Ingezonden persbericht

Nieuwe aanbieder mobiele telefonie kijkt over de landsgrenzen

AMSTERDAM, 20050309 -- TrendCall is de nieuwste mobiele telefonie aanbieder van Nederland. Het bedrijf onderscheidt zich van de bestaande aanbieders van mobiele telefonie door middel van een reeks unieke nul Euro abonnementen met een flat rate tarief voor alle buitenlandse bestemmingen. TrendCall richt zich met name op 'buitennederlanders': internationale studenten, expats en Nederlanders die regelmatig met of in het buitenland bellen.


TrendCall biedt haar klanten de keuze uit twee producten: FoneHome en GoDutch. Beide abonnementen kenmerken zich door de korte minimale contractsduur en de afwezigheid van vaste maandlasten.
Het FoneHome abonnement is gericht op mensen die veel naar of in het buitenland bellen. De tariefstructuur is eenvoudig en duidelijk: een flat rate van 39 Eurocent per minuut voor álle gesprekken, zowel nationaal als internationaal. FoneHome is hierdoor ook goed te gebruiken als tweede SIM-kaart voor met name de internationale gesprekken.
TrendCall GoDutch is een abonnement voor wie ook veel in Nederland belt. De tarieven voor nationale gesprekken zijn concurrerend met die van de huidige aanbieders (vanaf 9 Eurocent per minuut). Internationale gesprekken zijn tot 80% goedkoper met een flat rate van 50 Eurocent per minuut. GoDutch is hiermee een interessant alternatief voor zowel Nederlandse abonnees als prepaid bellers.
De beide TrendCall abonnementen bieden ook buiten Nederland een unieke extra. Het tarief voor het ontvangen van gesprekken in Europa is spectaculair laag: 20 Eurocent per minuut.

MBA Onderzoek
Het bedrijf TrendCall is opgericht door twee Nyenrode alumni, Lex van den Hondel en Ilco Schipper. Zij verzamelden en analyseerden tijdens hun MBA studie op Nyenrode de belklachten en -wensen van ruim 1300 in Nederland verblijvende internationale studenten en expats.
Lex van den Hondel: "Veel van de respondenten bleken geen andere keus te hebben dan prepaid. Voor het afsluiten van een abonnement is meestal een verblijfsvergunning nodig, maar de IND is niet zo snel. Soms komt daar nog een borg van honderden euro's bovenop. En als je dan eindelijk een abonnement hebt kom je erachter dat internationale gesprekken buiten de bundel vallen."
Uit het onderzoek kwam daarnaast naar voren dat de communicatie van aanbieders te wensen overlaat. Folders zijn vaak in het Nederlands en voor buitenlanders onduidelijk. Het helpdesk personeel spreekt dikwijls alleen Nederlands. Een respondent aan het onderzoek schreef: 'ik kan hierover niet eens klagen, want de klachtenformulieren zijn in het Nederlands'.
Ook de marketingstrategie van operators blijkt niet aan te sluiten. Veel operators proberen potentiële klanten te paaien door het weggeven van dure cadeaus in combinatie met een één of tweejarig abonnement. Van den Hondel: "Voor onze respondenten werkt dit model niet. Een contract van een jaar is niet interessant voor iemand die maar negen maanden in Nederland denkt te blijven."
Een samenvatting van het onderzoek is voor download beschikbaar op www.trendcall.com/EN/download/FinalSurveyResults.pdf FinalSurveyResults.pdf

Simpel en Duidelijk Product
TrendCall sluit met haar producten FoneHome en GoDutch beter aan bij de behoeften van 'buitennederlanders'. De website van het bedrijf is geheel in het Engels en de tariefstructuur is simpel. Wie een abonnement wil hoeft geen papierwerk te laten zien, en wie het land verlaat of van provider wisselen wil kan het abonnement snel opzeggen.
Ilco Schipper: "Voor mensen die regelmatig met of in het buitenland bellen en niet altijd over een vaste lijn beschikken is het moeilijk de kosten te beheersen. Voor de meeste Nederlanders is het huidige mobiele aanbod al een wirwar van variërende tarieven, belbundels die vervallen en ellenlange opzegtermijnen; probeer dat maar eens uit te leggen aan een buitenlander."

Overige Informatie
TrendCall is een besloten vennootschap met kantoren in Londen en Amsterdam. Het bedrijf heeft geen eigen netwerk en maakt daarom samen met Telefoon Totaal gebruik van het netwerk van Telfort.
TrendCall is op het internet te bereiken op www.trendcall.com.




Ingezonden persbericht