeerd. Op initiatief van de directemenvergadering besloten kan worden tot een bredere evaluatie. Zie bijlage 2: Richtlijnen Rapportage Verplichtingen SHOo
7. Gedragscode

7.1. Teneinde geen afbreuk te doen aan bet effect van gezarnenlijke acties onthouden de deelnemende
organisaties
zich gedurende actieperioden van fondswerving ten eigen de bate ten behoeve
van bet gezarnenlijke actiedoel.
7.2. Reeds voorbereide
t.v.-reportages
over bet gezarnenlijke actiedoel, waarbij een of meer van de deelnemende
organisaties
zijn betrokken, worden voorzien van een appel ten behoeve van de gezarnenlijke
actie. De gemaakte kosten worden uit bet voorlichtingsbudget vergoed.

7.3. Op handeD
zijnde acties van afzonderlijke leden ten behoeve van andere doelen dan bet gezamenlijke
actiedoel worden zo mogelijk uitgesteld. Is dit niet mogelijk, dan worden ze bij de start van een gezamenlijke
actie gemeld.
7.4. Spontane
donaties de afzonderlijke leden van SHO ontvangen, die kunnen ze behouden; deze worden bij de verdeling van opbrengsten gezamenlijke uit acties buiten beschouwing gelateD.

7.5. De deelnemende
leden verstrekken
elkaar openhartig alle beschikbare informatie over de situaties in bet rampgebied,
bun bulpoperaties daar en bun samenwerking met partn erorganisa
ties.
Op basis van vrijwilligheid kan informatie van gemeenschappelijk worden gedeeld en nut toegankelijk gemaakt
met als doel meer gezamenlijk opereren daar waar nuttig en nodig.

..


7.6. Na bet beeindigen van de wervings- en voorlichtings-campagne een gezamenlijke van actie nemen de leden een wachttijd van drie weken in acht, alvorens zelf fondsen te werven onder bet Nederlandse
publiek, tenzij de vergadering van directeuren hieromtrent andere afspraken
heeft gemaakt.

7.7. Ter bevordering van de onderlinge afstemming stelt de voorzitter aan aIle leden die overwegen activiteiten te ontplooien, de doorhem ontvangen informatie ter bescbikking over de planneD
van collega-leden.
De leden rolleD tevens bevorderen de in bet veld werkzame dat parb1ers een goede afsternming coordinatie nastreven
en met andere hulporganisaties in bet gebied die werkzaam zijn.

7.8. Voor de hulpverlening dient de Code of Conduct of the Red Cross and Red Crescent Movement and NGOs in Disaster Relief als uitgangspunt.
7.9 Besluiten genomen
door de SHO directeuren worden door individuele SHO leden publiekelijk Diet ter discussie
gesteld. Uitgangspunt loyaliteit aan bet genomen is besluit. In de verantwoording
naar de eigen acbterban over genomen SHO besluiten worden allereerst de argumenten
genoemd de basis vormden voor dit besluit, waarna bet SHO die lid de eigen argumenten/
accenteD toevoegen, kan waar wordt uitgelegd waarom er weVniet ingestemd met dit besluit of meegedaan aan de SHO actie. AIle leden worden tijdig is is geinformeerd
over mededelingen
naar de acbterban SHO besluiten als onderwerp die bebben.

8. Bet secretariaat

8.1. Taakstelling
Behalve de gebruikelijke taken van een secretariaat organisatie verslaglegging
- en van de vergaderingen,
correspondentie,
archivering - is bet secretariaat van bet samenwerkingsverband een aantal specifieke met hierna te noemen taken belast.
8.2. Als bet besluit tot een gezamenlijke actie genomen stelt bet secretariaat NOS en bet is, de Centraal Bureau Fondsenwerving hiervan op de hoogte.
8.3. Voortgangscontrole
Het secretariaat
ziet toe op de uitvoering van aIle besluiten die de vergadering van directeuren
heeft genomen.

9. Uitvoering SHO-acties
De uitvoering van SHO-acties
vindt plaats volgens bet Draaiboek Nationale Acties van de sarnenwerkende
bulporganisaties
(SHO), dat als aanhangsel deze overeenkomst bij is gevoegd biervan deel uitmaakt.
en
Adressen
van donateurs
aan gezarnenlijke acties komen niet ter beschikking van individuele deelnemers aan de SHO voor volgende aeries. of

10. Financieel beheer

10.1. Het lid dat de financien van SHO-acties beheert, verzorgt: . de beta1ingsverwerking;
. de tenaamstel1ing bet gironummer;
van

. de vrijstelling van bet schenkingsrecht de belastingaftrekbaarheid bet en van giftenbeheer van de budgetten;
. de betaling van de kosten;
. de regelmatige verstrekking
van saldo-opgaven de leden; aan . de verdeling van de opbrengsten, aftrek van de overeengekomen na kosten en op data die door de vergadering
van directeuren
worden vastgesteld; . bet doen uitvoeren vandeaccoun~tscontrole. - . bet jaarlijks berekenen
van de verdeelsleutel volgens de hieronder beschreven afspraken, op basis van
I) cijfers over fondsenwerving gebaseerd CBF jaarverslagen,
- op kolom "totaal baten eigen fondswerving"
en

2) cijfers over bestedingen
hurnanitaire
hulp - deze worden door de leden tijdig aangeleverd.
Voor gezamenlijke
attics worden gironummers gebruikt die door afzonderlijke organisaties
uitsluitend voor dergelijke acties zijn gereserveerd. Het centrale gironummer is 555, door Novib ter beschikking gesteld. A1s meerdere attics tegelijk worden gevoerd,
kan hiernaast gironummer 800.800 worden opengesteld.
Mensen in Nood en KerkinActie houden postgiro 797 aan als reservenummer
.
Het voorlichtingsbudget
wordt beheerd
door de actie-coOrdinator. Facturen worden door hern/haar geparafeerd.
Betalingsopdrachten worden getekend door de directeur van bet lid dat de financien beheert.
Het overige actiebudget wordt beheerd door bet secretariaat. Betalingsopdracbten worden getekend door de directeur van bet lid dat bet secretariaat verzorgt, en door de directeur van bet lid dat de financien beheert.
10.5. Verdee1s1eute1
De percentue1e verde1ing van opbrengsten van acties wordt jaar1ijks berekend op basis van een door de directeuren overeengekomen rekenmode1 (rJe bijlage 3: SHO Verdeelsleutel). Dit model is gebaseerd op een vast percentage van 4%, terwij1 de rest wordt verdee1d aan de hand van 2 wegingsfactoren (humanitaire hulp en fondsenwerving over 3 ~1aar).
Het model is in eerste instantie geldig van 1 januari 2002 t/m 31 december 2006.
Als de vergadering van directew-en besluit om een gastdeelnemer of aspirant deelnemer tot bet samenwerkingsverband toe te laten, wijst ze deze organisatie een bepaald percentage of een bepaald bedrag van de opbrengst toe. Het percentage wordt naar rato van de verdeel-sleutel in mindering gebracht op de aandelen - buiten bet vaste percentage van 4% van de andere deelnemende organisaties.
10.7. Wanneer een van de leden zelf of via een lokale partnerorganisatie evident meeT actief is in bet getroffen gebied dan de overige deelnemers, dan kan dit lid de vergadering van directeuren
vragen om een grater deel in de opbrengst. De vergadering kan hiertoe overeenkomstig 60% regeling van de verdeelsleutelmethodiek de reguliere leden de van besluiten.
Wanneer
een regulier lid afziet van zijn aandeel de actie of als een lid geen feitelijke in informatie kan verstrekken
over de voorgenomen wijze waarop bet aandeel de in

..

.

opbrengsten
besteed worden, zal dit lid afzien van zijn aandeel. dat geval wordt zal h1 bet aandeel verdeeld
volgens bet rekenmodel (met de 2 wegingsfactoren), zander dat bet vaste percentage
van 4% wordt opgehoogd, tenzij de vergadering overeenkomstig de 60% regeling van de verdeelsleutelmetbodiek de reguliere leden anders van beslist. De vergadering van directeuren
stelt vast op welke termijn deelnemers bestedingen moeten vemntwoorden.
Als maximum termijn geldt een periode van twC&jaar na de start van de actie, tenzij anders
wordt beslist in de directeurenvergadering (bijvoorbeeld bij acties die zeer lang lopen). Verantwoording geschiedt volgens de overeengekomen rapportage fonnats.
Rente-inkomsten
worden bij de opbrengst van de actie gevoegd.
10.11 De kosten voor bet secretariaat en voor bet financieel bebeer worden door de betreffende leden per actie begroot. Hun begrotingen beboeven de goedkeuring van de vergadering van directeuren. De begrotingen betreffen rowel directe kosten als toe te rekenen interne kosten.

10.12. De kosten van de voorlichting worden per actie begroot. Over een vergoeding van personeelskosten een regeling worden getroffen door de vergadering kan van directeuren.

11. Verantwoording
Na beeindiging van een actie, maakt bet financieel co leden dienen bun aandeel elke SHO-actie op te nemen in bun eigen in jaarverslag.
Voor de verslaglegging
naar bet ministerie van Buitenlandse Zaken gelden eigen specifieke regels.
De deelnernende
leden leggeD
over de besteding van opbrengsten gezamenlijke uit aktes, expliciet verantwoording in bun eigen jaarverslagen. af
Daamaast
wordt een gezamenlijk
eindverslag opgesteld (zie bij/age 2: Richt/ijnen Rapportage Verp/ichtingen)
Binnen redelijke tennijn na bet afsluiten van een actie, te bepalen door de vergadering van directeuren,
publiceert de voorlichtersgroep een bestedingsoverzicht. Wanneer relevant worden rapportages
vertaald voor bij de actie betrokken bevolkingsgroepen.
12. Geschillen
Kunnen een of meer leden zich onmogelijk verenigen met besluiten van de vergadering van directeuren,
dan kunnen zij deze vergadering vragen een onafhankelijke externe persoon als arbiter aan te wijzen. De vergadering kan hiertoe bij gewone meerderheid van sternmen van de reguliere leden besluiten. arbiter zal worden verzocht binnen 24 uur een De
uitspraak te doen. Deze uitspraak is bindend.
10

..

..t


1 januari 2005
Vastgesteld in bet directeurenoverleg SHO d.d. 7 december 2004 te Voorburg Door: de directeuren van:

1) Artsen zonder Grenzen

2) KerkinActie

3) Mensen in Nood/Cordaid

4) Nederlandse
Rode Kruis

5) Novib

6) Stichting Vluchteling

7) TEAR fund

8) Tene des Hommes

9) Unicef Nederland.
Bijlage:

1. Draaiboek Nationale Acties

2. A. Richtlijnen Rapportage Verplichtingen SHO B. Rapportage Formats SHO

3. SHO Verdeelsleutel
Aldus voor akkoord getekend,
'.. (naam
organisatie) (handtekening) (naam in blokletters) Datum:


---- --